2927
Sök

Extraljus

3 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tja! Nu kommer en sån här fråga igen "hur många extraljus klarar bilen av ? jag kollade upp min generator och där står det 12v 180a. Och min fråga är kan jag slänga på extraljus som kommer hamna på 800w sammanlagt? Eller kommer generatorn brinna upp?

7 376 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
ca 70 Amepere drar dem,,  jag hade köpt ett 70a relä å kört på det


3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
ca 70 Amepere drar dem,,  jag hade köpt ett 70a relä å kört på det

Ja okej schysst för snabba svar! Men så du tror det är lugnt med generatorn?

3 162 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Beror ju på vad du mer har som drar.
Bara för att "hålla bilen vid liv" är en hel del.

Uppenbar fråga är varför man ska ha så mycket ljus. Måste vara ruskigt onödigt, om det inte rör sig om en entreprenadmaskin tex.
På en bil kommer man ju knappt se något när man bländar av, pga ögats funktion, men frågan handlade ju inte om det.

Och 180A är vid lite varv. Inte tomgång typ. Krävs nog typ 2000varv på motorn, eller så.

Sen drar LED ramper osv ALDRIG så mycket watt i verkligheten som dom anger.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

4 128 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
man bör kanske inte ha mer än halva strömstyrkan kontinuerligt på ett relä
dvs. max ca 35-40 A på ett 70A relä, effekten på led-ljus anges ofta i "Kina-watt"  100W är kanske ca 20-30 W i verkligheten

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 073 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
jag brukar köra med 1dubbelrelä och ett enkelt eller 3st  när man plockar ur så mycket.. 

jag brukade köra 300watt på ett 30a dubbelrelä och ett enkelt 30a 

bättre att sikta för högt än får lågt.  dom har nämligen en fårmåga att bränna fast när man belastar relän en stund 

och det uppskattas inte av mötande trafik

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#7
Uppskattar alla svar! Grejen är med relä, dem skickade med relä till extraljusen och det är 4 st relä till 4 extra ljus. Så relä är uppdeladade per extraljus. Sen ang ljuset är för jag tycker det är riktigt roligt med schysst ljus till bilen. Men jag förstår hur ni menar med att det blir dålig sikt när jag stänger av dem pga ögonen. Varför jag vill slänga på mer ljus är för dem 4 st extraljusen jag har nu lyser typ bara långt, inge bredd alls typ. Hade velat slänga på någon ledramp också. Trevlig söndag!

Forummoderator
17 959 Inlägg
för 13 minuter sedan
#8
Oklart vad min generator ger men hängde på 3x12A LED för någon dryg månad sedan och inga problem. Vad som är intressant är hur många Lumen de ger! mina ger 12'000L styck. Finns Amperé specat så gå på det. Brukar stämma bättre i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök