1999
Sök

Projekt: Rullande renovering Audi Urquattro

Urquattro problemlösning o uppsnyggning

Lastbilsbyggare
65 365 Visningar
Uppdaterades senast 24 augusti
German Engineering
9 083 Inlägg
16 april 2016
#121
Kul att urquattron är ute på vägarna smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#122
Har lite problem med att motorn går varm då jag långkör o satt här om dan o diskuterade med en polare om möjliga problem som kan leda till överhettning o efter en stunds diskuterande kom vi fram till att det kan vara bra att kolla kompressionen för att se om topplockspackningen är okej så det inte kan trycka in kompression i kylsystemet o på så sätt orsaka överhettning. Sagt o gjort nu i helgen har vi kollat kompressionen o kom fram till följande.

         Kall motor     Varm motor
Cyl 1: 7,9                8,5
Cyl 2: 7,8                8,5
Cyl 3: 8,6                8,8
Cyl 4: 8,3                8,3
Cyl 5: 7,7                8,5

Som synes inga jätteskillnader mellan cylindrarna dock lite underligt att 4ans cylinder ha samma värde kall som varm o även att 3ans cylinder har ganska små skillnader jämfört med resten. Skall på något sätt försöka se om det går in avgaser vi kylsystemet för att se om den trycker över kompression i kylsystemet så vi måste lyfta toppen o byta packning.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

Himma skruare
1 250 Inlägg
24 april 2016
#123
Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#124
Gizmo_ skrev:
Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile
Tackar big_smile jo jag skall ta väl hand om den o fortsätta jobba med att fixa i ordning o förfina den.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

Himma skruare
1 250 Inlägg
24 april 2016
#125
UrPeppe skrev:
Gizmo_ skrev:
Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile
Tackar big_smile jo jag skall ta väl hand om den o fortsätta jobba med att fixa i ordning o förfina den.
Gött o höra..
Hade en coupé GT innan med Urquattromätare. Tyvärr hade det gått för långt för att rädda den.
Urquattro e litta mycke pengar för mig med e sugen på en quattro igen.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

German Engineering
9 083 Inlägg
29 april 2016
#126
Jobbigt läge om topplockspackningen gått sönder, vet inte vad det kostar till en urquattro men kan tänka mig att det är svindyrt!

Håller tummarna att det ordnar sig med kompressionen och allt annat smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
#127
CarpeDiem skrev:
Jobbigt läge om topplockspackningen gått sönder, vet inte vad det kostar till en urquattro men kan tänka mig att det är svindyrt!

Håller tummarna att det ordnar sig med kompressionen och allt annat smile
Tack smile Ja jag har ingen aning om vad det skulle kosta med packning o allt annat man borde byta om man nu måste av med toppen men det är ju inget roligt jobb heller så jag hoppas att jag helst slipper lyfta toppen.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#128
Ja då detta projekt har varit lite avstannat ett tag o jag nu har ju varit permitterad från jobbet i lite mer än en månad så jag tänkte då ta tag i urquattron o har nu rivit av topplocket för att se om det är det som har varit problemet med varmgången o det finns lite som talar för det så nu är bla nya packningar o sträckbultar beställda så förhoppningsvis hjälps felet av, har även beställt ett begagnat original avgassystem då det systemet som sitter på är lite väl grovt enligt mitt tycke.
Det vi reflekterade över när vi tog isär allt var att personen som har jobbat med bilen innan inte verkar varit så noga med åtdragningsmomenten då momenten tycktes variera en hel del på både insuget, grenröret o toppen vars skruvar även var insmorda med kopparpasta hmm vi såg även att sotkanten i cylindrarna delvis var borttvättad så vår fundering är om det inte är så att packningen har varit otät o det då har kunnat trycka in avgaser i kylkanalerna med resultat att det luktar avgaser i utjämningskärlet o kylvattnet värms upp med avgaserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-0d6b50cc043969e9961cee46fa110e0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-b190e729805127830f85c6cb4a92024c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-4597054163978e7c0b1084a78c9bb508.jpg
Senast redigerat av UrPeppe (27 april 2020)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

438 Inlägg
27 april 2020
#129
Spännande bil, hoppas att du löser motorfelet.


Lastbilsbyggare
392 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#130
Nu är motorn äntligen igång efter lite mer än 4års stillestånd i projektet. Topplockspackningen, kamremmen, avgassystemet o lite annat är bytt samt att dumpventilen som förra ägaren monterat är bortmonterad. Avgassystemet är nu återställt till ett original istället för 3" systemet som förra ägaren monterat. Problemet just nu är att gummi bussningarna vid gaspedalen som länkar ihop med vajern smulades i bitar under åren bilen har stått så nya bussningar är beställda via eBay o borde komma om några dagar så efter det kan det återmonteras o sedan skall bilen besiktigas så får vi se hur det går. Motorn gick lite orent när vi startade upp den men det var ganska lite bränsle i tanken som dessutom nu var gammalt o tändstiften såg inte jätte fräscha ut men nu är stiften rengjorda o justerade för tillfällig användning tills jag får hem nya stift samt att det är lite ny fräsch bensin i tanken så vi får se hur den går nu om några dagar när jag kan montera gasvajern o börja prova lite mer på riktigt. Problemet jag har haft med att bilen inte varvar över 4000rpm förutom om man trycker full gas återstår säkerligen då det inte borde bero på något vi har åtgärdat nu utan det har säkerligen med det förhöjda laddtrycket att göra så laddtrycket kommer jag sänka ner till bilens original laddtryck så tror jag att även det problemet är löst.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

9 Inlägg
19 augusti
#131
Härligt att höra att bilen snart är ute på vägarna igen. Hoppas att du för den att gå bättre o att det löser sig med att den inte vill varva mer än 4000 rpm. Lycka till ?

Platschef på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 425 Inlägg
20 augusti
#132
Kul att du är i gång igen. Den bussningen hände samma sak på min 80 q, och som tur var så hade jag bara några kilometer hem. Jag lyckades att få fast gaswiren mot pedalen med lite ståltråd och några buntband, så det i alla fall gick att köra hem.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#133
KSI-Garage skrev:
Kul att du är i gång igen. Den bussningen hände samma sak på min 80 q, och som tur var så hade jag bara några kilometer hem. Jag lyckades att få fast gaswiren mot pedalen med lite ståltråd och några buntband, så det i alla fall gick att köra hem.
Aha ja jag kanske får göra något provisorium likt detta i väntan på mina bussningar som verkar ha kommit bort i postgången, får se om dem kommer nästa utdelnings dag annars får jag beställa en omgång till men jag hoppas att den kommer så snart som möjligt så jag kan köra med bilen igen.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever


Sök