2706
Sök

Köpråd Plug In Hybrid ellet elbil ?

1 554 Inlägg
söndag 14:32
Trådstartare
#1
Min bror funderar på att skaffa plug in/laddhybrid.

Han prioriterar en så tillförlitlig transportör som möjligt och att den kan dra ett vanligt (köra till tippen) släp.

Att bensinmotorn inte skall gå igång för att värma kupen är oxå ett önskemål så KIA/Hyundai går väl bort?

Han/de har kört en Toyota Auris TS 2017 i fem år och gillar vår Toyota RAV 4 PHEV men tycker att den är lite onödigt stor/stark och tung.

Funderar på

Ford Kuga Plug in 2020-2023

Skoda Superb iV 2020-2023

eller möjligen

VW Passat GTE 2020-2023 (tycker dock att Superben verkar lite bättre)

Han har även sneglat på Lynk & co.

Tips och synpunkter emottages tacksamt
Senast redigerat av KenthIJ (tisdag 19:05)

Forummoderator
17 956 Inlägg
söndag 14:44
#2
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.
Senast redigerat av Hybrid_ (söndag 14:45)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 554 Inlägg
söndag 15:03
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.

OK.
Tackar.
Antar att det är samma problem med Superb då?
Är väl samma drivlina och hybriddrift?

Diagnostekniker
2 680 Inlägg
söndag 15:24
#4
Du vet nog själv svaret på den här frågan.
Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.

Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning.
De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri.
Detta beror på;
1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A.
2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i.
Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.

Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.

Up the RA

1 554 Inlägg
söndag 15:42
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Du vet nog själv svaret på den här frågan.
Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.

Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning.
De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri.
Detta beror på;
1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A.
2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i.
Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.

Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.

Jo visst håller jag med.
Har kört Toyota Hybrider (Plug iner senaste fyra åren) i åtta (bil) problemfria år nu och varit nöjd.
(fick tipset att kolla Toyota HSD av "Hybrid_ "och "Evil" här på forumet).

Brodern har ju oxå kört Auris HSD TS i fem år och varit nöjd men...

Han kan väl tänka sig något "nästan lika driftsäkert" om det finns :-)

Vet att han kikat lite på den nya CH-R plugg In men det är ju en betydligt mindre bil

1 554 Inlägg
söndag 22:52
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.

Menar du den här tråden?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=345926

Diagnostekniker
2 680 Inlägg
måndag 15:58
#7
Då får herrn isåfall snegla på Honda.
De står ungefär i paritet med Toyota vad gäller driftsäkerhet.

En CH-R är ju lite som en uppblåst Yaris X.
Och den senaste generation tycker jag inte håller måttet interiörmässigt.
Tråkig, plastig, och spartansk.
Nog för att japsare brukar vara spartanska, men ch-r är lite väl.
Och jag undrar hur de nya fold-out dörrhandtagen klarar vintern.. tycker inte de känns gedigna.

Lexus UX?
Aningen mindre än Rav4.

Edit: interiörbild i en RX.
UX är snarlik.
Får 9/10 poäng av mig gällande utformning och komfort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-e1f7915f3fa5db5e761e9c6cb477fab0.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (måndag 16:04)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 068 Inlägg
måndag 16:45
#8
montera en dieselvärmare och seprat liten tank så går ju värmaren när den behövs.. kan ju inte bli bättre och ha noll begränsingar till vilken bil man väljer smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 554 Inlägg
tisdag 19:07
Trådstartare
#9
Efter lite funderande så kan brodern nog tänka sig en hel el bil.
Kia Niro ca 2021 är väl inte så dum ?

1 554 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.

Hittade den här tråden också.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 5#p4715715

Har Skoda Superb iV samma problem tror du?

4 134 Inlägg
för 8 timmar sedan
#11
Jag hade en Lync 01 som hyrbil i somras under en vecka i Frankrike.

Det var en mycket trevlig bil tyckte jag. Panormatak, 360 kamera, smart kombination av knappar och displayer.

Jag fick dock reda på att dom bara är 2wd, så vill man ha fyrhjulsdrift skall man kolla på något annat.

Jag vet inte hur dom håller kvalitetsmässigt.


1 554 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Då får herrn isåfall snegla på Honda.
De står ungefär i paritet med Toyota vad gäller driftsäkerhet.

En CH-R är ju lite som en uppblåst Yaris X.
Och den senaste generation tycker jag inte håller måttet interiörmässigt.
Tråkig, plastig, och spartansk.
Nog för att japsare brukar vara spartanska, men ch-r är lite väl.
Och jag undrar hur de nya fold-out dörrhandtagen klarar vintern.. tycker inte de känns gedigna.

Lexus UX?
Aningen mindre än Rav4.

Edit: interiörbild i en RX.
UX är snarlik.
Får 9/10 poäng av mig gällande utformning och komfort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-e1f7915f3fa5db5e761e9c6cb477fab0.jpg

Kan inte se att UX finns som laddhybrid dock

Diagnostekniker
2 680 Inlägg
för 8 timmar sedan
#13
En Niro är inte speciellt dum alls, nej.
Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.

Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24.
Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3c48a9b1b8423b28193796130025b23d.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (för 8 timmar sedan)

Up the RA

1 554 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#14
Jesper328 skrev:
En Niro är inte speciellt dum alls, nej.
Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.

Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24.
Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3c48a9b1b8423b28193796130025b23d.jpg

Nej CH-R går bort

Tror att brodern kollat mest på e-Niro  modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg.
Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?

Kom väl en ny modell Niro EV 2022/23 ?

974 Inlägg
för 6 timmar sedan
#15
KenthIJ skrev:
Jesper328 skrev:
En Niro är inte speciellt dum alls, nej.
Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.

Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24.
Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3c48a9b1b8423b28193796130025b23d.jpg

Nej CH-R går bort

Tror att brodern kollat mest på e-Niro  modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg.
Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?

Kom väl en ny modell Niro EV 2022/23 ?

Tjänstevikt på detta släpet är 95 kg, så då kan du lasta 205 kg. Det är ett obromsat släp med max 40 km/h.
https://www.bauhaus.se/slapvagn-easylin … s-ob-500kg
Senast redigerat av candyweiss (för 5 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

1 554 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#16
candyweiss skrev:
KenthIJ skrev:
Jesper328 skrev:
En Niro är inte speciellt dum alls, nej.
Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.

Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24.
Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3c48a9b1b8423b28193796130025b23d.jpg

Nej CH-R går bort

Tror att brodern kollat mest på e-Niro  modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg.
Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?

Kom väl en ny modell Niro EV 2022/23 ?

Tjänstevikt på detta släpet är 95 kg, så då kan du lasta 205 kg. Det är ett obromsat släp med max 40 km/h.
https://www.bauhaus.se/slapvagn-easylin … s-ob-500kg

Tackar för info.

Ja då går nog den äldre e- Niro bort skulle jag tro.

Vad jag förstår så ligger broderns budget på ca 300.000 (helst lägre)

De kör ca/knappa 1500 mil om året och vill ha en bruksbil (plug in/laddhybrid eller el) som går så billigt och problemfritt som möjligt.

Så ... en så bra och billig ( :-) ) plug in/laddhybrid eller elbil som inte behöver dra igång bensin/diesel motorn för att värma kupen och som får dra minst 450/500 kg vore ju toppen.
Senast redigerat av KenthIJ (för 5 timmar sedan)

975 Inlägg
för 2 timmar sedan
#17
Tesla model 3 sr med drag får dra 750kg
Ett exempel på bil
https://www.blocket.se/annons/1001926243

Jag kör 3 själv och det är en pålitlig bil som inte krånglar mycket och är väldigt enkel att använda

Forummoderator
17 956 Inlägg
för 2 timmar sedan
#18
Niro PHEV? Jaja, motorn drar igång för att värma kupé men slipper krångel med ren elbil.
Senast redigerat av Hybrid_ (för 2 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 554 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#19
Muskelbil skrev:
Tesla model 3 sr med drag får dra 750kg
Ett exempel på bil
https://www.blocket.se/annons/1001926243

Jag kör 3 själv och det är en pålitlig bil som inte krånglar mycket och är väldigt enkel att använda

Tackar.

Skall framföra tipset

1 554 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Niro PHEV? Jaja, motorn drar igång för att värma kupé men slipper krångel med ren elbil.

Grejen är att brodern/de kan ladda hemma och vad jag förstår så kör de ca 17 mil ett par ggr i månaden och kan ladda på halva vägen, till "hemmaladdspris".
Sedan kör de ca 40 mil tre/fyra ggr om året och kan även då ladda till "hemmaladdspris" på halva vägen. Resten kör de korta 1/2 milsresor och då kommer ju bensinmotorn att dra igång en hel del på vintern.

Vet du hur mycket en Niro PHEV får dra


Sök