2220
Sök

Renault Clio 1.4 2007 Tomgång

177 Inlägg
6 september
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har haft lite bekymmer med tomgången på frugans bil det senaste och ska försöka sammanfatta allt jag gjort. Allt började med att bilen fick en ojämn tomgång efter att ha stått still ett par sekunder. Tomgången sjönk väldigt mycket och bilen började "hoppa". Antagligen beroende på de misständningar som orsakades till följd av alldeles för låg tomgång. Motorlampan började blinka i bland, inte alls ofta även om bilen gick som en påse nötter. Jag testade med den enklast felkodsläsaren från biltema vilket indikerade på random misfire (P0300). För att börja grundligt letade jag efter vakuumläckor utan att finna något. Jag kikade på stiften och bytte dom, köpte två tändspolar för att kunna skifta omkring ifall det var ett intermittent fel på någon av dom men icke. Lämnade in bilen på en verkstad som läste av felkoderna med ett mer avancerat instrumentet men utan några resultat alls. Jag fortsätte att byta de "vanliga" sakerna i tändningsväg så som vevaxelgivare samt mapsensor utan några resultat. Rengjorde även spjällhuset ifallifall men nää. Tillslut fann jag att evap-ventilen/tankventilationen var kass. Fick tag i en ny sådan och vipps så gick bilen NÄSTAN som vanligt igen. Tyvärr så hoppar tomgången lite för mycket i mitt tycke fortfarande 700-800rpm. På de bilar jag är van vid brukar det ligga på granska exakt 800rpm hela tiden utan någon flukturerande tomgång.
Så jag vänder mig till er ifall det är några andra "klassiska" saker som jag bör kika över? Finns det någon Idle air valve på dessa?
Har inte så bra koll på Renault överlag då detta är ett nytt fabrikat för mig! smile

Mvh Frasse


Sök