2660
Sök

Audi A4 VR6T Quattrodrifter

A4 B5 räserbil

134 069 Visningar
Uppdaterades senast 19 december
202 Inlägg
13 maj
Trådstartare
#221
Efter diverse diskussioner med folk som byggt VR6 tidigare fick jag besked att vattnet skulle stå still i toppen om jag pluggade en vattenkanal i toppen som OEM tycks gå till värmepaketet. Så det va bara börja riva för att bygga om detta, H2M Racing ställde upp och kunde leverera lite svetsmuttrar, AN kopplingar och slang på en röd dag, vilket uppskattas 🤗

Borrade hål i den täckplatta jag använt och svetsade fast en AN8 anslutning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-60259f6e6ba9a9ac67b5a64839733652.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-8e4aba44c75264e42751b64149e4c098.jpg

Blev lite ombyggnation av vattenröret till returen och svetsat på AN8 här med. Så nu ska väl vattnet cirkulera i toppen. 🤩

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-e799ade29980d2eac4cf5915ca87238b.jpg

När jag ändå va av med allt här fram passade jag på att lacka detaljerna i fronten, svart gjorde sig helt klart bättre än ”rostbrunt” 😂

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-d3e1ad4a243977b699d8fe1bd29413ee.jpg

Blev även nya speglar på bilen, dessa är lite större än dom jag hade tidigare.
Hjälpte på en del, så nu ser man allafall lite bakåt. 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-78aba7c8a05a2fc251faa7e7fb43c574.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-addaec63450dddc8deaff5278065eadc.jpg

Det är lite småfix att göra nu innan bromsning i slutet på maj, men de ska nog hinnas med. 👌🏻 Så får vi se om det håller ihop och levererar lite effekt 🤗


292 Inlägg
13 maj
#222
Mr-wj skrev:
iFerz skrev:
Mr-wj skrev:
[youtube] https://youtube.com/shorts/kWu8rF0xnHw? … KNKhOpYVlH[/youtube]

Se här vad man har åstadkommit idag då. Behövs endel justering på spakstället men i övrigt verkar det funka.

Ingen som har nån input, fundering eller tips på det man gör? Tidigare upplevde jag att följarna va engagerade, nu är det en ”tumme upp” och allt slutar där.
Varit borta från g.org ett tag men har förändringen blivit såhär?
Jag klagar inte, men nån form av ”intresse” vore ändå önskvärt. Vad är annars vitsen att jag uppdaterar här?

Ta det inte hårt. Väl mött /WJ

Nackdelen med reaktioner, går oftast snabbare att klicka på det än att skriva ett svar (är själv skyldig big_smile).
Man får tänka att tumme upp ändå är att folk läser och gillar inlägget, fast det är ju roligare med lite kommentarsliv också.

Blev det Realdash för dashen?

Ja det är väl så man får tänka, även om jag personligen tycker att inputs och idéer är väldigt givande. Alltid kul att höra vad andra tycker och samtidigt kanske man kan snappa upp lite kunskap som många besitter här i forumet 🤗

Vad är realdash för något? 🤔
Om du menar ”design” på skärmen så har jag utgått från en standard sida från ECU Master och ändrat lite färger, lagt till lite ”mätare” och även loggan via deras mjukvara.

Enig!

Mjukvara för att bygga just dashes, såg så jäkla anpassad ut, visste inte att ECU Master var så anpassningsbar.. big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

202 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#223
Enig!

Mjukvara för att bygga just dashes, såg så jäkla anpassad ut, visste inte att ECU Master var så anpassningsbar.. big_smile

Okej, aldrig hört om. 😅
Jo det går att göra nästan exakt vad man vill, bara man kommer in i det. Går även simulera allt man gör för att se så det funkar samtidigt som allt blir Real Time till dashen, så samtidigt som du flyttar ”mätare” i datorn rör det sig även i dashen 👌🏻


292 Inlägg
15 maj
#224
Mr-wj skrev:
Enig!

Mjukvara för att bygga just dashes, såg så jäkla anpassad ut, visste inte att ECU Master var så anpassningsbar.. big_smile

Okej, aldrig hört om. 😅
Jo det går att göra nästan exakt vad man vill, bara man kommer in i det. Går även simulera allt man gör för att se så det funkar samtidigt som allt blir Real Time till dashen, så samtidigt som du flyttar ”mätare” i datorn rör det sig även i dashen 👌🏻

Riktigt fräsigt!
Spanat just på Realdash för mitt MaxxEcu, då mTune är sisådär snyggt i sin original skrud.. smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

202 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#225
Det närmar sig bromsning. På torsdag rullar jag ner till SVEP för att på fredag mappa bilen. Så får vi se hur det går 😅
Fick stoppat i en svetsad mellandiff då SVEP bara har två hubbar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-07101341456796161e23757bd641daa6.jpg

Lite fix av bussen också. Skiljerelä och strömbrytare monterat för att kunna få ström i bodelsbatterierna i väntan på solpaneler på taket smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-d978e222e65736f0b47ec486d05b8ef4.jpg

Startade bilen på vanlig macksprit, fått tömt tanken nu och fyllt på med E85R med Julas bästa pump 😮‍💨

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-5d5d23534e431fc87134697b8e306163.jpg

Ner på hjul så borde allt vara färdigt och redo för mappning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-b8ea46c0eee06f5a7de9afcf1fd790db.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-2029fd77c9f3aa9126974bd39b4ebc74.jpg


9 118 Inlägg
26 maj
#226
Det går undan nu. Hur många hk hoppas du på ungefär?
Stolarna i bussen, har du snott dom i första klass på ett flygplan?


Ruter Knekt
721 Inlägg
26 maj
#227
+1 vilka jävla recliners! Och vart har du motorn lol
edit: nvm, vidvinkel som fick bakrutan att se ut som en framruta.
Senast redigerat av Oreggad (26 maj )

Något sen på bollen

202 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#228
Putteliten skrev:
Det går undan nu. Hur många hk hoppas du på ungefär?
Stolarna i bussen, har du snott dom i första klass på ett flygplan?

Hade ju varit tufft med 1000 ponnys på hjulen. Men får se hur långt allt hänger med 🤗 Allt över 800 är jag väl nöjd med.

Haha ja, ska ju sitta schysst. Även om jag sällan får sitta där bak och glo på tv under färd 😂


202 Inlägg
4 juni
Trådstartare
#229
Så blev det dags för bromsning hos Svensk Prestanda.
Kom ner torsdagen, drack några burköl med Micke innan vi på fredag spände upp bilen i bänken för att börja.
Dagen bestod av en del strul, misständningar och VVTn på Avgaskammen som inte höll emot.

Men tillslut gick det allafall att börja gå på last.
Avgaskammen håller fortfarande inte emot på varv, därav att det dalar på slutet.
Men hur som levererade den ändå 830hk och 1030nm på naven.

Lite småsaker att åtgärda och förbättra, men den är hel och körbar så det är ett plus. 🤗



https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-9d2587661d3e573f566daa9b468c94c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-66d5565675e396860b62aed2afd45731.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-2cecb90f9ec6ebe96e4680ce82be551a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-5373f83bf58776a1f5c9a38ad4345ae7.jpg


202 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#230
Ett axplock från helgen.
Monterade nytt fäste till bakdiffen, så nu är det stumt både bakre och främre fäste 🤗

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-356af55302a0d0fd0bcb1f49b5841709.jpg

Svetsning av framdiffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-de1b6ea0a32bb14b839c8ee95e477ffb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-fef477860563bf31786ac186853d84ad.jpg

Lite nya klisterlappar så man har koll vad allt är till 🤩
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-ce5eca69cbd713adeb7994d6948282ca.jpg

Redo för en liten provsväng.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-d8ef028fba5059e6b503a09953291550.jpg

Den varade inte länge, plötsligt dog bilen och motorlampan i dashen tändes. Kopplar upp datorn och ser att den har klippt på Low Oil Pressure 😬
Bogserar bilen till garaget och plockar matningen till turbon och kör på starten och finner ut att jag faktiskt har oljetryck. Mäter trycket till 1 bar och trycket dippar på varv.
Så här börjar felsökningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-43c572b6dcf456aa141685eadb9f7ce5.jpg

En spontan tanke jag fick eftersom det va lite tjall med VVTn i bänken var att det kunde vara något där som inte lirar helt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-e3bf5ef258eec9d5abfebc15f8ff1851.jpg

Rev isär kedjor och allt det innebär för att få bort VVTn och byta till en annan för att se om det blev något bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-e86e9207ec616f203ef89c09eb91e039.jpg

Monterar ihop allt och startar igång bilen, ingen skillnad alls. 😤
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-01a45e728a75d6f382ade1d5519dfabe.jpg

Så det fick bli att riva ner tråget och se över oljepumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-6e2abecbd66fe57876f2632a06789a45.jpg

Pumpen såg fin ut och allt är som det ska.
Va endel koks i silen så fick gjort rent den och monterat ihop igen.

Bytte oljefilter och smaskade i olja igen, tog länge på starten innan jag fick upp oljetryck så de hann gå många svordomar i tankarna under tiden.
Nu är trycket som det ska vara igen, men hittade inte något direkt fel så min tanke är att det nog va koksresterna som satt igen silen 🤔
Någon som vet om ett oljefilter på något vis skulle kunna orsaka att trycket blev så lågt och dippar på varv?
Nu mäter jag tryck både innan och efter filtret men vid tillfället bara efter filtret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-81b4c87dc1a5d478774b288e8173a6c4.jpg


202 Inlägg
8 november
Trådstartare
#231
Jaja, de var ju ett tag sen man uppdaterade här.
Har gjort det ena och det andra sen sist, prövat förbättra saker som inte lirar fullt ut och kört några event.

Hade lite strul med att min elservo gick ner i varv och således blev tungstyrd många gånger. Tänkte först det var varm olja så köpte ett kul och printade en liten ram runt det hela. Problemet blev borta.
Nu i efterhand har jag förstått att det troligen inte va varm olja som va problemet, utan att returflödet va för stort och därför gick pumpen ner i varv. Men men, problemet löstes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-0363316ac72e1ddb9b40cef53485a91c.jpg

Snickrade ihop nå täcksidor med en köksstomme och en bänkskiva ovanpå för att få det lite bättre i bussen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-c3ef498e7390fd11c71f1a18f0363139.jpg

Fick ett infall när jag åkte förbi en B5 med fackligt lycktor, att såna borde jag ha på min. Men dessvärre har jag ingen plats och Alfa Reklam fick rycka in och printa ut lyktor till mina sköldar, och det ser fan nästan äkta ut också ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-f9170b7de6ddbb3362c9e38e916bf6f4.jpg

Fixade en smidigare avtappning från min vevhustank, funkar riktigt fint med en kran från Nuke Performance.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-2ef3d4e109a7e04191fa93020fc0753c.jpg
Fick även svetsat på en upphängning till avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-a625c51bb152053bd71152133c28eb40.jpg
Lastad och redo för en sväng på Fönebasen. Resultatet är det ingen vits att skryta om ? körde sönder en drivknut tidigt på dagen och sen strul med min e-gas. Så blev inte mycket kört.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-83842a6d5a7c2248ab517cf2ac334d43.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-c2a394729b30ba0935fc0eb272b36904.jpg

Efter denna dag fick jag nog av svetsad framdiff och bestämde mig att det fick bli en riktig lamell diff, plockade ur diffen och ser detta.
Det är alltså en sprint som glidit ur och slagit emot oljepumpsdrevet, så verkar som det va dags oavsett ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-a081caa15e8edee95ecdfbb80a4b5c1d.jpg
Fick bli en SQS lamelldiff istället ??
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-54175aeae87cfbfa2e1d15d18df30bfe.jpg

En kompis bockade en låda till mig där tanken var att montera en ljuddämpare. Här fullt jobb för att få i en dämpare då jag helgen efter skulle ner och köra Gatebil på Mantorp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-668753c0c370405dd719a7dd9dd1874b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-7cddd315fac48b211e115de74dc9e52a.jpg

Väl på Mantorp gick det också sådär ? Första passet på fredagen rasade bakdiffen. Fick tag i en ny som kom levererad på fredagkväll så det va bara muttra dit en ny och ta revansch.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-a7dcf7ef178e54bd9911757e2f2ff285.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-c52bda95251b920589a3edc705497ea8.jpg
Ny diff monterad och allt frid och fröjd. Men ack som man bedrog sig. Lördagen skulle bjuda på nya bekymmer, återigen strul med gasspjället.
Sprutet klippte på att Main och backup givare diffade för mycket. Det hela slutade med att jag höjde tillåten diff till 25% och då började det lira igen.

Nu är det lite uppdateringar innan vintern kommer.
Jag har börjat att bygga om fjädringen då jag anser den allt för mjuk.
Då KW inte tillhandahåller hårdare fjädrar än dom jag hade fick lösningen bli att bygga om till linjära fjädrar med allt den innebär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-528555cafbaf8be032b8a8c928dbd0a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-9c1b695b3f5f7374768bdc0240c2df55.jpg
Fått ritat upp och 3D Printat ett fjädersäte för att se så allt passar innan man fräser det i alu.
Känslan är att det kommer bli en helt annan bil med hårdare fjädrar nu. ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-98917268508f2a82faa51aec67469767.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-115493510fa38fd40ea9feca01bf6924.jpg

Tanken är att fortsätta uppdatera löpande under vintern med diverse ombyggnationer och kanske lite iskörning om det är av intresse?
Väl mött


202 Inlägg
4 december
Trådstartare
#232
Liten uppdatering va på plats.
Har fått mina stötdämpardelar som jag ritade och 3D printade frästa i alujumjum av DBTec Ab.
Allt passade och hoppas den blir snäppet hårdare nu ??
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-246c8000f9cf4d01f2b9aef457d06f10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-29366ff27bdeba3c2f20135919e56a46.jpg


Börjat på med att montera dom nya 2? bältena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-d0e1e4991e3473bae91443610ff0a784.jpg

Byggt om spakställ ytterligare en gång, och det känns som att det jag stört mig på tidigare ska vara löst nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-4a21424c34dd063e7775e5d24a08079b.jpg

Handbromsen fick flytta position i samma veva för att göra plats till optimal position för spakställ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-d7c41530f91dc7e414f6fd68ad5430e5.jpg

Fick även prova på att leka plåtslagare och snida ihop en ny panel för huvudström och alla knappar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-3890f7c9adb66900709f881c382c5de4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-2e65b479296d2c81b94e50e64115e24f.jpg


202 Inlägg
18 december
Trådstartare
#233
Fortsatt med lite småpiltar med kärran.
Allt ihopmonterat igen och verkar funka kanon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-373c09a47870aed78f77b3c5491588c8.jpg

Fick snickrat till en liten ?instrumentbräda? i all hast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-b7a4cac5a1e7dda73e28a809d987cd00.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-237ede782982861f3b5bdf06e6fead8d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-34e4b05c167a98a9d932d794a1a08b6c.jpg

3D Printade ut 4st utblås för att få lite fläkt på framrutan

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-0b0f43da6e28d7b10ee5d4190116318a.jpg

Provat på att täta bilen så gott det går.
B Stolparna tätad med plastark som blev limmade på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-7f9d3751e455a3a84b7faa2ab8169060.jpg

Limmade igen lite hål i dörrgångarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-2e9889f9641a1727b241d1422d5a49ab.jpg

Snickrade ihop ett litet fäste till värmepaketet.
Först gavlar
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-9c53c052b7de0adb1e66b75cf382629d.jpg

Sen lite hål
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-904d32598adde034e2ffa46cfa46b415.jpg

Sen lite dimple dies
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-feae427e775aaccbce679bdbd77bed41.jpg

Lite mer dimple dies och lite färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-1d57339b8d75a499fd94ff1e99270c31.jpg

Värmepaket på
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-36f0c4e6903b1b0dd8d80ce98c430253.jpg

Lite slang kvar så ska de förhoppningsvis funka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-b830ea19f49012d2bd8cbef5fbe04093.jpg


80 Inlägg
19 december
#234
Hej, hittade precis denna byggtråd.
Lite funderingar jag har när jag ser dina bilder, dels det stumma fästet du svetsade på avgassystemet? jag antar du har flera flexrör på vägen för du vet väl att ett avgasrör växer på längden utav värmen, så därför det behöver sitta lite löst så det kan röra på sig annars risker saker att spricka.

Sen undrar jag om du pratat med KW om hur hårda fjädrar dina dämpare klarar?
För är dom inte byggda för dessa du nu monterat så riskerar du att dämparen inte klarar att dämpa kraften utan upplevs som trasiga..
Jag kör själv med special byggda KW 2-way Competition som jag också bytte till hårdare fjädrar och köpte fabrikat H&R men efter att mejlat med KW om dessa hårdheter fungerade.
Hade först: Framfjädrarnna på 240N/mm = 1371 lbs och Bakfjädrarna är på 140N/mm = 800 lbs
Gick sedan upp till 280N/mm fram och 180N/mm bak för det skulle mina dämpare klara enligt KW, så fråga dom om dina nya fjädrar om du inte redan gjort det..

Det går ofta även att chimsa om dämpare för att klara hårdare fjädrar.

Strålkastare dekalerna blev grymt snyggt mot det svarta du hade innan.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

202 Inlägg
19 december
Trådstartare
#235
RS8 skrev:
Hej, hittade precis denna byggtråd.
Lite funderingar jag har när jag ser dina bilder, dels det stumma fästet du svetsade på avgassystemet? jag antar du har flera flexrör på vägen för du vet väl att ett avgasrör växer på längden utav värmen, så därför det behöver sitta lite löst så det kan röra på sig annars risker saker att spricka.

Sen undrar jag om du pratat med KW om hur hårda fjädrar dina dämpare klarar?
För är dom inte byggda för dessa du nu monterat så riskerar du att dämparen inte klarar att dämpa kraften utan upplevs som trasiga..
Jag kör själv med special byggda KW 2-way Competition som jag också bytte till hårdare fjädrar och köpte fabrikat H&R men efter att mejlat med KW om dessa hårdheter fungerade.
Hade först: Framfjädrarnna på 240N/mm = 1371 lbs och Bakfjädrarna är på 140N/mm = 800 lbs
Gick sedan upp till 280N/mm fram och 180N/mm bak för det skulle mina dämpare klara enligt KW, så fråga dom om dina nya fjädrar om du inte redan gjort det..

Det går ofta även att chimsa om dämpare för att klara hårdare fjädrar.

Strålkastare dekalerna blev grymt snyggt mot det svarta du hade innan.

Syns säkert dåligt, men det fästet sitter faktiskt med en gummiupphängning. Så det är inga problem, och självklart har jag flexrör. smile

Ang fjädrarna så har jag inte varit i kontakt med KW om något sådant. Men ser inte att det skulle bli några som helst problem. Jag är heller inte ute efter att jaga sekunder på nån bana så sålänge bilen upplevs som jag vill ha den så är jag nöjd. smile


202 Inlägg
19 december
Trådstartare
#236
Nu är värmepaketet inkopplat och klart smile
Svetsade om genomföringen från 13mm slanganslutning till AN koppling.
Nu är det bara jaga tag i nå isdäck och ge sig ut på sjöarna i vinter.

Om nån mot förmodan har isdäck liggande och vill sälja så hör gärna av er smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-a2532d82236345d5ec1a63aeff68115c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-e674b146b9fabccc09c5a13def40482b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-1ba5733bc27a69e5cd77042523edeac2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173327/173327-c06b176d83ec6137059d52cbbf8756b7.jpg


80 Inlägg
19 december
#237
Tänker mera på om du kanske upplever bilen konstig nästa gång och tror dämpare är paj så kanske dom inte är det..
Så det är en sak att tänka på.

Hade Spax innan mina KW och bilen kändes bra först men efter en stunds körande så kändes bilen alldeles för mjuk, så tänkte byta till hårdare fjädrar men lät stötdämparverkstan först köra dom i sin dyno och det visade sig att oljan i dämparen blev tunn av värmen och gjorde bilen mjukare ju varmare oljan blev och det hade blivit ännu värre med hårdare fjädrar för dom klarade knappt fjädrarna som satt på..


Men vilken hårdhet har dom gamla fjädrarna och vad har dom nya?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

202 Inlägg
19 december
Trådstartare
#238
RS8 skrev:
Tänker mera på om du kanske upplever bilen konstig nästa gång och tror dämpare är paj så kanske dom inte är det..
Så det är en sak att tänka på.

Hade Spax innan mina KW och bilen kändes bra först men efter en stunds körande så kändes bilen alldeles för mjuk, så tänkte byta till hårdare fjädrar men lät stötdämparverkstan först köra dom i sin dyno och det visade sig att oljan i dämparen blev tunn av värmen och gjorde bilen mjukare ju varmare oljan blev och det hade blivit ännu värre med hårdare fjädrar för dom klarade knappt fjädrarna som satt på..


Men vilken hårdhet har dom gamla fjädrarna och vad har dom nya?

Får prova å se, upplevde den allt för mjuk innan och nu känns den nästan som min gamla S2 med KW V3 ben. Och de va så jag ville han den smile

Dom progressiva fjädrarna som satt på va 12kg/mm och dom nya linjära är 22kg/mm.



Sök