Nu har jag gjort likadant på min brors instrument på hans Audi 100 Turbo från 1991 ( modell 44 eller som den också kallas C3) och lossat hastighetsmätare nålen genom att vrida den hela vägen åt höger så nålen står helt neråt ( det knäpper till lite) sedan vrida nålen helt åt vänster så nålen står helt neråt ( det knäpper till lite) och sedan skruva nålen i vänstervarv ( som man lossar en skruv) och sedan dra den rakt upp...då lossar den.
Sen lossar man de två små svarta skruvarna som håller hastighetsmätare skivan.
Sen lossar man fyra skruvar som håller den genomskinliga plastdelen...
Då kommer man åt de två skruvarna som håller kretskortet där stegmotorn sitter vilken styr väg och trippmätare.
En av de tre lödställena som ger ström till stegmotorn såg dålig ut så där lödde jag igen och för säkerhetsskull passade jag på att även löda de övriga två lödpunkterna.
Ihop med allt igen och då slås man av att hastighetsmätare nålen är helt lealös... Men jag petade den rätt så den stod mot ca under 20km/h ( vilken även nålen gör på min Audi 100).
När jag sedan satte tillbaka instrumentet så funkade allting och nålen rörde sig precis som tidigare och väg och trippmätare funkade.
Ett annat fel som tidigare fanns var nu också borta och det var felet att när man slog på halvljuset och slog på blinkers så blinkade bägge de gröna blinkerlamporna på instrumentet ...trots att blinkerlamporna baktill och framtill på bilen blinkade rätt... Ett annat fel var att när man slog på helljuset så slocknade den digitala klockan...Allt detta var nu fixat!