Som ovan skrivet är 1/1 - 1993 heligt. Bilen måste vara tagen i bruk innan detta för att kunna göra ett rent motorbyte och registreringsbesiktning hos Bilprovningen.
Troligtvis är ju din bil nyare än så och då blir vägen genom SFRO eller Testa. Kruxet då är bilen hamnar i ett mellanläge där SFRO, Testa och Transportstyrelsen kräver att den byggs om mer för att kunna registreras som ombyggt fordon (lägre "klass" än så finns inte). Detta innebär generellt sett tre stora ändringar. Oftast byter folk följande: Motor+Låda, Bromssystem och Drivande axel (ex. Diff+Drivaxlar).
Den vägen kan jag med egen erfarenhet säga är ganska lång och relativt kostsam iom alla åtgärder utöver motorbyte som lagen kräver.
Du bör vara genuint redo och hungrig för att gå igenom processen att registrera som ombyggt fordon. Det är otroligt roligt men mycket krävande. Överväg möjligheterna att köpa en "färdig" bil alt en bil med rätt årsmodell för en enklare registreringsbesiktning. Det blir billigare i längden, iallafall om du inte är helt säker på att du vill påbörja ett större "bilbygge" på riktigt.
Holy Smoke Performance