2571
Sök

Kylarvätska i expansionskärlet

1 Inlägg
29 september
Trådstartare
#1
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

Muskelbil
29 september
#2
Topppackningen har gott
Luktar det avgaser ur expansion kärl

* Voff voff *
10 592 Inlägg
30 september
#3
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

Att det kommer ånga när du öppnar expansionskärlet är ju inget konstigt. Det är varmt vatten (och glykol) där inne.

100-105 grader är väl inget onormalt för oljan på en bensinare? Min Transporter (diesel) ligger därikring, men då väger den 2,7-2,8 ton.

Jag tror att du är extra vaksam just nu helt enkelt och att det inte är något fel på bilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 441 Inlägg
30 september
#4
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
30 september
#5
torsen skrev:
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Senast redigerat av Brådhis (30 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 441 Inlägg
30 september
#6
Brådhis skrev:
torsen skrev:
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.

Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.

5 119 Inlägg
30 september
#7
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.

Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Många asiatiska bilar har det system du beskriver medans dom flesta övriga bilar har expansionskärl som är direkt ihopsatt med kylsystem och därför trycksatt. Dessa bilar brukar ej ha ett separat kylarlock utan kylarvätskan fylls direkt i expansionskärlet. Finns dock bilar som har kylarlock och expansionskärl också.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 592 Inlägg
30 september
#8
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.

Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Okej, du har fel. wink På, så vitt jag vet, alla moderna bilar är kylsystemet ett slutet och, vid drift, trycksatt system. Kör du utan lock sänker du dels kokpunkten (tänk tryckkokare) och dels kommer det läcka ut vatten när du kör. Precis som hänt för trådskaparen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
30 september
#9
Moderna bilar har sällan ett kylarlock.
Locket till exp.kärlet är en ventil i sig, precis som på en gammal jänkekylare.
Blir trycket för högt så leds det ofta ut via en slang.
Många gånger så pumpas även kylarvätska in i toppen av exp.kärlet via ett litet rör/slang.

Vätska expanderar när temperaturen ökar.
Därav EXPANSIONSkärl.

Att det ångar är normalt beroende på hur mycket det ångar.
Det skall däremot inte bubbla i vattnet eller flåsa ur kärlet.

VW gillar att vakuumfyllas.
Kan vara lite kinkiga med traditionell luftning, men oftast så löser man det genom att bara köra och korrigera på nivån allt eftersom.
Varför oljetempen dragit iväg lite KAN bero på luftbubblor i värmeväxlaren/oljekyl.
Dock så är 100-105° en fullt normal drifttemp.
Senast redigerat av Jesper328 (30 september )

Up the RA

7 441 Inlägg
30 september
#10
mb_pucken skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.

Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Många asiatiska bilar har det system du beskriver medans dom flesta övriga bilar har expansionskärl som är direkt ihopsatt med kylsystem och därför trycksatt. Dessa bilar brukar ej ha ett separat kylarlock utan kylarvätskan fylls direkt i expansionskärlet. Finns dock bilar som har kylarlock och expansionskärl också.

Aha! Har haft för många Suzuki, Mazda, Nissan, Honda och Lexus.
Tack för klargörandet/informationen.
Man lär så länge man lever ha ha!

2 404 Inlägg
30 september
#11
På dom flesta normala bilar ligger kylarvätskan och pendlar mellan ca 95-110c vid drift. Som dom flesta bör veta "kokar" vatten vid 100c.
Så hur går det ihop sig? Jo, 100c gäller bara vid atmosfärstryck... Därför är hela kylarsystemet trycksatt. Detta höjer kokpunkten i regel till ca 120c. Glykol höjer kokpunkten ytterligare, ca 10c. Dvs kylarvattnet börjar inte koka fören vid ca 130c i drift.

Men vad händer då om man öppnar locket med varm motor? Jo, risken är överhängande att det kommer spruta som en fontän ur kärlet, med överhängande risk för brännskador, då vattnet kommer börja koka tämligen omgående när trycket släpps. I bästa fall ryker det bara.

Oljan kan ligga en bra bit över 100c. 100c är väl t om snudd på för lågt. Många termostater för oljan - om sådan ens finns - öppnar inte fören bortåt 120c. Men det varierar vilt beroende på motor. Lite äldre motorer innan all denna lågfriktionshysteri osv började ligger i regel duktigt mycket högre än nyare diton.

TL;DR: Jag anser inte att det är något fel på TS bil, bara "handhavar-fel". wink


7 441 Inlägg
30 september
#12
Lucif3r skrev:
På dom flesta normala bilar ligger kylarvätskan och pendlar mellan ca 95-110c vid drift. Som dom flesta bör veta "kokar" vatten vid 100c.
Så hur går det ihop sig? Jo, 100c gäller bara vid atmosfärstryck... Därför är hela kylarsystemet trycksatt. Detta höjer kokpunkten i regel till ca 120c. Glykol höjer kokpunkten ytterligare, ca 10c. Dvs kylarvattnet börjar inte koka fören vid ca 130c i drift.

Men vad händer då om man öppnar locket med varm motor? Jo, risken är överhängande att det kommer spruta som en fontän ur kärlet, med överhängande risk för brännskador, då vattnet kommer börja koka tämligen omgående när trycket släpps. I bästa fall ryker det bara.

Oljan kan ligga en bra bit över 100c. 100c är väl t om snudd på för lågt. Många termostater för oljan - om sådan ens finns - öppnar inte fören bortåt 120c. Men det varierar vilt beroende på motor. Lite äldre motorer innan all denna lågfriktionshysteri osv började ligger i regel duktigt mycket högre än nyare diton.

TL;DR: Jag anser inte att det är något fel på TS bil, bara "handhavar-fel". wink

Jag har haft oljetempmätare på ett flertal bilar som jag "kört i skogen med".
Såväl motorolja som ATF-olja, i växellåda och servostyrning, kan en varm sommardag närma sig 130 grader C.
På senare tid och senare bilar har jag inte monterat någon fast oljetempmätare.
I stället har jag en elektronisk stektermometer vars mätsond jag släpper ner i oljestickans hål(med avstängd motor = vill inte sonden ska komma i kontakt rörliga delar i motorn).

Intressant att se att ATF-oljans temperatur skiljer bortåt 20 grader på utgående och, efter oljekylaren, ingående, till automatväxellådan.
Mätvärdena är väl inte så där 100% säkra, men ger en indikation.
Jag najade hårt fast mätsonderna på utgående resp ingående oljekylarrören från/till automatväxellådan.
Mätsonderna med visarinstrument kom från en kasserad NIBE värmeväxlare.

Hur varm ATF-oljan i den hydrauliska servostyrningen blev vet jag inte, med den blev tillräckligt varm för att det skulle fräsa om man spottade på röret.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 september
#13
På båda mina V8:or så fungerar kylarlocket som en ventil som släpper ut/suger in kylarvätska. Det är det locket som är trycksatt. Ifrån det locket går det en ej trycksatt slang till expansionskärlet som ej är trycksatt utan fungerar just bara som expansionskärl och det locket kan man ta bort oavsett om motorn är i gång eller inte eller om kylarvärskan är varm eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 468 Inlägg
30 september
#14
Samma på Camaron jag hade...


Sök