1865
Sök

Komplös d24 från ingen stans

3 Inlägg
torsdag 21:30
Trådstartare
#1
Tja gick ut och startade d24 och lät den stå i ca 2 minuter medans jag öppnade garageporten. Från ingen stans började den gå dåligt och dog. Det hela hände på typ 2 sekunder från att den gick helt normalt tills att den dog. Testade starta men hörde direkt att de va nått skumt så tog spärrskaftet å en hylsa, det känns som att den är komplös på 5 av 6 cylindrar.
Har kollat nollningen och hela motorn är nollad på pumpen kammen å de.
Startade bara bilen och rörde den inget alls så att 5 cylidrar skulle bli komplös från ingen stans känns lite skumt..?
Tipps skulle uppskattas. Men motor ska lyftas ur ändå. Men vad kan det bero på?

1 064 Inlägg
fredag 05:52
#2
Dålig/lös kamrem som hoppat över några kuggar?


3 Inlägg
fredag 07:24
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Dålig/lös kamrem som hoppat över några kuggar?

Nja kollade 0 ningen och enligt den så står alla kugg rätt?

3 157 Inlägg
lördag 06:05
#4
HUR kollades att kam o vev är i sync?
Stämmer verkligen VEVAXEL och Kamaxel?

Pumpen kvittar i detta fallet.

Har remmen hoppat på veven kan kamaxel och pump stämma fortfarande.

2 844 Inlägg
lördag 09:40
#5
Ja, kamrem som kuggat. 99.9 % säker. Kolla nollning en gång till på både vev och kam.

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#6
uhlin skrev:
Ja, kamrem som kuggat. 99.9 % säker. Kolla nollning en gång till på både vev och kam.

uhlin skrev:
Ja, kamrem som kuggat. 99.9 % säker. Kolla nollning en gång till på både vev och kam.

Har du nått tips på hur man gör det. För följde nån yt video och där kollade han markering på svänghjulet och nå annat

1 064 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Nu vet jag inte hur det ser ut på d24 men ifall kamdrevet inte är låst med en kil eller liknande kan det röra sig på axeln om det inte är ordentligt åtdraget.
På vanliga B230 sitter det ett låsstift men jag har varit med om att det stiftet gått av och då ändrar sig drevet ändå...



Sök