Hej, tar tacksamt emot råd kring vad som kan vara problemet. Är inte direkt kunnig ska jag vara ärlig att säga men kan be om hjälp om jag lättare kan beskriva vad som kan vara fel.
Köpte dumt nog en Skoda Fabia 1,6 tdi MY12 med 28k på mätaren. Bilen var ny besiktigad och godkänd. Dock kände jag direkt vid provkörning att bilen upplevdes ryckig vid vissa varvtal men köpte den ändå eftersom jag hade bråttom att få tag i en bil snabbt för att få livspusslet att funka och det gick att få den billigt. Ganska direkt upptäckte jag att bilen luktade lite bränt efter körning och skakandet vid 1400-1800 rpm gör att jag behöver ligga på en lägre växel hela tiden. Efter ca 1 vecka så gick bilen plötsligt ner i limp mode med blinkande symbol för glödningen. Fick då hjälp med felsökning som visade kortslutning på spridare 1. Fick tag i en renoverad och fick hjälp att byta den och koda in den så bilen går att köra igen. Enligt tidigare ägare är även spridare 4 bytt för ca 1 år sedan. Dock kvarstod problemen med skakningar vid samma varvtal fortsatt. Provade därför att hälla i diesel nectar samt tog en tur där jag plågade bilen lite för att förbränna ur den och tycker kanske att det blivit lite bättre men marginellt. Det är dock inga problem att accelerera genom dessa varvtal utan det är vid jämn gas det uppstår. Har också hänt någon enstaka gång att bilen plötsligt börjar skaka jättemycket vid tomgång och vid ett tillfälle gick varvtalen upp och ner så det syntes på varvräknaren.
Ber om ursäkt för ett långt första inlägg men tar tacksamt emot tips.
Tack på förhand!