2229
Sök

Överhettat 4matic (C-220d 2021).

7 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#1
Är det någon som vet, eller kan gissa bra?
Det har kommit vibrationer… känns som obalans i något hjul men jag har kollat balanserat alla fyra  två ggr, så det är inte det…

Före:
Jag körde lite hårdare än normalt i en halvtimme ungefär (sport+ mode) och märkte när jag stannade att det luktade bränt gummi och motorn var väldigt varm. Kanske inte så konstigt tänker ni såklart, men jag körde inte speciellt hårt och samtidigt fick datorn tuppjuck och visade bränsleförbrukning som fladdrade mellan 0,2 och 3,0 L/m. När jag sedan körde lugnt så var det som att motorn arbetade med ett extra motstånd. Bränsleförbrukningen visade 3 liter/mil. I vanliga fall vid samma inställning (eco) brukar den visa 0,6 <.
När jag parkerade gick fläkten ovanligt länge efter att jag stängt av motorn.

Efter:
Bränsleförbrukningen är normal. Datorn funkar som den ska, Men bilen vibrerar litelite för mycket. När jag kommer upp i 100km/h. Irriterande!
Har balanserat däcken. Har kollat med olika däcktryck … jag är rädd att fördelningslådan pajat. Kan den skapa vibrationer?
Kan det vara något annat? 
Någon?

Forummoderator
17 924 Inlägg
16 juni
#2
Bil från 2021? Måste väl vara garanti på den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 358 Inlägg
16 juni
#3
Partikelfilter som regenerat? Brukar lukta bränt och låta mycket. Vibrationerna vettefan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 370 Inlägg
17 juni
#4
Beträffande vibrationerna: kolla kardanaxeln.

* Voff voff *
10 465 Inlägg
17 juni
#5
Kraftvargen skrev:
Är det någon som vet, eller kan gissa bra?
Det har kommit vibrationer… känns som obalans i något hjul men jag har kollat balanserat alla fyra  två ggr, så det är inte det…

Före:
Jag körde lite hårdare än normalt i en halvtimme ungefär (sport+ mode) och märkte när jag stannade att det luktade bränt gummi och motorn var väldigt varm. Kanske inte så konstigt tänker ni såklart, men jag körde inte speciellt hårt och samtidigt fick datorn tuppjuck och visade bränsleförbrukning som fladdrade mellan 0,2 och 3,0 L/m. När jag sedan körde lugnt så var det som att motorn arbetade med ett extra motstånd. Bränsleförbrukningen visade 3 liter/mil. I vanliga fall vid samma inställning (eco) brukar den visa 0,6 <.
När jag parkerade gick fläkten ovanligt länge efter att jag stängt av motorn.


Efter:
Bränsleförbrukningen är normal. Datorn funkar som den ska, Men bilen vibrerar litelite för mycket. När jag kommer upp i 100km/h. Irriterande!
Har balanserat däcken. Har kollat med olika däcktryck … jag är rädd att fördelningslådan pajat. Kan den skapa vibrationer?
Kan det vara något annat? 
Någon?
Det du beskriver är helt normalt när partikelfiltret regenererar. Inget att oroa sig över. Vibrationerna kommer från något annat.

Billiga eller dyra däck? Vissa billigare märken kan blir noll i balansmaskinen men ändå ge vibrationer. Samma sak med tex en skadad fälg, kan bli noll men ändå ge skakningar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#6
Har tillfälligt bytt till andra hjul och nu skakar det inte längre. Detta betyder väl att det handlar om hjulen &#129488; Men grejen är att samma fälgar snurrade fint innan överhettningen. Efter det har jag balanserat två ggr. (Däcken är Goodyear Kostar 3.700 kr styck. Fälgarna är replika men har fram tills nu snurrat fint i alla hastigheter… 1 – 200km/h)
Fälgarna inspekterades inför balanseringen och verkade som den skulle. Och jagvhar inte kört på någonting heller… ).

7 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#7
Tack för era svar förresten &#128075;&#128515;

7 Inlägg
22 juni
Trådstartare
#8
”Det du beskriver är helt normalt när partikelfiltret regenererar. Inget att oroa sig över. Vibrationerna kommer från något annat.

Billiga eller dyra däck? Vissa billigare märken kan blir noll i balansmaskinen men ändå ge vibrationer. Samma sak med tex en skadad fälg, kan bli noll men ändå ge skakningar.”

Tack för svar… 
Vad innebär det att ”partikelfiltret regenererar”? Vad gör man åt det? Är det dyrt? Kan man enkelt byta/fixa själv ?

7 Inlägg
22 juni
Trådstartare
#9
Presidento skrev:
Partikelfilter som regenerat? Brukar lukta bränt och låta mycket. Vibrationerna vettefan.
Vad innebär det att partikelfiltret regenererat?
Är det allvarligt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 033 Inlägg
22 juni
#10
Kraftvargen skrev:
Presidento skrev:
Partikelfilter som regenerat? Brukar lukta bränt och låta mycket. Vibrationerna vettefan.
Vad innebär det att partikelfiltret regenererat?
Är det allvarligt?
nödvändigt på en modern dieselmotor. med andra ord helt normalt och ska ske freqvent så inget konstigt..  bilen är som den ska vara..

Kör fort så hinner inget hända...

936 Inlägg
22 juni
#11
Kraftvargen skrev:
Har tillfälligt bytt till andra hjul och nu skakar det inte längre. Detta betyder väl att det handlar om hjulen &#129488; Men grejen är att samma fälgar snurrade fint innan överhettningen. Efter det har jag balanserat två ggr. (Däcken är Goodyear Kostar 3.700 kr styck. Fälgarna är replika men har fram tills nu snurrat fint i alla hastigheter… 1 – 200km/h)
Fälgarna inspekterades inför balanseringen och verkade som den skulle. Och jagvhar inte kört på någonting heller… ).
Det är inte orginalfälgar ??

Utan något annat märke??
Saknas nav ringar??

936 Inlägg
22 juni
#12
Kraftvargen skrev:
Presidento skrev:
Partikelfilter som regenerat? Brukar lukta bränt och låta mycket. Vibrationerna vettefan.
Vad innebär det att partikelfiltret regenererat?
Är det allvarligt?
Det är när filtret bränner ur sig själv och då får motorn mer diesel för att få upp värmen i filtret
Då känns det som om motorn går tungt och det blir ibland vibrationer

7 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#13
Tack alla som svarat. Problemet är löst (vad det verkar).
En däckverkstad upptäckte att ett av däcken visade små ?slag? när det roterade i balansmaskinen (även om den visade noll). De monterade om däcket och  flyttade däcket ett kvarts varv på fälgen och nu är vibrationerna äntligen borta. Har visserligen bara varit uppe c:a 160 km/t men bilen känns lugn.
Angående bränsleförbrukningen som ökade var det antagligen att bilen regenererade.


Sök