4281
Sök

Avensis 2009 elhaveri på motorvägen

5 Inlägg
26 september
Trådstartare
#1
Var med om något intressant när jag skulle möta upp en kollega inför ett jobb möte igår.

Jag hade kört sträckan från Uppsala till Örebro utan att något verkat konstigt, tankat bilen mm.

Ute på motorvägenhör jag plötsligt något konstigt ljud, låter som ett vobblande ljud kombinerat med en drill. Blir lite misstänksam, men eftersom det blåser som bara den ute så gissar jag att det kanske var något konstigt ljud associerat med detta.

Sedan, helt plötsligt får instrumentpanelen spel, i princip alla varningslampor börjar lysa, den varnar för parkeringsbroms, abs mm, hastighetsmätaren går upp och ned helt oberoende av den faktiska hastigheten (90-100 km/h) och jag märker att styrservon inte hjälper till som den ska.

Åker in i en vändplan/parkering vid sidan av vägen, stänger av bilen. Den vill sedan inte starta. Kopplar in startkablar med booster, lamporna som annars indikerar batteristyrka på boostern blinkar fram och tillbaka vilket de inte gjort förut, vilket indikerar att något är annorlunda. Testar att starta med boostern inkopplad, då kommer bilen igång, ställer mig i en parkeringsficka. Där får den stå i 6 timmar medan jag och kollegan åker till vårt möte.

När vi kommer tillbaka är vi redo att bogsera bilen till arbetsplatsen/verkstad. Bilen går dock igång utan boostern denna gång, vi kör  bilen 2 mil bort till kunnig bekant utan att några varningslampor triggas eller att nåt ser konstigt ut. Den bekanta bedömer att generatorn är slut, jag tycker dock det låter konstigt iom haveriet i hög hastighet, avsaknad av tidigare batterikrångel i närtid samt att den sista färdsträckan var så pass problemfri.

Delar ni bedömningen gällande generatorn och har någon erfarenhet av liknande incidenter?

Bilen i fråga är en Avensis 2009 (bensin) med 24 k mil på nacken. Den har gått bra hårdvaru mässigt förutom att vi, pga lampslarv, laddade ur batteriet för ca 9 månader sen, efter detta har vi dock inte haft batteriproblem. Det enda jag reflekterat över är att jag ibland tycker bilen/motorn ger ifrån sig svaga väsande ljud (tänk en roterande metallskiva i friktion) efter att man släpper på gasen efter acceleration, sambon hör dock inte detta ljud och insisterar på inbillning.

* Voff voff *
10 594 Inlägg
26 september
#2
Generator eller batteri är ju en trolig gissning. Förutsatt att batteripolskorna sitter som dom ska i övrigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 september
#4
generatorn kan lägga av exakt så där och sen hoppa igång som ingenting igen..  men problemet kommer tillbaka oavsätt=)

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
26 september
#5
Troligen generator säger jag med.
Värmerelaterat fel, efter avkylning så lirar den igen.

Behöver bekräftas dock, inget skoj att byta generator i onödan.
Kör in den till Toyota i Örebro så att jag får något att göra, har slut på bärgade bilar. lol

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 september
#6
Jesper328 skrev:
Troligen generator säger jag med.
Värmerelaterat fel, efter avkylning så lirar den igen.

Behöver bekräftas dock, inget skoj att byta generator i onödan.
Kör in den till Toyota i Örebro så att jag får något att göra, har slut på bärgade bilar. lol

haha

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#7
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

* Voff voff *
10 594 Inlägg
för 13 timmar sedan
#8
Eastby91 skrev:
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

Låter helt klart som ett dåligt batteri.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 207 Inlägg
för 13 timmar sedan
#9
Eastby91 skrev:
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

Visst kan batterier tvärdö utan direkt förvarning. Sådant händer.
Men jag skulke nog kolla om något drar ström när det inte ska. Sk Tjuvström.  Man får då amperemäta mellan batteripol och losskopplad kabel, men ha i åtanke att första minuterna kan det dra extra ström helt normalt till alla system i bilen går i dvala.  Försvinner strömmen det minsta börjar allt om igen, så det är inget kul att göra med en multimeter och mätpinnar. Men det går.
Ska vara 0.0nåntinng ampere i dvala.  Inte 0.nånting eller högre.

Smutsiga batterier kan självurladda bara av att smutsen ger en ledande krets mellan polerna. Var med om det själv. Hade då 10v mellan pol och smutsen på batteriet.  Drog ur strömmen på tre dagar, och jäklar vad jag felsökte innan jag fann det av en ren slump.

6 125 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Som sagt! ...Mätt spänningen på ditt batteri! 12,6 V betyder fulladdat!


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
för 1 timme sedan
#11
risken är ju att när generatorn dog tog den med sig batteriet till himlen..   inget ovanligt om man djupurladdar ett batteri

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 594 Inlägg
för 1 timme sedan
#12
jaka54 skrev:
Som sagt! ...Mätt spänningen på ditt batteri! 12,6 V betyder fulladdat!

Spänningen säger i det närmaste ingenting om hur batteriet faktiskt mår. Du kan ha 12,6 volt, men så lite ström att du inte ens kan tända en 10 watts-lampa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök