2354
Sök

Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion (2013). HACKIG ACCELERATION

5 Inlägg
tisdag 08:51
Trådstartare
#1
Tjena, min Passat börjar vibrera/hacka när jag gasar. Inte lika mycket i första växel som i andra och tredje, tycker motorprestandan också är smått sämre. Tomgången låter normal men jag hör även när jag börjar krypköra att det är något ljud som påminner om det skulle vara något på däcket som slår emot varje gång den snurrar ett helt varv.
All hjälp uppskattas och kan fixa video på problemet senare idag om det kan hjälpa.

Fri fart för ett fritt folk!
13 978 Inlägg
tisdag 12:53
#2
svårt att gissa men lär ju ha något med däck eller drivlina någon skillnad när du släpper gasen eller ökar eller är det kostant oavsätt växel i eller hur osv..?

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
tisdag 15:43
Trådstartare
#3
Det slutar vibrerar när jag släpper gasen. Vibrerar mer ju snabbare jag kör

Fri fart för ett fritt folk!
13 978 Inlägg
tisdag 16:31
#4
inre drivknut är min första tanke.. 

men sen har olika personer olika sätt att tycka saker. 

men det är min första tanke
men samtidigt kan det ju vara motorn som går skit

väldigt svårt att gissa sig till det men just att det låter som "varje" hjulvarv derför min tanke går till en drivaxel. 


är det någon som helst skillnad mellan delgas eller fullgas?

inga motorlampor eller dyligt som lyser?
Senast redigerat av Growe (tisdag 16:32)

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
Igår 06:59
Trådstartare
#5
Inga motorlampor lyser, skakar mer vid fullgas än delgas. bränsleförbrukningen är betydligt högre än vanligt motorprestandan är sämre

Fri fart för ett fritt folk!
13 978 Inlägg
Igår 08:08
#6
testa att lägg upp en film så kanske det blir lättare.
Känns som man gissar med ögonbindel och hörselkåpor på smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 422 Inlägg
för 23 timmar sedan
#7
Dubbelmassesvänghjulet...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#8
Här är 2 videos på hur det låter.

Video 1: https://youtube.com/shorts/IwhKlfTprng? … CSMBoETYZH

Video 2: https://youtube.com/shorts/8otj7yFoWKo? … pQvEbFlVyu

Video 1 visar när bilen börjar skaka vid gaspådrag. Tycker inte det syns lika mycket i videon som det känns i verkligheten då hela bilen skakar.
Video 2  visar ljudet man hör ibland. Det hörs mellan 20-40 km/h.

Fri fart för ett fritt folk!
13 978 Inlägg
för 11 timmar sedan
#9
inre knut är nog mest troligt eller en löst hjul.  men det skakande ljudet kan ju vara något som vibrerar pga den skakar.. 

men om det enbart är under gaspådra eller belastning så börja med att känna på drivknutarna  hissa upp bilen ställ den på pallbockar ner med plasten under så du kommer åt och känna på medbringaren vid lådan och sen håller du i axeln samtidigt som du håller i medbringaren be någon annan vrida ute vid hjulet.  känner du glapp så är det problemet.

Kör fort så hinner inget hända...

1 650 Inlägg
för 9 timmar sedan
#10
hannesjantunen skrev:
Inga motorlampor lyser, skakar mer vid fullgas än delgas. bränsleförbrukningen är betydligt högre än vanligt motorprestandan är sämre
Hmm, detta kan inte förklaras med kass drivaxel. Eller andra vilda gissningar.- En full VCDS scann vore nice.

mvh/husse


Sök