Jaha igår körde jag hem med en Volvo då, kört 700km på en dag, kom hem ca 1:30 på natten och var utslagen.
Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket och det var inget tryck där osv. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.
-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttagning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.
-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.
-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.
-AC verkar faktiskt funka men svagt.
-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken.
-Sommardäcken är för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare.
-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.
-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.
-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?
Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.
Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.
Tog några bilder.
Höger framskärm här är rosten värst:
Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
Jag börjar ha för många bilar...