2902
Sök

Kan man sätta fast en löstagbar dragkrok permanent?

1 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har en Skoda Fabia 2016 med löstagbar dragkrok. Jag vill låta en verkstad sätta fast den permanent. Går det att göra på ett sätt som är godkänt? Behöver bilen i så fall omregistreras?

Det är bara elände med löstagbar dragkrok och jag ska aldrig köpa en bil med det igen. Dragkroken går ofta inte igenom besiktningen trots att jag kan sätta på, låsa, och ta av utan problem. Inspektörerna blir aldrig nöjda och jag är nu inne på min tredje dragkrok.
Tacksam för svar om det går att sätta fast dragkroken permanent. Helst inte tips om att montera av dragkroken när den inte används och att smörja in den smile

5 658 Inlägg
för 13 timmar sedan
#2
Nej inte godkänt att t.ex svetsa fast en avtagbar krok.
Den måste fungera så som den är konstruerad.

Däremot om du köper en komplett fast dragkrok och byter ut hela dragkroken inkl dragbalk så är det helt godkänt och kräver ingen omregistrering.
Bara ha med dig typintyget på kroken vid besiktningen ifall det efterfrågas.


3 124 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Eller så gör du som tänkt, dvs har kroken i bagaget när den inte används och slipper trassel med både krok och åtgärd.

Men en fast krok är att föredra över demonterbar, och VERKLIGEN över dom utfällbara.
Så långt är sant.

Så en permanent lösning är komplett krokbyte till en som är fast från början om det säljs sådana till den bilen.
Åverkan på draget är aldrig godkänt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

* Voff voff *
10 423 Inlägg
för 10 timmar sedan
#4
Mossan1 skrev:
Eller så gör du som tänkt, dvs har kroken i bagaget när den inte används och slipper trassel med både krok och åtgärd.
När det gäller dessa krokar hjälper det inte ens att ha den i en lufttät, tempererad monter på ett museum när den inte används...
Senast redigerat av Brådhis (för 10 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 355 Inlägg
för 10 timmar sedan
#5
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Eller så gör du som tänkt, dvs har kroken i bagaget när den inte används och slipper trassel med både krok och åtgärd.
När det gäller dessa krokar hjälper det inte ens att ha den i en lufttät, tempererad monter på ett museum när den inte används...
haha har alltid min monterade,, och har haft LIIIITE problem en gång,, så har man bara oljat in, använder skyddet för nyckellås så har man sällan problem


* Voff voff *
10 423 Inlägg
för 10 timmar sedan
#6
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Eller så gör du som tänkt, dvs har kroken i bagaget när den inte används och slipper trassel med både krok och åtgärd.
När det gäller dessa krokar hjälper det inte ens att ha den i en lufttät, tempererad monter på ett museum när den inte används...
haha har alltid min monterade,, och har haft LIIIITE problem en gång,, så har man bara oljat in, använder skyddet för nyckellås så har man sällan problem
Du har inte en Skoda som trådskaparen har (och som jag haft)...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330792
Senast redigerat av Brådhis (för 10 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök