2372
Sök

Köpråd Kia Cee'd eller Toyota Corolla

258 Inlägg
15 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej,
Har ni några erfarenheter av hybridbilar som Kia Cee'd och Toyota Corolla?
Vad kostar service för Kia Cee'd när de har 7års garanti?
Vilket märke har billigast reservdelar?

Funderar på en större bil (har en Golf idag), årsmodell efter 2018 typ.
Kör ca 2 mil till jobbet enkelväg i max 70km/h väg, och längre sträckor på helger och sommaren i motorväg.

Exempel av bilarna
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000389075

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000481196

Tack på förhand

Forummoderator
17 937 Inlägg
16 oktober 2023
#2
Ceed är ju plug-inhybrid och Corolla är ren hybrid?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

258 Inlägg
17 oktober 2023
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Ceed är ju plug-inhybrid och Corolla är ren hybrid?

Ja, och det verkar att plug-in hybrid inte har snabbladdning.
"En laddhybrid går inte att snabbladda på samma sätt som en elbil. Har du bara möjlighet att ladda korta stunder, exempelvis utanför gymmet eller affären, kommer din laddhybrid inte hinna laddas speciellt mycket och du går miste om eldriftsfördelen."

https://bilbolaget.nu/artiklar/skillnad … ch-hybrid/

Någon som vet om det är dyrt att underhålla de, som reservdelar?

Tack på förhand

Forummoderator
17 937 Inlägg
18 oktober 2023
#4
En tom Ceed vill ha 5-6 timmars laddning frå en väggmonterad laddare. En Corolla har inte det problemet. En Ceed som som körs på vintern kommer starta ICE (bensinmotorn) för att värma upp kupén. Den saknar värmepump. Men AC-pump går på el. Ceed är bra bil men Corolla är bättre. Jag hade valt en Corolla. Eller en Hyundai Kona hybrid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

258 Inlägg
20 oktober 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
En tom Ceed vill ha 5-6 timmars laddning frå en väggmonterad laddare. En Corolla har inte det problemet. En Ceed som som körs på vintern kommer starta ICE (bensinmotorn) för att värma upp kupén. Den saknar värmepump. Men AC-pump går på el. Ceed är bra bil men Corolla är bättre. Jag hade valt en Corolla. Eller en Hyundai Kona hybrid.

Tack för svaret

Edit:
Köpte en Toyota Corolla smile
Senast redigerat av evoline (2 december 2023)

21 Inlägg
29 februari
#6
evoline skrev:
Hybrid_ skrev:
En tom Ceed vill ha 5-6 timmars laddning frå en väggmonterad laddare. En Corolla har inte det problemet. En Ceed som som körs på vintern kommer starta ICE (bensinmotorn) för att värma upp kupén. Den saknar värmepump. Men AC-pump går på el. Ceed är bra bil men Corolla är bättre. Jag hade valt en Corolla. Eller en Hyundai Kona hybrid.

Tack för svaret

Edit:
Köpte en Toyota Corolla smile

Är du nöjd?

3 150 Inlägg
12 juli
#7
evoline: skrev:
Köpte en Toyota Corolla smile

davveno1: skrev:
Är du nöjd?

Nu var inte frågan till mig, men vi köpte nyligen en Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid 2021.
Vad jag tycker så här långt:

Plus:
Verkar gå billigt. Ca 0.44. Men förefaller gå ÄNDÅ billigare i stan.

Går mer på el än jag trodde. Överlag.

Bakvänd barnstol i baksätet går bra,  dock bakom passagerarstolen så föraren ska sitta bra. Jag är ca 175, och frugan kortare.
(Vill inte ha fram med airbag, trots avstängning)

Android Auto/Apple Carplay gör att jag inte fattar varför folk lägger många tusentals kronor extra för navigering när man får samma sak från mobilen bara man satt i sladden. Karta och allt på skärmen.
Då också kartor som dessutom alltid är uppdaterade, helt gratis.

Vääldigt smidig att köra.

Varvar inte så illa ens i relativt branta uppförsbackar, som jag var lite rädd för att den skulle göra.

Rymligare än jag vågade hoppas.
Vi är 5pers.

Minus::
Helljuset verkar vara mediokert som bäst, så bor du som vi utanför staden kommer du behöva extraljus av något slag.

Man måste bromsa så även traditionella bromsen går in emellanåt. Första läget är bara hårdare laddning. Därför blir bakre bromsskivorna knappt använda = rostar.  Våra ser bedrövliga ut trots under 2500mil och knappt 3år. Börjar hämta sig dock.
(Gäller sannolikt ALLA hybrider, och  El-drivna)

Vill du göra snabba omkörningar ska du välja annan bil. Ganska pigg från 0 i korsningar osv, men inte vid omkörning.

Enklaste modellen (Life) har inte regnsensor.  Det är ENDA utrustningen jag saknar utom möjligen parkeringssensorer fram.


För reservhjul lade jag ett av vinterdäcken och köpte Biltemas saxdomkraft och hjulnyckel.
Finns plats, (gott om), men medföljer inte.

Betyget så här långt är "8 av 10"
Senast redigerat av Mossan1 (12 juli )


Sök