2006
Sök

Ingen cirkulation i kylsystemet? Ford Focus -02

5 Inlägg
8 september
Trådstartare
#1
Jag har en Ford Focus -02 som har problem med cirkulationen i kylsystemet.

Beskrivning av problemet.
När jag kör visar tempmätaren rätt temperatur, pekar rakt upp, 50%.
När jag kört ett tag går mätaren upp på 75%, fortfarande ej på rött.
Förflyttningen från 50%-75% går fort, kanske 1 sekund.
Där står den kanske 10-30 sekunder innan den går upp på rött.
Även denna förflyttning går lika fort.
Den kan vara på rött i kanske 15-45 sekunder innan det omvända sker, lika snabba förflyttningar ner till 50%.
Där är den ett tag innan det börjar om igen.
Den övre kylarslangen är jättevarm, den undre är kall.
Det är inget vatten i oljan, det är ingen rök i avgaserna.

Vad har testats.
2 olika verkstäder har bytt termostat.
De lade 1 timme var och förstår inte vad som är fel.
En av de sa att temp var konstant i datorn, så det tempmätaren visar verkar inte stämma.
Jag kan inte lägga mer pengar på en bil värd någon tusenlapp, men jag behöver den och har just nu inte råd att byta.

Nu försöker jag själv fast jag inte är speciellt kunnig, hoppas att någon här kan komma med någon idé på vad som är fel.
Jag har själv bytt vattenpump, den gamla var felfri, skovlar hela och inget glapp eller dylikt.
Om jag släpper övre och nedre kylarslangen och häller vatten i övre hålet på kylaren så rinner det igenom utan problem.
Båda slangarna som går till värmepaketet blir varm, varmluft i kupén, så där verkar det cirkulera.
Jag tog bort övre slangen till kylaren, höll för hålet i kylaren och startade motorn.
Jag ville se om det kom vatten ur slangen när termostaten öppnade.
Efter ett tag kom det vatten ur slangen när man gasde. Om jag hällde vatten i expansionskärlet så kom det vatten ur slangen, så det kan cirkulera.
Jag har kollat slangen från baksidan av motorn som går till exp.kärlet, den är öppen. De andra slangarna till exp.kärlet är öppna.
När jag spolat så har det aldrig kommit något annat än vatten, dvs inget som tyder på rost e.d.

Så nu har jag nytt termostat, jag har svårt att tro att den som satt från början och båda som verkstäderna bytt är trasiga.
Vattenpumpen är bytt.
Det verkar kunna cirkulera genom kylsystemet.
Varför är övre slangen kokhet och nedre kall, den verkar värmas från motorsidan lite efter tag.
När vi släppte locket på exp.kärlet så blev nedre slangen varm när vi öppnat locket.

Har jag glömt att kolla något, jag förstår inte varför det inte cirkulerar?
Jag förstår inte varför tempmätaren beteer sig så konstigt, kan det vara en hint om vad som är fel?
Jag hoppas någon kan hjälpa mig och ge mig något tips om varför det inte cirkulerar.
Senast redigerat av SirDevil (8 september )

6 616 Inlägg
8 september
#2
Det finns ett servicebrev hos Ford gällande detta, det ska monteras en extra kylslang som ska skarvas in samt byte termostat till en 92c (Tror jag) och annat kylarlock

Kan vara så att en programmering skulle göras också, minns inte då jag bara gjorde 2st ombyggnationer

De/Dem

5 Inlägg
8 september
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Det finns ett servicebrev hos Ford gällande detta, det ska monteras en extra kylslang som ska skarvas in samt byte termostat till en 92c (Tror jag) och annat kylarlock

Kan vara så att en programmering skulle göras också, minns inte då jag bara gjorde 2st ombyggnationer
Tack för svar.
Men kan det verkligen vara det?
Bilen är 22 år gammal, borde inte detta fel uppstått tidigare?
Men jag får kolla upp det, tack :-)

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
8 september
#4
hur började det och kokar den verkligen?

det normala är ju att en fungerande termostat är stängd tills dess att den ska öppna.. 

luft är en väldigt vanlig orsak till problem.. 

men förutsätter att ingen riktig verkstad idag inte fyller med hjälp av vacumsugning av kylarsystemet innan fyllning men och andra sidan så vet man ju inte längre vad det är för trashfolk som jobbar som mekaniker.

Kör fort så hinner inget hända...

6 616 Inlägg
8 september
#5
SirDevil skrev:
Men kan det verkligen vara det?
Bilen är 22 år gammal, borde inte detta fel uppstått tidigare?
Men jag får kolla upp det, tack :-)
Felet kommer bara fram på vissa efter kylsystemet har tömts, spelar ingen roll om det luftas med vakuum eller inte (före modifieringen) då kylkanalerna i toppen blivit mindre pga lagringarna från kylarvätskan/smuts så det blir luftfickor enklare

De/Dem

5 Inlägg
8 september
Trådstartare
#6
Growe skrev:
hur började det och kokar den verkligen?
Första gången var på motorvägen. Helt plötsligt började den gå dåligt. Då såg jag att temp var på rött och den gula varningslampan hade tänts, då slår den av motorn lite eller vad den nu gör.
Direkt in på mack, ca 1 km körning.
Öppna exp.kärls lock och fyllde på efter ett tag.
Jag trodde att det berodde på att jag inte kollat vätskenivån.
Men efter det började detta problem.
Ute och grejar nu, kopplade bort slangen från värmepaketet som ansluter fram på motorn. Inte mycket flöde, osäker om termostat öppnat. Jag höll tummen för anslutningshålet. Jag trodde det skulle rinna ur mer vatten från motorn när jag lossade den
Spolade genom slangen och det kom ut ur anslutningshålet på motorn. Så inget stopp.
Jag inbillar mig att det bubblar eller hur jag ska beskriva det när motorn går, när jag lyssnar i bakkant på motorn, ungefär där slangen som går fram till expkärl ansluter.

Hur luftar jag systemet? Jag fyller på i exp kärlet. Men det känns som att det borde vara mycket mer.

De mätte temp med datorn till ~130 om jag minns rätt.

Det är tiktiga bilverkstäder, så jag antar att de fyllt upp rätt.
Senast redigerat av SirDevil (8 september )

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
8 september
#7
låter som du dödat toppackningen.   
då blir tempmätaren galen och hoppar runt och motorn pumpar in luft..   

börja med att göra en koldioxidmätning på expantionskärlet innan du hålls med något annat.. 
du kan kasta delar och skölja bäst du vill om packning gått..  oftast är det lite svårt att diagonsera sånna problem. 
Men när motorn går varm och står på rött så har något gått fel på en normalt fungerande motor.

https://folkraceshop.se/lackagetestare- … -LEALw_wcB

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
8 september
Trådstartare
#8
Growe skrev:
låter som du dödat toppackningen.   
då blir tempmätaren galen och hoppar runt och motorn pumpar in luft..   

börja med att göra en koldioxidmätning på expantionskärlet innan du hålls med något annat.. 
du kan kasta delar och skölja bäst du vill om packning gått..  oftast är det lite svårt att diagonsera sånna problem. 
Men när motorn går varm och står på rött så har något gått fel på en normalt fungerande motor.

https://folkraceshop.se/lackagetestare- … -LEALw_wcB
Ok :-(
Vi trodde inte det då det varken är vatten i oljan eller rök i avgaserna.

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
8 september
#9
SirDevil skrev:
Growe skrev:
låter som du dödat toppackningen.   
då blir tempmätaren galen och hoppar runt och motorn pumpar in luft..   

börja med att göra en koldioxidmätning på expantionskärlet innan du hålls med något annat.. 
du kan kasta delar och skölja bäst du vill om packning gått..  oftast är det lite svårt att diagonsera sånna problem. 
Men när motorn går varm och står på rött så har något gått fel på en normalt fungerande motor.

https://folkraceshop.se/lackagetestare- … -LEALw_wcB
Ok :-(
Vi trodde inte det då det varken är vatten i oljan eller rök i avgaserna.
tyvärr är det svårt att diagnosera.. det kan vara så att den bara trycker kompression från cylindern ut i vatten kanalen men endast under vissa förutsättningar.
derför skulle jag börja där.   säger inte att det är problemet men första stället jag skulle kolla.. 
mest pga den gått varm från att fungera normalt till att gå varm
när man börjar märka att bilen går dåligt är det rätt varmt...

Kör fort så hinner inget hända...

7 353 Inlägg
8 september
#10
går den fortfarande dåligt?? om ja,, så bör du kolla packningen


5 Inlägg
8 september
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
går den fortfarande dåligt?? om ja,, så bör du kolla packningen
Nej den går som vanligt tycker jag. Men den blir varm,


Sök