2422
Sök

Glömde ljusen på och nu startar inte bilen?

155 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

6 084 Inlägg
för 3 timmar sedan
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

1 079 Inlägg
för 3 timmar sedan
Be en kompis komma med startkablar, det är ingen fara sålänge ni inte kopplar tokigt.
När du fått igång bilen bör du köra några mil så generatorn får ladda upp batteriet. Förhoppningsvis är ditt batteri fortfarande friskt efter urladdningen och livet går vidare.

Batteriladdare är annars en bra grej att ha, men det krävs ju att man har tillgång till eluttag då... Inte alltid en självklarhet.

155 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

Sök