3618
Sök

Förspänning diffbroms?

370 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#1
Halloj!

Jag besitter inte direkt så stor kunskap i det här med diffbromsar och förspänning med mera.

MEN saken är den att jag köpte en ny Gripper lamelldiff inkl montering från företaget Sellholm tuning till min gamla Opel Kadett C.

Vid beställningen sa man att vi beställer hem en diffbroms med förspänning 60 nm.
Det blir lämpligt för gatbruk fick jag sagt till mig.

Sagt och gjort, beställning gjordes och montering gjordes.
Redan från dag ett reflekterade jag sedan över att diffen rasslar något så kopiöst i kurvorna när man kör sakta i stadstrafik.
När man kör iväg lite mjukt från stillastående samtidigt som man svänger så låter diffen som om man släppte ett ankare i en kätting...
Som värsta gamla rallybilen.

Folk vänder sig ju om och undrar vad i helvete det är som pågår när jag kör i stadstrafik.
Och det är ju riktigt ledsamt att lyssna på det där rasslet när man sitter bakom ratten.

Om jag lägger på lite rejält med vrid när jag startar så är diffen tyst, men så kör man ju inte till vardags.

Några veckor efter köpet så reflekterade jag över att det på kartongen som diffbromsen levererades i står "Preload 120nm".

Så jag ställde frågan till Sellholm tuning angående detta och fick ett lite svävande svar där man sa att "Vi beställer alltid hem 120nm och modifierar den till 60nm".

Spontant tänker jag ju att det verkar underligt när det på Grippers hemsida säljs både 60 och 120nm för samma pris. 🤔

Försökte nu via mejl fråga Sellholm Tuning om det går att släppa på förspänning mer för att få bort det här brutala rasslet. Men man tycks ha tröttnat på mina mejl för det kom inget svar på den frågan.

Hur är det när det gäller förspänning i en lamelldiff? Kan man justera den hur som helst och hur går det i så fall till?

Någon som har något tips på någon firma som kan tänkas utföra det i så fall? Bor i Småland.

Funderar annars på att beställa hem en ny diffbroms från Quafie (Quafie ATB QDF4B).
En diffbroms som jag har förstått är av Torsen typ utan lameller??

Kanske passar bättre för en gatbil.

Någon som har en tanke om saken? 🤔


7 334 Inlägg
3 juni
#2
Torsen är också justerbara.
Men hur det går till vet jag inte.
Köpte till bakaxeln på en Niva en Val-Racing torsen.
Den var märkt och inställd på 5.
2 - 3 ansågs vara för gatbruk.
7 - 10 för verkligt hård körning = riskerar då drivaxelbrott - om man inte har förstärkta drivaxlar, vilket rekommenderades.

Du skriver att det rasslar med din lamelldifferentialspärr.

Är du säker på att det är en lamelldifferentialspärr?
På din beskrivning av oljudet låter det som du i stället fått en typ "lock-Right".
Har jag haft i Suzuki Samurai.
Den förde ett herrans liv så fort man svänger lite på asfaltunderlag.

Ursäkta men....Har du monterat den själv så att du säkert vet att det är en lamelldifferentialspärr?

I lamelldifferentialspärrar ska man ha s k "knäppolja".
Men det visste du förmodligen redan.
För att få bättre grepp för lamellerna.
Men det bör inte påverka ljudet i "diffen".

370 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Är du säker på att det är en lamelldifferentialspärr?
På din beskrivning av oljudet låter det som du i stället fått en typ "lock-Right".
Har jag haft i Suzuki Samurai.
Den förde ett herrans liv så fort man svänger lite på asfaltunderlag.

Ursäkta men....Har du monterat den själv så att du säkert vet att det är en lamelldifferentialspärr?

I lamelldifferentialspärrar ska man ha s k "knäppolja".
Men det visste du förmodligen redan.
För att få bättre grepp för lamellerna.
Men det bör inte påverka ljudet i "diffen".
Tack för ditt svar.

Det är Sellholm Tuning i Köping som har sålt den till mig och så även monterat den.

Mjo det ska ju vara en lamelldiff som jag har beställt av dom... Från Gripper i UK.
https://gripperlsd.com/product/opel-manta/
Jag fick ju med originalkartongen för diffen.

Den rasslar ju bara vid start samtidigt som man svänger, men inte om man har fart (typ 15km/h och uppåt) och svänger, då gnäller den bara lite.
Ja att det ska vara en speciell olja har jag koll på...

Jag har ju själv kört rally på 90 talet och känner igen rasslet från bakaxlen från mina gamla Ascona jag körde med då.

Men jag tycker ju att det inte borde rassla så förfärligt om det nu bara är 60nm i förspänning. ?

Får väl ta bilen å köra till dom i Köping och be dom lyssna.


370 Inlägg
torsdag 19:35
Trådstartare
#4
Hej igen!

Kan kanske någon ge mig ett tips på någon som har tid att montera en diffbroms.

Det är ju semestertider... Letar med ljus och lykta efter någon som kan hjälpa mig att plocka ur lamelldiffen och montera i en ny Quafie atb torsendiff som jag har köpt.

Skulle gärna vilja ha den monterad snarast men det verkar ju inte helt enkelt att hitta någon firma som inte har semesterstängt.

smile



Sök