3267
Sök

Obesiktad bil försäkring vid parkeringsskada

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej,
För några dagar sedan backade någon på min bil i ett parkeringshus och smet från platsen. Jag anmälde detta till mitt försäkringsbolag där jag har helförsäkring. Försäkringsbolaget svarar mig att de bedömer att skadan inte räknas som en parkeringsskada och jag kommer få betala ord. vagnskadesjälvrisk på 4500. Jag tror då att det beror på att jag inte skickat in min polisanmälan än, vilket jag då gör.
Ja, nu till problemet, efter att polisanmälan och allt är inskickat upptäcker jag att min bil inte är besiktigad och har körförbud sedan 24-07-31. Detta har jag missat då jag inte har fått en enda påminnelse i varken Kivra eller brevlådan. Kommer försäkringsbolaget täcka någonting alls?
Har såklart bokat tid för besiktning snarast..

2 294 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
Ja, så länge bilen är fullt försäkrad (vilket den ju är) ska inget sånt spela någon roll i just det avseendet. Är den försäkrad så är den.


7 360 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
plus,, antar att den stod på din egen parkeringsplats,, där kan den ju stå hur länge som helst utan att vara bes smile


3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
granadadr skrev:
plus,, antar att den stod på din egen parkeringsplats,, där kan den ju stå hur länge som helst utan att vara bes smile
Tyvärr inte, vilket jag också beskrev i anmälan till FB och polisen som jag ju skickade in innan jag kände till körförbudet?
Böter kan jag ta men frågan är om FB täcker för skadan. Fyfan vad surt detta är annars

* Voff voff *
10 437 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
Du får kolla i villkoren för din försäkring, det bör stå där (eller, det måste stå där). Så länge du inte är vållande ska det inte spela någon direkt roll förutsatt att bilen var parkerad, men anser försäkringsbolaget dig vållande (dvs i det här fallet att det inte är en parkeringsskada) så finns ju en risk.

Det är för övrigt många år sedan man slutade skicka ut påminnelser angående besiktning.

Böter kan du bara få om du är ute och kör med din obesiktigade bil. Att ha en bil med körförbud parkerad är inte förbjudet.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Du får kolla i villkoren för din försäkring, det bör stå där (eller, det måste stå där). Så länge du inte är vållande ska det inte spela någon direkt roll förutsatt att bilen var parkerad, men anser försäkringsbolaget dig vållande (dvs i det här fallet att det inte är en parkeringsskada) så finns ju en risk.

Det är för övrigt många år sedan man slutade skicka ut påminnelser angående besiktning.

Böter kan du bara få om du är ute och kör med din obesiktigade bil. Att ha en bil med körförbud parkerad är inte förbjudet.
Tack, känner mig lite lugnare nu!
Kollar polisen på parkeringsövervakningen så ser de dock att jag kör bilen både dit och därifrån?
Märkligt att de gör bedömningen att jag skulle vara vållande, den stod fint parkerad.. ska prata med FB imorgon om varför de inte bedömt det som parkeringsskada

2 345 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
Besiktad eller inte ska inte spela någon roll när bilen är parkerad. Det är först när du är ute i trafiken och är inblandad i en olycka(vållande eller ej) det är av betydelse, men det är då ett polisärende och inte försäkring. Så länge bilen är påställd och skattad så är trafikförsäkringen giltlig.

Men i det här fallet verkar det inte röra sig om hurvida försäkringen gäller eller inte, utan mer att dom anser att du är vållande och får stå för självrisken själv. Hur, var och varför dom anser det kan man ju undra, men det är i vilket fall en helt annan sak än hurvida bilen är besiktad eller ej.



Sök