3098
Sök

Frågor om motorbyte. Samt registrering.

12 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
Hej. Jag har en bmw e36 318is och mest sannolikt så kommer jag behöva köpa ny motor eller hel renovera.

Men jag fick en idé om att sätta i en b230fk i den. Men har aldrig gjort något liknande förut så jag har en del frågor då jag vill att bilen ska vara registrerad och laglig med nya motorn.

I min bmw så är det 141hk original och på en b230fk har original 135 så jag tror ej man borde behöva uppgradera chassi delar som tex bromsar och liknande. Men vad vet jag.

Och så undrar jag om man ska vända sig till sfro eller hur det går till när man ska regga till annan motor med turbo. Och vad är det man bör tänka på.

Tack i förväg för svar.
Mvh Axel.

5 685 Inlägg
5 augusti
När är den registrerad första gången?
1/1-93 eller nyare krävs avgascertifiering för att regga motorbyte.
Då blir det ombyggt fordon via t.ex SFRO och E85 som drivmedel för att slippa avgascertifiering.

Holy Smoke Performance
38 Inlägg
6 augusti
Som ovan skrivet är 1/1 - 1993 heligt. Bilen måste vara tagen i bruk innan detta för att kunna göra ett rent motorbyte och registreringsbesiktning hos Bilprovningen.

Troligtvis är ju din bil nyare än så och då blir vägen genom SFRO eller Testa.  Kruxet då är bilen hamnar i ett mellanläge där SFRO, Testa och Transportstyrelsen kräver att den byggs om mer för att kunna registreras som ombyggt fordon (lägre "klass" än så finns inte). Detta innebär generellt sett tre stora ändringar. Oftast byter folk följande: Motor+Låda, Bromssystem och Drivande axel (ex. Diff+Drivaxlar).

Den vägen kan jag med egen erfarenhet säga är ganska lång och relativt kostsam iom alla åtgärder utöver motorbyte som lagen kräver.

Du bör vara genuint redo och hungrig för att gå igenom processen att registrera som ombyggt fordon. Det är otroligt roligt men mycket krävande. Överväg möjligheterna att köpa en "färdig" bil alt en bil med rätt årsmodell för en enklare registreringsbesiktning. Det blir billigare i längden, iallafall om du inte är helt säker på att du vill påbörja ett större "bilbygge" på riktigt.

Holy Smoke Performance

Sök