För att byta damasker behöver de metall-spännband som sitter i bägge ändar spännas åt efter byte. I en instruktionsvideo såg jag en slags tång där han skruvade åt med hjälp av en blocknyckel.
Använd vanliga buntband om det är damaskerna på styrväxeln du pratar om. Aah! Såg att det var drivknutsdamask. Funkar med buntband där också men helst vill man ju ha i stål. Verktyget du pratar har jag köpt på antingen Biltema eller Swedol men då har verktyget inte haft mittdelen (den lilla platta grejen).
Jag använder LIGAREX. Band på metervara som låses med speciell tång. Blir mycket lågt, vilket kan vara nödvändigt på yttre drivaxelknutar med tajta styrspindlar. Har funnits på Citroenbilar sedan WWII.
Använd vanliga buntband om det är damaskerna på styrväxeln du pratar om. Aah! Såg att det var drivknutsdamask. Funkar med buntband där också men helst vill man ju ha i stål. Verktyget du pratar har jag köpt på antingen Biltema eller Swedol men då har verktyget inte haft mittdelen (den lilla platta grejen).
Hade tänkt buntband också förut, men nu kommer hela setet med stålband. Tycker den där jag länkade till på Biltema såg oklar ut om den spänner åt tillräckligt, eller om den bara trycker ner, tänkte så det inte står där och glappar...
först sätter jag ihop den så hårt som går sen klämmer jag med hov tången och sen hamrar jag ner bullen och klämmer lite mer ett par gånger så brukar dom sitta perfekt.