Mossan1 skrev:
Ja, det är avvägningen.
Ofta finns ok så pass billigt att det inte är lönt. Orkar inte.
Jag har renoverat några ok, men då främst på gamla bilar där ok knappt står att finna.
Blästring är ju estetiskt mest.
Loppen för kolven brukar jag hona.
Kolvarna putsar jag med smärjelduk.
Anliggningsytor för beläggen brukar jag fila til. Överdriv inte med filen.
Ev glidplåtar pillar jag alltid bort och putsar/snyggar till under, även vid beläggbyte bara. Rosten kan lyfta plåtarna så beläggen nyper fast så.
Jag har råkat ut för skit-tätningar som gick sönder när man pressade i kolven igen. Fick köpa nya av bättre sort.
Brukar ha lite bromsokfett på kolven också.
Jag har blåst ut kolven med tryckluft.
Utan kompressor kan det bli jobbigare.
Glöm inte ny luftnippel om den är dålig.
Försök undvika att helt tömma bromsvätskan. Nyp en slang. Finns tänger för ändamålet.
En tom ABS enhet kan vara besvärlig att lufta sen.