Lucif3r skrev:
På dom flesta normala bilar ligger kylarvätskan och pendlar mellan ca 95-110c vid drift. Som dom flesta bör veta "kokar" vatten vid 100c.
Så hur går det ihop sig? Jo, 100c gäller bara vid atmosfärstryck... Därför är hela kylarsystemet trycksatt. Detta höjer kokpunkten i regel till ca 120c. Glykol höjer kokpunkten ytterligare, ca 10c. Dvs kylarvattnet börjar inte koka fören vid ca 130c i drift.
Men vad händer då om man öppnar locket med varm motor? Jo, risken är överhängande att det kommer spruta som en fontän ur kärlet, med överhängande risk för brännskador, då vattnet kommer börja koka tämligen omgående när trycket släpps. I bästa fall ryker det bara.
Oljan kan ligga en bra bit över 100c. 100c är väl t om snudd på för lågt. Många termostater för oljan - om sådan ens finns - öppnar inte fören bortåt 120c. Men det varierar vilt beroende på motor. Lite äldre motorer innan all denna lågfriktionshysteri osv började ligger i regel duktigt mycket högre än nyare diton.TL;DR: Jag anser inte att det är något fel på TS bil, bara "handhavar-fel".
Jag har haft oljetempmätare på ett flertal bilar som jag "kört i skogen med".
Såväl motorolja som ATF-olja, i växellåda och servostyrning, kan en varm sommardag närma sig 130 grader C.
På senare tid och senare bilar har jag inte monterat någon fast oljetempmätare.
I stället har jag en elektronisk stektermometer vars mätsond jag släpper ner i oljestickans hål(med avstängd motor = vill inte sonden ska komma i kontakt rörliga delar i motorn).
Intressant att se att ATF-oljans temperatur skiljer bortåt 20 grader på utgående och, efter oljekylaren, ingående, till automatväxellådan.
Mätvärdena är väl inte så där 100% säkra, men ger en indikation.
Jag najade hårt fast mätsonderna på utgående resp ingående oljekylarrören från/till automatväxellådan.
Mätsonderna med visarinstrument kom från en kasserad NIBE värmeväxlare.
Hur varm ATF-oljan i den hydrauliska servostyrningen blev vet jag inte, med den blev tillräckligt varm för att det skulle fräsa om man spottade på röret.