Tog en stund, men nu sitter den
Sachs 765 twin adapter från Tenaci. Var lite klurig att få tag på för den var slut hos Tenaci, men Speeding hade på hyllan.
Stöter på patrull direkt, när jag monterade tryckplattan fick jag borra upp styrhålen för pinnarna i svänghjulet var större, men nu var pinnarna små i adaptern ^^
Även hålen i adaptern för svänghjulets pinnar är ju då för små, men den hade sex stycken så jag kunde borra upp hälften.
Kunde såklart fixat grövre pinnar, men det var snabbare löst såhär
Räknade ut att 6 st 12.9 M8 resulterar i klämkraft som räcker till 1500 Nm, och tryckplattan ser bara 500 Nm. Så de här bussningarna behöver bara hålla den tills den sitter.
Hittade ett verktyg till jänkelamell, så behövde bara rita om den med större diameter för pilotlagret.
Har bara glott in i hålet och matchat innan, men det är inte så lätt med dubbla lameller
Tre tiondelar bakom skruvarna något tilldragna
Fem hundradelar vid full malle
Kallas uträknat.
Då var kopplingen på plats, så på med lådan och kolla. Gick inte fritt
Adaptern bygger 14 mm.
Fyra millimeter räckte att schimsa bak den
Så bankade ut nårra ringar i 1,5 mm varmgalv
Sen hamnar ju urtrampningslagret för långt fram. Mätte upp till spetsarna på solfjädern före och efter bytet, och kom fram till 15,3 mm skillnad.
Min printade platå ner till Jaggans gjorde 7,6 mm, schimsningen av lådan 4,5 mm till, så 3,2 mm saknades.
Svarvade ner den biten
Där blev det träff av tryckplattan, så slipade ner de områdena och en del på själva tryckplattan för säkerhets skull
Fick slipa lite under urtrampningslagret med för anslutningarna lade sig mot ytan.
Och så var det fixat!
Sen var ju frågan om kardanen var för kort nu pga de 4,5 mm. Utgick från yttersta läget när jag gjorde den så hade inte riktigt koll på hur långt in i lådan den kunde komma vid körning.
Printade två ringar som jag trädde på och stoppade sen in den i botten
Här är den monterad i bakaxeln med bilen upplyft
Så kunde jag flytta fram ena ringen. Sen gäller det bara att de inte går ihop helt under körning, för då blir det krock
Här är måttet vid upplyft bil
Och stående på marken
Och efter lite körning.
Jag kan alltså konstatera att det är gott mått!
Provade börna lite på trean som uppvärmning, den känns precis som innan att koppla ur, går att glida iväg mjukt och fint utan problem.
Gasade lite på femman, sexan och kändes inte som den slirade, så verkar lovande.
Får prova lite mer noggrant framöver.