1883
Sök

Trögstartad

833 Inlägg
16 augusti
#21
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås

341 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#22
Muskelbil skrev:
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås
Hoppas det. Inväntar nya nycklar. Förhoppningsvis löser det problemet

Gör den personlig

341 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#23
Muskelbil skrev:
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås
Hittade denna tråd precis
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … p;start=10

Personen beskriver felet som jag har och har löst det genom att byta antennring.
Är det originaldel som gäller eller finns det bra kopior att få tag i?
Finns något annat namn för antennring? Googlar och hittar ingenting för inköp.

Gör den personlig

3 118 Inlägg
17 augusti
#24
Med en gammaldags nyckel man vrider för att starta har man en ring/spole som induktivt får glaschippet ingjutet i nyckelns plast att ge signal.  Inget batteri behövs för det.
Kia återförsäljare vet vad du menar.
Du finner den nog inte på annat ställe då det överhuvudtaget inte är en slitagedel.

Men jag tycker 5sek är gränsfall för att det ska vara startspärren, men alltså möjligt.
Det går normalt snabbare än så.
Fenomenet blir att dom bara "vill" först  när man försöker för att sen vara stendöd oavsett hur länge startmotorn jobbar. OFTAST i kombo med någon varning av något slag. Blinkande lampa, pipande, text i nån display, osv.
Man tycker ju att en så pass ny bil som det handlar om borde upplysa.
Bilen från länkade VolvoForumet var en 1999.

Startspärr är bara aktiv just i startögonblicket. Sen kan du iprincip kasta nyckeln genom fönstret och åka vidare. (Sitter fast i tändlåset i ditt fall, men många har keyless start där du kan åka iväg utan nyckel bara den startat. Då inte utan varning, vill jag lova. Men det går)

Så stannar den efter att man typ hunnit flytta bilen är det högst sannolikt annat fel. Dör den efter vägen är det annat fel.

Intressant att höra hur det blir med ny nyckel. Möjligt, men inte säkert.
Jag tvivlar dock på att du får en fullt funktionsduglig nyckel över disk, för den ska säkert läras in i bilen också.
Vissa nyckelfirmor kan faktiskt klona (vissa) nycklar, och då räcker det att en (fungerande) nyckel finns med.
Från Kia behöver dom nog bilen en stund också.
Senast redigerat av Mossan1 (17 augusti )

341 Inlägg
17 augusti
Trådstartare
#25
Mossan1 skrev:
Med en gammaldags nyckel man vrider för att starta har man en ring/spole som induktivt får glaschippet ingjutet i nyckelns plast att ge signal.  Inget batteri behövs för det.
Kia återförsäljare vet vad du menar.
Du finner den nog inte på annat ställe då det överhuvudtaget inte är en slitagedel.

Men jag tycker 5sek är gränsfall för att det ska vara startspärren, men alltså möjligt.
Det går normalt snabbare än så.
Fenomenet blir att dom bara "vill" först  när man försöker för att sen vara stendöd oavsett hur länge startmotorn jobbar. OFTAST i kombo med någon varning av något slag. Blinkande lampa, pipande, text i nån display, osv.
Man tycker ju att en så pass ny bil som det handlar om borde upplysa.
Bilen från länkade VolvoForumet var en 1999.

Startspärr är bara aktiv just i startögonblicket. Sen kan du iprincip kasta nyckeln genom fönstret och åka vidare. (Sitter fast i tändlåset i ditt fall, men många har keyless start där du kan åka iväg utan nyckel bara den startat. Då inte utan varning, vill jag lova. Men det går)

Så stannar den efter att man typ hunnit flytta bilen är det högst sannolikt annat fel. Dör den efter vägen är det annat fel.

Intressant att höra hur det blir med ny nyckel. Möjligt, men inte säkert.
Jag tvivlar dock på att du får en fullt funktionsduglig nyckel över disk, för den ska säkert läras in i bilen också.
Vissa nyckelfirmor kan faktiskt klona (vissa) nycklar, och då räcker det att en (fungerande) nyckel finns med.
Från Kia behöver dom nog bilen en stund också.
Det kan vara kortare än 5 sekunder.
Kanske 2-3.
Jag hinner definitivt inte flytta på bilen.
Jag ska invänta nya nycklarna. Löser inte det problemet så blir det nog att byta eller rengöra antennringen

Gör den personlig

3 118 Inlägg
17 augusti
#26
Rengöra en magnetfälts spole ska du nog inte göra. Den är skör.
Det ska vara metallspån som ev skulle störa ut magnetfältet den ska skapa för att aktivera chipet i nyckeln.
Osannolikt.
Och ett brott I den skulle skapa felkod.
Men inte i motorstyrdonet.

Frågan är hur potent scanner du har.
Vilka styrdon den läser. Finns nog typ 8-9st i en sådan bil, varav flera kan hindra motorstart. 2 eller 3 säkert.
Senast redigerat av Mossan1 (17 augusti )

2 333 Inlägg
17 augusti
#27
Mja, volvo's antennringsfel är nog tämligen unikt för just volvo 85x70. Dels för att det är en väldigt tidig variant av inbyggd startspärr, och dels för att bilarna har X antal år på nacken nu... Dessutom räcker det ofta med att lossa kontakten och bara göra rent den.

Plus att i volvo 96-98's fall så är det enbart bränslepumpen som stängs av, 99 med nya systemet klipper även tändningen så dom startar inte öht. Att 96-98 öht. startar är pga. det föruppbyggda bränsletrycket i fuelrailen... När den lilla mängd bränsle är slut så dör bilen.

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att om KIA'n öht har startspärr, att den är så primitiv som på 85x70. Det skulle vara mer omständigt/dyrare att kopiera det systemet idag än ett mer modernt system.


3 118 Inlägg
17 augusti
#28
Visst är det startspärr.
Lag sedan mitten av 90talet.
Med vanlig traditionell bilnyckel är det inte så stor skillnad idag mot då.

Men den bryter mer än bara soppapumpen. Hela soppatillförseln troligen, dvs spridare och allt.
Knappast en insprutningspump med stålrör till mekaniska spridare på så ny dieselmotor.  Men även dom med den typen av pump har startspärr via chip i nyckeln.

Faktum är, att även bilar med keyless start har en induktiv nödfunktion där man kan hålla den mot avsedd punkt för start om batteriet är dött i nyckeln.

2 333 Inlägg
17 augusti
#29
Mossan1 skrev:
Visst är det startspärr.
Lag sedan mitten av 90talet.
Nja... Det var ju "trending" för inte allt för länge sedan att ungar stal kia och uh, hyundai?,-bilar med en usb port som dom vred om cylindern med. Ingen startspärr så långt ögat kunde nå där inte...

... Men dom snikmodellerna kanske aldrig nådde sverige?


341 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#30
Spännande.
Min teori är att det är nyckeln, tändningslås eller antennring det är fel på.
Jag ska testa dessa och börja med nya nycklar så får vi se.

Jag har inte lagt märke till någon felkod när bilen dött, men har heller inte kollat så noga. Har mest försökt starta om bilen direkt vilket kanske gjort att felkoden försvinner.

Gör den personlig

3 118 Inlägg
18 augusti
#31
Vad har du för felkodscanner?

341 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#32
Mossan1 skrev:
Vad har du för felkodscanner?
Denna,
Inte världens mest avancerade.
Men bilen har såvitt jag lagt märke till inte gett någon felkod. När jag kollat videos så finns en lampa som verkar avse nyckel/tändning

Gör den personlig

Diagnostekniker
2 590 Inlägg
18 augusti
#33
Kommer inte upp någon bild på vilken scanner du har i ditt senaste inlägg.

Kan den läsa av flera styrdon i bilen så bör du kolla alla parametrar i startspärrens styrdon om ett sådant förekommer i din bil.
Alt. motorstyrdon.
Leta fram om du motorn har godkänt att starta när du står med tändningen på, och om det sker någon förändring när du startar.

Fortsätter lågtryckspumpen att gå? (Om HTP in suger ifrån tanken)
Kollas enkelt genom att antingen lyssna på pumpen eller att kontrollera flöde upp vid dieselfiltret.

Och så vidare, orkar inte läsa igenom två sidor av tråden så detta kanske redan tagits upp.

Up the RA

Forummoderator
17 875 Inlägg
18 augusti
#34
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

341 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#35
Hybrid_ skrev:
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?
Senaste kostade 150tkr.
Haveri i växellådan efter 1 vecka. Sen är detta extrabil. Ska jag lägga 300 tkr menar du?
Alla bilar kan ha fel, oavsett prisklass. 
Sen gillar jag att lära mig och lösa felen.

Här är min felkodsläsare
https://inf.se/vrigt/1149-inf-obd-ii-fe … rkEALw_wcB

Gör den personlig

833 Inlägg
18 augusti
#36
Hybrid_ skrev:
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?
Köpa trasiga bilaroch laga och sälja kan vara ett sätt att tjäna pengar

2 333 Inlägg
18 augusti
#37
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?
Köpa trasiga bilaroch laga och sälja kan vara ett sätt att tjäna pengar
Och köpa trasiga bilar och få ut dom på vägarna igen är skoj. smile


833 Inlägg
18 augusti
#38
Lucif3r skrev:
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
TS: Varje månad är det ett nytt vrak med nya problem. Aldrig funderat på att köpa en bil som fungerar?
Köpa trasiga bilaroch laga och sälja kan vara ett sätt att tjäna pengar
Och köpa trasiga bilar och få ut dom på vägarna igen är skoj. smile
Om det är en plus affär ja
Köpa skräp och laga och sälja med förlust då kan man lika hjärna Köpa Triss för pengarna och slippa skita ner sej

341 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#39
Muskelbil skrev:
Lucif3r skrev:
Muskelbil skrev:

Köpa trasiga bilaroch laga och sälja kan vara ett sätt att tjäna pengar
Och köpa trasiga bilar och få ut dom på vägarna igen är skoj. smile
Om det är en plus affär ja
Köpa skräp och laga och sälja med förlust då kan man lika hjärna Köpa Triss för pengarna och slippa skita ner sej
Går sällan back... du drar egna slutsatser höger o vänster. Att jag köper skräp bilar. Förlorar pengar. Att jag köper bilar hela tiden Osv osv.
Inte för att jag behöver förklara mig, men...
Jag ville i detta fallet inte lägga mkt pengar.  Fick en fräsch bil med få mil på mätaren för under 50 tusen, dock vissa defekter.. då lagar man dessa, det är inte svårare än så. Är man händig och gillar att fixa så är detta till och med kul. Du kanske föredrar fabriksny bil med garanti, då får du göra det... jag kanske vill byta bil oftare än dig? Det innebär inte att jag förlorar på mina köp..
Har du inget att bidra med så behöver du inte skriva i tråden

Gör den personlig

3 118 Inlägg
19 augusti
#40
Högst sannolikt kan den läsaren bara komma åt motorstyrdonet.
Ev också en eventuell automatlådas styrdon på lite nyare bilar.

Skulle bilnyckeln sakna någon form av elektroniskt godkännandesystem utöver det mekaniska för själva låsen  blir jag mycket förvånad.


Sök