2396
Sök

Extraljus, Volvo V70 D2, 2014

7 Inlägg
9 september
Trådstartare
#1
Tänkte sätta in extraljus på min bil och funderar på vad som krävs.
Jag har canbus styrning men har halogen på både halv- och helljus. Tror ni jag behöver canbusavkodare då?
Jag hittar ingen 12v signal i lampkontakten framme vid lyktan som jag kan använda som styrström.
Alternativet att sätta in en H9-adapter inne i lyktan mellan helljuslampan och kontakten, vad tror ni om det? Där borde det gå att ta en 12v signal men får man en massa felmeddelande i bilen då tro?
Senast redigerat av sodden (9 september )

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
9 september
#2
Du behöver en canbusavlyssnare, alternativt en (xbb?) obd dongle med tillhörande relä.

Up the RA

* Voff voff *
10 415 Inlägg
9 september
#3
Går utmärkt att ta helljussignal famme vid lyktan eller inne i lyktan. Gjort det på min V70 -12. Funkar både på bilar med halogen och med xenon.

Är du lat så tar du signalen från kabeln som går till helljuslampan inne i strålkastaren, då kan det inte bli fel kabel iaf. wink
Senast redigerat av Brådhis (9 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 881 Inlägg
9 september
#4
XBB är ju en variant men det kan då bli en liten -men märkbar- fördröjning innan x-ljus tänds.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 353 Inlägg
9 september
#5
på så gammal räcker det med canbus om ens det behövs,, kopplade extraljus på min 12a mondeo,  inga problem,, men när jag xenonkonverterade heljuset vart det stopp,, det krävde canbus,,  bytte på en 17 Focus å inga problem med canbus,, krävdes inget annat,, utan är ju nya bilar med led som man ej kan ta ut en normal remote ifrån som man behöver en dongel smile

hjälpte polaren att montera led extraljus på en 22a golf den krävde dongel,,


* Voff voff *
10 415 Inlägg
9 september
#6
granadadr skrev:
på så gammal räcker det med canbus om ens det behövs,, kopplade extraljus på min 12a mondeo,  inga problem,, men när jag xenonkonverterade heljuset vart det stopp,, det krävde canbus,,  bytte på en 17 Focus å inga problem med canbus,, krävdes inget annat,, utan är ju nya bilar med led som man ej kan ta ut en normal remote ifrån som man behöver en dongel smile

hjälpte polaren att montera led extraljus på en 22a golf den krävde dongel,,
Går utmärkt att köra med LED eller xenon i helljuset på en V70, testat både och på min. Inga varningar med varken det ena eller andra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
10 september
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Går utmärkt att ta helljussignal famme vid lyktan eller inne i lyktan. Gjort det på min V70 -12. Funkar både på bilar med halogen och med xenon.

Är du lat så tar du signalen från kabeln som går till helljuslampan inne i strålkastaren, då kan det inte bli fel kabel iaf. wink
Menar du utan att använda canbusavkodare?

7 Inlägg
10 september
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Du behöver en canbusavlyssnare, alternativt en (xbb?) obd dongle med tillhörande relä.
Menar du för att kunna få fram styrströmssignal eller för att undvika felmeddelande om jag tjuvar ström på annat sätt? Eller både och?
Jag tänker att eftersom jag har 12v framme vid halogenlampan borde jag kunna tjuva där...

* Voff voff *
10 415 Inlägg
10 september
#9
sodden skrev:
Brådhis skrev:
Går utmärkt att ta helljussignal famme vid lyktan eller inne i lyktan. Gjort det på min V70 -12. Funkar både på bilar med halogen och med xenon.

Är du lat så tar du signalen från kabeln som går till helljuslampan inne i strålkastaren, då kan det inte bli fel kabel iaf. wink
Menar du utan att använda canbusavkodare?
Ja, exakt. Behövs ingen avkodare eller liknande. Går att koppla på "vanligt" vis.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
11 september
Trådstartare
#10
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset.
Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt...
Någon som kan förklara detta mer ingående?
Senast redigerat av sodden (11 september )

* Voff voff *
10 415 Inlägg
11 september
#11
sodden skrev:
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset.
Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt...
Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)

Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.

Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
Senast redigerat av Brådhis (11 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 444 Inlägg
11 september
#12
Har en V60-16, inga konstigheter att koppla X-ljus,finns ett kontaktstycke strax före lyktan ,med en "lös" kabel med 12V, haft det så kopplat i 5 år,även gjort detsamma på en -17,givetvis via ett relä.. Dom nyare V60 kräver  andra inkopplingar,

7 Inlägg
torsdag 07:44
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
sodden skrev:
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset.
Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt...
Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)

Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.

Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
---------------------------------------------------------------------------

Hej, jag har inte haft tid att kolla mer ännu på detta men här är en bild från tidigare. Jag tänker att vit är fas och brun är jord då den bruna även har en tunnare kabel som går upp till varselljus tror jag.  Jag mätade på stiften på kontakten som går in till själva H9-lampan och det var där jag hade drygt 12v vid halvljus och 14v vid helljus. Mätade även mellan stiftet på vita kabeln mot chassi och det är samma voltantal där.  Men jag får dubbelkolla när jag får tid .

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250021/250021-8cf95fe71d1b0c2ad773a3da30194ee0.jpg

* Voff voff *
10 415 Inlägg
torsdag 08:34
#14
sodden skrev:
Brådhis skrev:
sodden skrev:
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset.
Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt...
Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)

Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.

Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
---------------------------------------------------------------------------

Hej, jag har inte haft tid att kolla mer ännu på detta men här är en bild från tidigare. Jag tänker att vit är fas och brun är jord då den bruna även har en tunnare kabel som går upp till varselljus tror jag.  Jag mätade på stiften på kontakten som går in till själva H9-lampan och det var där jag hade drygt 12v vid halvljus och 14v vid helljus. Mätade även mellan stiftet på vita kabeln mot chassi och det är samma voltantal där.  Men jag får dubbelkolla när jag får tid .

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250021/250021-8cf95fe71d1b0c2ad773a3da30194ee0.jpg
Då är det något fel på din multimeter eller så ha du den inställd i nå´t märkligt läge skulle jag säga. Hade det varit 12V så hade ju lampan lyst...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
torsdag 09:17
#15
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.

Up the RA

* Voff voff *
10 415 Inlägg
torsdag 09:26
#16
Jesper328 skrev:
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
torsdag 09:28
Trådstartare
#17
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Ja, jag mätte utan lampa inkopplad (kanske är det som spökar).  Multimetern är på 20v DC.  Jag mätte 12,8V över batteriet så den funkar! Men ska dubbelkolla sen...

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
torsdag 12:29
#18
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets
Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig.
Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.

Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen.
Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.

Up the RA

7 Inlägg
torsdag 13:54
Trådstartare
#19
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets
Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig.
Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.

Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen.
Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.
Ok, så det skulle kunna fungera med en H9adapter som har en förmonterad strömtjuv? Jag har beställt en sådan så det är väl bara att testa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250021/250021-6e82da250ec2d3500e827bdd0786a0ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250021/250021-6e82da250ec2d3500e827bdd0786a0ba.jpg

* Voff voff *
10 415 Inlägg
torsdag 20:20
#20
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
12an där är väl inget mer än en övervakning.
Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets
Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig.
Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.

Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen.
Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.
Har som sagt testat med både LED och xenon och inget felmeddelande med något av det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök