3585
Sök

Får ett obehagligt ljud när bilen är kall och når 20km ?

3 Inlägg
24 juli
Trådstartare
Får ett obehagligt ljud när bilen är kall och når 20km har en Toyota avensis 2.0 sedan 2010 som låter som metall under bilen när jag kör upp till 20 varje gång men det låter bara en gång sen försvinner det nån som vet ?

3 172 Inlägg
24 juli
Om du bromsar på grusväg så ABS går in, hör du samma ljud då?

ABS gör en självtest vid varje start när den når viss lägre hastighet tex 20kmh.  Då går ABS pumpen en kort stund, typ 1sek.  Om den pumpen har kraftigt missljud. Normalt hör man det inte.

Eller skrapar/låter det redan från 0kmh?
Då är det annat fel.

Sen är ljud svårt för det upplevs så olika.  Vissa hör om en dubb är längre än andra och vissa kan köra direkt på fälgen och tycker "det skakar lite"...
Senast redigerat av Mossan1 (24 juli )

Forummoderator
17 970 Inlägg
24 juli
Värmeplåten över katten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
24 juli
Trådstartare
Mossan1 skrev:

ABS gör en självtest vid varje start när den når viss lägre hastighet tex 20kmh.  Då går ABS pumpen en kort stund, typ 1sek.  Om den pumpen har kraftigt missljud. Normalt hör man det inte.

Då är det annat fel.

Sen är ljud svårt för det upplevs så olika.  Vissa hör om en dubb är längre än andra och vissa kan köra direkt på fälge och tycker "det skakar lite"...

Mossan1 skrev:

Då är det annat fel.

Sen är ljud svårt för det upplevs så olika.  Vissa hör om en dubb är längre än andra och vissa kan köra direkt på fälgen och tycker "det skakar lite"...

Det låter bara en gång från 20km sen försvinner det helt så jag tror det är ABS pumpen så gör så kollade YouTube och en kille har samma ljud som min

6 092 Inlägg
24 juli
Har mycket svårt att tro att en ABS enhet kan låta! -Mer troligt är att det är något annat. Lös plåt som ligger emot något och skrammlar, slitet lager i en generator eller spännrulle osv.

Sök