1798
Sök

Volvo 740 växellåda/koppling låter som en stor rasslig fläkt

297 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#1
Har en 744 från 88 med b230f och m47. Bilen har bara gått 11k mil men det kommer något ljud från antingen växellåda eller koppling. Låter nästan som en fläkt eller klocka som spinner hur mycket som helst.

Det låter princip hela tiden men så fort man kör ned kopplingen så försvinner ljudet. Låter absolut som mest när man växlar ned från 3an till 2ans växel eller när man börjar köra iväg på 1ans växel och växlar till 2an. Låter också illa när man kör iväg på 2an och bilen börjar varva lite mer mellan 2000-4000 varv. Ljudet finns också på 4an och 5an men inte alls lika mycket som dom andra växlarna.

Någon som kan ha en idé vad det kan vara? Jag är inte så jättekunnig inom bilar men den här bilen är princip min drömbil så vore tråkigt om det bara är skrot av den. Fick tips av min far att det kan vara uttrampningslager men han var inte helt säker själv.

1 057 Inlägg
1 juni
#2
Är det urtrampningslagret borde det låta MER när du trampar ur tycker jag...
Låter mer som att något lager i lådan är dåligt isåfall...
Men att byta låda är inget stort projekt, tar kanske en eftermiddag för en ovan smile


297 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Är det urtrampningslagret borde det låta MER när du trampar ur tycker jag...
Låter mer som att något lager i lådan är dåligt isåfall...
Men att byta låda är inget stort projekt, tar kanske en eftermiddag för en ovan smile
Det är just det att det låter som mest när man trampar ut kopplingen när man växlar. Kör man ned den för att växla så blir det tyst.

Men tror du en ovan klarar att byta låda utan garage?^^ Kanske kan få tag på ett om jag frågar snällt men annars lär det ske på parkeringen.. :L

EDIT: Själva lådan växlar hur fint som helst annars så vore trist att behöva byta låda. Är väl lite trögt att få i backen och ettan ibland men ska byta olja och se om det blir något bättre.
Senast redigerat av dwadw (1 juni )

1 057 Inlägg
1 juni
#4
Om det visar sig vara urtrampningslagret så behöver du plocka ner växellådan oavsett, det jobbet kommer du inte undan...

Garage behövs inte, räcker med ett stabilt underlag så du kan palla upp bilen på pallbockar säkert. Det är lite obekvämt att ligga på backen under bilen, men fullt görbart. Balansera växellådan på en domkraft när den ska bort och dit igen.

Men testa ett oljebyte först, och försök lokalisera ljudet närmare. Skulle ev kunna vara ett stödlager till kardan som väsnas.
Svårt att diagnostisera utan att ha hört ljudet själv...


297 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#5
Steff240 skrev:
Om det visar sig vara urtrampningslagret så behöver du plocka ner växellådan oavsett, det jobbet kommer du inte undan...

Garage behövs inte, räcker med ett stabilt underlag så du kan palla upp bilen på pallbockar säkert. Det är lite obekvämt att ligga på backen under bilen, men fullt görbart. Balansera växellådan på en domkraft när den ska bort och dit igen.

Men testa ett oljebyte först, och försök lokalisera ljudet närmare. Skulle ev kunna vara ett stödlager till kardan som väsnas.
Svårt att diagnostisera utan att ha hört ljudet själv...
Sant, ska se till och byta olja under kommande vecka. Kan kanske fixa en inspelning på ljudet under helgen. Tack för hjälpen än så länge iaf!

297 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#6
Det var ett tag sedan men nu är koppling och urtrampningslager bytt men ljudet kvarstår, någon som har en idé vad det kan vara?

Börjar tro det är lådan som är fel då ettans växel skrapade vid högre varv. Dock bara skett en gång..
Senast redigerat av dwadw (16 juli )

3 112 Inlägg
17 juli
#7
M47 (med 5an i spaken) hade problem med lagren till bottenstocken minns jag.  Började som ett skorrande/väsande man främst hörde med motorbroms på 1an.
Drabbade några bekanta. En inom garantin t.o.m och det vill jag minnas var en 740 -88b.

Minns flera bytte till M46 i stället.
(Med knapp)

Dom förbättrade M47an sen.
M47 kom väl tidigt 80tal och tog nått år innan problemen kom.


Sök