2811
Sök

Vänster bakhjul vill inte rulla bakåt

3 Inlägg
9 september
Trådstartare
#1
Halloj!

Har stött på problem med min Audi A6 (4B-5B) från -98 som rullat ~35 000 mil. För runt en månad sedan började det låta skrapande från bakhjulen. Verkstaden som jag brukar åka till hade dock sommarstängt till september så jag fortsatte att köra runt 20 mil under perioden. Ljuden blev dock intensivare allt eftersom så då minimerade jag körningen. När jag skulle iväg med bilen idag så var det som att försöka köra med handbromsen i och det tog tvärstopp. Är parkerad mot en vägg så försökte köra fram och tillbaka den decimeter som fanns för att se om det skulle släppa om man ruckade lite, men det låter himla klagande så har inte vågat prova med något större gaspådrag.

Jag hissade upp bilen med domkraft och framhjulen samt höger bak (där jag var helt säker på att skrapljudet kom ifrån efter att ha bett en kompis köra och lyssnat utifrån) rullar bra med visst motstånd i bak, men vänster bak går himla trögt framåt och inte alls bakåt. När jag provat med handbromsen i låser sig båda hjulen så släpper i alla fall lite grann om det nu är det som spökar. Skivor och belägg byttes maj -21, men jobbade utomlands ett år så har kört runt ~2000 mil sedan dess och bilen står i varmgarage. Jag tog av hjulet, men är inte kapabel att om något ser konstigt ut - bifogar bilder.

Jag skulle gissa att jag är ungefär lika kunnig om bilar som den genomsnittliga tioåringen så är himla osäker på hur jag ska gå vidare. När jag läst i andra trådar så verkar det som ett naturligt steg (rätta mig gärna om jag har fel!) är att plocka av oket, men är osäker vad jag ska titta efter och också om det är joxigt att få tillbaka om man inte har verktyg för att trycka in kolven? Har också förstått att det kan vara handbromsvajrar eller handbromsbackar (?) men är inte helt säker hur jag felsöker det heller. Uppskattar all hjälp om hur jag ska gå vidare : )

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250027/250027-d4f21cb0db2809d32b92029a2cdea3d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250027/250027-363901fa31346f0eca36484596f123b4.jpg

6 009 Inlägg
10 september
#2
Min bror hade samma fel på sin Audi 100 Avant Turbo -91 med skivor bak i flera år. Vänster bakbroms låste sig och han hade svårt att backa vid flera tillfällen.
Vi prövade först med att ta isär bromsoken och smörja glidpinnarna men det hjälpte bara temporärt.
Sen försökte vi med att borra ett hål i sidan på bromsoket där bromsarmen vrider sig för att fetta in den vridande cylindern därinne. Vi gängade med M6 tapp och satte i en smörjnippel och tryckte in fett så cylindern och armen  lättare kunde vridas. Detta löste problemet för en tid men efter något år kom problemet tillbaka.
I somras löste vi problemet permanent (hoppas vi). Det visade sig dels vara slitna bromsvajrar som gick trögt på grund av att höljet var trasigt på flera ställen så vatten /fukt kommit in och dels gamla slitna bromsok med utmattade returfjädrar.
Vi bytte:
1. Bägge bromsoken bak.
2. Bägge bromsvajrarna.
3. Bägge skivorna och backar


* Voff voff *
10 416 Inlägg
10 september
#3
Jag har svårt att, utifrån bilden, tro att beläggen där bara gått 2000 mil? Så min gissning(!) blir att ett utslitet belägg kilat fast sig mot oket... Stämmer bra med det skrapande ljudet du beskriver också, belägget har gått järn mot järn på skivan och nu blivit så tunt att det flyttats ut sitt läge.
Senast redigerat av Brådhis (10 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
10 september
Trådstartare
#4
Tack för svar! Jag hade skrivit upp mätarställningen på kvittot, men kan absolut ha skrivit fel även om det ser ut att stämma rätt bra med mätarställningarna vid besiktningarna. De ser helt klart slitna ut... Jag köpte nya skivor och belägg och gav mig an att försöka byta, men fick bara av 1/4 muttrar till oken (så klart på höger sida och inte där det stora problemet är..) - de andra sitter som berget och tycker de ser lite rundnötta ut. Har sprayat med multispray men är osäker hur på hårt jag vågar ta i ifall jag nöter ner dem helt. Det går en vajer precis ovan - är det till handbromsen och går den att koppla bort på ett smidigt vis? https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250027/250027-fb0d5d8c264cf5600a96f467ec809a7e.jpg

3 122 Inlägg
11 september
#5
På en Skruvskalle gör spray 0 och ingenting. Måste ha gänga framme. Tex en mutter.

En bra 6kant hylsa (ingen 12kant) samt ett rakt och bra ingrepp är det som gäller nu.

Visst, är en skruv loss per ok, kan du vrida upp oket så den släpper från beläggen och sen dra ur med hela glidpinnen innåt, men försök få loss den med bra grejer.  Smörj alla glidpinnar ordentligt vid återmontaget. Sådana sitter ofta fast.
Senast redigerat av Mossan1 (11 september )

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
11 september
#6
Ser ju ut som handbromsen inte går tillbaka. Och det är väldigt tydligt att det varit varmt där.   

Så testa att tryck tillbaka armen vid vajern.

Det är liksom standard fel på vag bilar.    Min polo har bakbromsarna varit röda några gånger når armen fastnat och ajg itne haft tid att krypa under bilen och fixa det.    Nu kör jag med externa fjädrar till handbromsen

Kör fort så hinner inget hända...

4 444 Inlägg
11 september
#7
Som sagts tidigare,hsndbromsarmen MÅSTE gå helt mot anslaget,så kolla det först...

3 122 Inlägg
11 september
#8
Missade några frågor i inlägget

Ja, det är handbromsviren.
Man krokar ur den medelst att pressa fram handbromshävarmen så virens "klump" kommer ut bakom hävarmens "vire-klump-hållare" Då kan man kroka ur viren neråt, eftersom hållaren för vireklumpen är öppen nog mycket för att trä ut själva viren.
Monteras i omvänd ordning.
Senast redigerat av Mossan1 (11 september )

842 Inlägg
onsdag 22:14
#9
Mossan1 skrev:
Missade några frågor i inlägget

Ja, det är handbromsviren.
Man krokar ur den medelst att pressa fram handbromshävarmen så virens "klump" kommer ut bakom hävarmens "vire-klump-hållare" Då kan man kroka ur viren neråt, eftersom hållaren för vireklumpen är öppen nog mycket för att trä ut själva viren.
Monteras i omvänd ordning.
Bra beskrivning

3 Inlägg
lördag 22:26
Trådstartare
#10
Tusen tack för hjälp med lösningsförslag och idéer. Efter att fått av oket så var det precis som Brådhis trodde och inre belägget gått slut och sen lagt sig mot skivan och när det blivit för tunt skiftat ur position. Det var en stört ojämn slitning på beläggen, och verkar som det berodde på att ena glidpinnen (om det heter så?) inte alls ville flytta på sig så antar att oket låg låst vilket påskyndande förslitningen. Har smörjt upp och rengjort så förhoppningsvis är det också löst nu! Tror även jag lyckade spänna till handbromsen - rör sig som jag tror att det ska när man lägger i/lägger ur nu i alla fall smile

Återigen, uppskattar verkligen all hjälp - tack!


Sök