3445
Sök

2 takts scooter moped dör vid gas och sprutar ovanligt mycket vit rök.

2 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, ett problem har kommit upp med min Peugeot speedfight 3 2 takt. Gick hur bra som helst igår och alla tidigare dagar men imorse påväg till plugget så dog den ungefär 50 m från huset. Försökte starta den några gånger men moppen valde att endast gå på tomgång och dog nästan direkt vid gas.

Fick igång den en gång till då den iallafall valde att rulla fram men la då märket till att den sprutade ut ovanligt mycket vit rök kände även att den inte riktigt luktar som den brukar utan lite mer bränt än vanligt.

Försökte felsöka problemet men är inget riktigt proffs och kom bara till att kolla tändstiftet som såg normalt ut. Den den har dött vid gas några tillfällen innan för ett tag sen men har då löst sig efter en dag eller två utan att jag har gjort något särskilt med den.

Har någon nån aning om vad det kan vara som är problemet och hur det kan lösas?
Alla svar uppskattas!

Forummoderator
17 890 Inlägg
för 22 timmar sedan
#2
Kör du med 2-taktsolja i tanken eller i den separata behållaren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Kör du med 2-taktsolja i tanken eller i den separata behållaren?
Kör i den separata behållaren så de ska ju antagligen inte bli för mycket.

3 124 Inlägg
för 20 timmar sedan
#4
Vakuumstyrda bränslekranen är en vanlig felkälla har jag förstått.
Ta loss bensinslangen och sug i vakuumslangen. Då ska det rinna.
Sitter tanken lägre än förgasaren har den väl en bensinpump. Så får man liksom "pumpa" med munnen och simulera stötvis vakuum.

En bekant menar också att EU moppar är känsliga med tilluften.
Det är ju ofta sekundärluftsystem på dom där. Pajar tex backventilen där kan det bli fenomen.  Kanske.....

Annars får du ta loss förgasaren och ta ur munstycken och emultionsrör för översyn/rengöring.

Har faktiskt precis själv köpt ett "objekt" till EU moppe åt dottern, så snart kan man väl mer, antar jag....


Sök