2339
Sök

Samma anliggande broms på två olika bilar

53 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#1
HUR KÖR VI EGENTLIGEN??

Det kan man ju fråga sig eftersom vi har problem med anliggande broms höger fram på två helt olika bilar, en Renault Megane och en Toyota Yaris. Fixar och smörjer och smörjer och fixar och på Renaulten har jag dessutom bytt mot ett bättre begagnat, men felen återkommer med ojämna mellanrum.

Hur kan samma fel uppstå på två helt olika bilar, och dessutom ungefär samtidigt? Varför just höger fram?? Varför löper kolvar och ok snällt och lättsamt efter att jag smort upp dem ? men sen börjar de kärva igen, några veckor senare? Mitt i sommaren dessutom?

4 107 Inlägg
19 augusti
#2
Att det uppstår ungefär samtidigt på 2 olika bilar är nog slumpen.

Jag kan inte komma på något körsätt som skulle få just höger fram att kärva och inte dom andra bromsoken.

Jag har försökt smörja upp Ok förr, det håller sällan någon längre stund. Man får riva isär och renovera ordentligt med nya tätningar osv.

Dom flesta verkstäderna tror jag inte ens bryr som om att renovera OK, dom sätter på nya bara.

Bromsok till en Yaris lär ju inte vara speciellt dyrt så bara byta.
Buy once, cry once:)


53 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#3
Kollade lite på eminenta Mackans Garage på YouTube nu, och inser att det är bra mycket mer som måste smörjas på ett bromsok än bara glidbultar och sånt för att det ska fungera normalt. Plus som sagt att man helst ska byta tätningar, blästra oket och jag vet inte allt. Så det förklarar väl varför felet återkommer antar jag.

Så, byta ok eller göra en helrenovering antar jag. Det ena snabbt men dyrt, det andra långsamt men billigt. Är det värt besväret?

En annan undran ? är det värt att köpa begagnade ok på Bildelsbasen, eller lurar man bara sig själv och riskerar att få samma problem igen?
Senast redigerat av ricebridge (20 augusti )

3 118 Inlägg
20 augusti
#4
Ja, det är avvägningen.
Ofta finns ok så pass billigt att det inte är lönt. Orkar inte.

Jag har renoverat några ok, men då främst på gamla bilar där ok knappt står att finna.

Blästring är ju estetiskt mest.
Loppen för kolven brukar jag hona.
Kolvarna putsar jag med smärjelduk.

Anliggningsytor för beläggen brukar jag fila til. Överdriv inte med filen.
Ev glidplåtar pillar jag alltid bort och putsar/snyggar till under, även vid beläggbyte bara. Rosten kan lyfta plåtarna så beläggen nyper fast så.

Jag har råkat ut för skit-tätningar som gick sönder när man pressade i kolven igen. Fick köpa nya av bättre sort.
Brukar ha lite bromsokfett på kolven också.
Jag har blåst ut kolven med tryckluft.
Utan kompressor kan det bli jobbigare.
Glöm inte ny luftnippel om den är dålig.

Försök undvika att helt tömma bromsvätskan.  Nyp en slang. Finns tänger för ändamålet.
En tom ABS enhet kan vara besvärlig att lufta sen.

2 290 Inlägg
20 augusti
#5
Mossan1 skrev:
Ja, det är avvägningen.
Ofta finns ok så pass billigt att det inte är lönt. Orkar inte.

Jag har renoverat några ok, men då främst på gamla bilar där ok knappt står att finna.

Blästring är ju estetiskt mest.
Loppen för kolven brukar jag hona.
Kolvarna putsar jag med smärjelduk.

Anliggningsytor för beläggen brukar jag fila til. Överdriv inte med filen.
Ev glidplåtar pillar jag alltid bort och putsar/snyggar till under, även vid beläggbyte bara. Rosten kan lyfta plåtarna så beläggen nyper fast så.

Jag har råkat ut för skit-tätningar som gick sönder när man pressade i kolven igen. Fick köpa nya av bättre sort.
Brukar ha lite bromsokfett på kolven också.
Jag har blåst ut kolven med tryckluft.
Utan kompressor kan det bli jobbigare.
Glöm inte ny luftnippel om den är dålig.

Försök undvika att helt tömma bromsvätskan.  Nyp en slang. Finns tänger för ändamålet.
En tom ABS enhet kan vara besvärlig att lufta sen.
Kan flika in att om man håller nere bromspedalen med något, typ något långsmalt inkilat mellan bromspedal och säte innan man lossar bromsslangen från oket, så håller systemet trycket, oavsett hur länge det är öppet. Det kommer såklart en skvätt direkt när man lossar, men droppar ingenting alls sen, så kan man jobba utan stressen av det där droppandet. smile


Diagnostekniker
2 592 Inlägg
20 augusti
#6
Beror på hur man värderar sin tid.
Jag renoverar inga ok längre då de är så billiga idag.
Beror givetvis på kvalitét, men ändå.

Har ju även stått där med ett isärplockat ok på bordet, repsats i näven, och insett att oket inte är något att renovera.
Den är jobbig, därför byter jag bara.
Orkar inte hålla på.
Bilarna måste rulla. lol
Senast redigerat av Jesper328 (20 augusti )

Up the RA


Sök