3788
Sök

Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.

97 210 Visningar
Uppdaterades senast idag 16:21
481 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#181
Sansade mig lite och insåg att det spelar inte så otroligt stor roll.
Det jag gjorde var att banka till konturen av urgröpningen något och hjula övre delen jag hade tänkt att falsa.
Resultatet, som knappt syns på foton: Urgröpningen ser lite mer genomtänkt ut och övre delen är betydligt starkare/styvare tack vare plåtsträckningen.
Slätade även ut kurvorna åt vänster och började få ihop den nedre delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-47225eb8cee5203188aad6a8d3a108f6.jpg

Svetsade ihop dom två delarna och börjat blenda ihop det.
Passade även på att svetsa fast det med allt på högersidan, finns nog inga behov av att behöva ta loss denna bit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-209f8895f30d55bc30bab79ffb4137eb.jpg

Sen har jag tänkt om med kardantunneln, igen.
Hade tänkt att börja från vänster och plåta ihop mot kardantunnel, så som jag gjort nu på höger sida.
Dock tror jag det blir lättare att svetsa in kardantunneln och sen bara fylla igen det hålet som blir kvar .. Så in med volvos primer och nästa steg blir väl att sätta fast kardantunneln permanent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-52c5e3e946afc157aca713f30b0e4fe5.jpg


48 Inlägg
7 september
#182
MrCrankyface skrev:
Mer tänkande än byggande idag.

Städade upp i garaget och flyttade bort allt material från under bilen.
Slängde i motorn så den sitter på sina motorfästen och byggde ett stöd som håller upp den under växellådan.
Bör ge en bra bas för att måtta balkar och golv så saker hamnar på rätt plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ae3449140a2f4cbecfb4ece8f224328f.jpg

Något jag dock hakat upp mig på helt plötsligt är hur växellådan sitter.
Tycker den hamnar lite högt men enda sättet jag kan påverka med nuvarande motorfästen är att vinkla ner den, men då får jag potentiellt en konstig kardanvinkel?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-663c9392d51f7bb2678326240389e71c.jpg

Finns inte så hemskt mycket plats att ta av runt frambalken heller.
Med ombyggda motorfästen kanske jag kan sänka hela paketet 3cm och kapar jag även tråget så kanske totalt 6cm.
Någon som har lite tankar och idéer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-57f5a7c0241525315c90ea48b7bc3ebf.jpg

Jag hade problem med hur det blev med låda och motor men löste det genom att ta oljtråget till motorn från en B18 och sprängkåpan från en M40 och sätta ihop det med bakstycket mot
M47 lådan som jag skall börja med iaf, annars finns det ju ZF-lådor som är omsvetsade och klara men dom är inte gratis, men förmodligen den bästa lösningen
Senast redigerat av Jbreitholtz (7 september )

481 Inlägg
8 oktober
Trådstartare
#183
Inte haft tid eller ork att mecka på ett tag men här är lite av dagens pill.
Bör nog kunna täppa till resten med 2 till små plåtar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-73b3cdf3cb630ec9c0908eacb37e1194.jpg


481 Inlägg
10 oktober
Trådstartare
#184
Mer småpill. Tar en jäkla tid med svetsande, mycket prepp bakom som inte syns.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7bb3704cde36c0c2607e5f507d673b35.jpg


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 451 Inlägg
10 oktober
#185
Riktigt snyggt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

2 424 Inlägg
10 oktober
#186
MrCrankyface skrev:
Tar en jäkla tid med svetsande, mycket prepp bakom som inte syns.

Jo tack, så är det ju... 90% prepp 9% tänkande, 1% svets, i bästa fall. Det har jag själv märkt, och jag gör inte i närheten av lika stort svets-projekt som du tongue


565 Inlägg
10 oktober
#187
jau små pyssel tar tid om man ska hade bra..


481 Inlägg
28 november
Trådstartare
#188
Lite mer sidoprojekt på mitt lilla engelska hjul. Har sedan tidigare förstärkt ramen men fått mer och mer problem med nedre hjulet.
Mekanismen är rätt dålig från början med mycket glapp, så pass att hjulet börjar "styra" och plåten fastnar när nedre hjulet vill dra plåten åt sidan och övre vill rakt fram..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e220d200bb3c35b3c47123a8b6ede3e1.jpg

Byggde en ny mekanism för nedre hjulet, hyggligt overkill men blev enklast så med dom material jag hade hemma.
Förstärkte även ramen mer och fästet till övre hjulet.
Funkar riktigt bra nu, väldigt mycket lättare att få samma tryck/kraft på plåten när man håller på och formar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7d28744216ff5644fb099c2133e05267.jpg

Fästet för nedre hjulet är utbytbart om man skulle vilja tänka om där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f657b39a1dca7afc4b90e787486bbd1a.jpg

Ont om tiden och problem med ena armbågen men var tvungen att testköra lite.
Gick betydligt fortare att få till dom här två plåtarna än det tidigare gjort.
Formen syns inte så tydligt pga vidvinkelfoto men båda plåtarna sträcktes ut rejält.
Den nedre plåten passade bra mot golvet men lutade in mot motorn i överkant, sträckte i flera pass så plåten "pressades ut" från motorn.
Liknande med övre plåten som blev för platt när jag väl fick kanterna att passa. Sträckte mitten och sen ned/över kanten vilket fick den att bukta in betydligt mer så motorn får mer utrymme.
Fick tyvärr slut på plåt så får börja leta lite i gömmorna för att fixa det sista hålet, sen bör torpedväggen iaf vara färdigformad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7cfbd4dbc0e567d1e731cbf0efd6c768.jpg
edit: Övre kanten på nedre plåten är rätt sjaskig, jag började bocka den för hand med hammare/mothåll. Får justera det sen när jag har "mellanplåten".
Senast redigerat av MrCrankyface (28 november )


481 Inlägg
1 december
Trådstartare
#189
Lite av ett delmål nu, torpedväggen är färdig!
Sista filler biten var ett helsike att göra men bra övning antar jag.
Finns en del saker jag hade gjort annorlunda om jag skulle börja om men detta duger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cdabc8ecbba30e6aa39871db3fcf32df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-545606102e5f28c8800d2ecd97fd81a0.jpg


För skojs skull, en liten flashback till hur torpedväggen såg ut för cirka ett år sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8d68dabc9d95aa5a958c1b9dff6fc24e.jpg


300 Inlägg
2 december
#190
Proffsigt! Du är duktig på plåt.

565 Inlägg
92 Inlägg
5 december
#192
Kul att se fint plåtarbete!


565 Inlägg
5 december
#193
vad är det för mått på balkarna du har satt i ,


481 Inlägg
16 december
Trådstartare
#194
Baldrik: Tack! Det har varit jäkligt mycket lärande men känns som jag börjat komma nånvart nu.

Sjodinare: Tackar!

Inken: 80x40x4 om jag kommer ihåg rätt. Mao smalare än original men bättre legering och tjockare gods så styvheten är bättre i slutändan.

Nu blir det bildtungt, varit/är ett riktigt äventyr just nu...
Vill göra rejälare inpressningar i övriga golvbitar så det ser lite mer "fabriksmässigt" ut, första tanken var att göra en press/hammarform.
Tog väl säkert en hel dag bara att fräsa av skrotmaterialet jag hade hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-668c969448f7fbf1084a6ef29c00a6c0.jpg

Fräser ut en ficka i dom två övre lagrena.
Plåten som ska formas kläms sedan mellan dom två övre och kan pressas ner i fickan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8324ca75d75f015247b8f5a7b65d2203.jpg

Första testet .. 6st M5 som håller ihop det, ville testa med så få skruv som möjligt, så det blir mindre hål att svetsa igen efteråt.
FDM printad plastplugg som agerar pressverktyg och sen diverse metallskrot ovanpå för att fördela trycket.
Den lägre "väggen" av plast är bara där för att styra plastpluggen den första centimetern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8a6ebba61d009591cab9009c229032f2.jpg

Vid runt 7 ton började plåten vecka sig utanför formen dvs tydliga tecken på att den "sugs in" snarare än att plåten i formen sträcks ut.
Fortsatte upp till ungefär 13 ton då plastpluggen fortfarande rörde sig nedåt.
Syns tydligt att formen inte orkat hålla emot med så få skruv och tunnt material.
Helst hade jag gjort formen i betydligt tjockare och bredare bitar men hade inget bättre material att utgå ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2de15a9f5be9dece3f8d232042044c62.jpg

Hur som, strax över 13 ton så började övre biten biten se väldigt ledsen ut, följt av ett brak.
Föga förvånande så var gjutjärn ett dåligt val och när det knäcktes tog det även med sig plastpluggen som tog ca 48h att skriva ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-975b47658af9bf83707d6d84136d6fd8.jpg

Fick justera plåten en hel del och inpressningen är definitivt inte toppen.
När pluggen sprack så blev trycket högre i mitten, därmed är mitten mer "komplett" formad än vad yttre delarna är.
Man ser även hur hålen där skruvarna suttit blivit ovala när materialet sugits in i formen.
Ändå en lovande start tror jag, tanken är att pressa ett antal såna här i en större form för att slippa svetsa massa "småbitar".
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-90cf8cc4702ad2e9da580a3a9ecd7bcc.jpg

Så nu kommer första vidareutvecklingen, rejäla radier på nedre formen. Överhandsfräsen med vanliga frässkär funkade finfint men man får vara försiktig med ingreppet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-95a587ccfbd68682f809a177204f35cb.jpg

Sen gjorde jag en betydligt mycket rejälare bit för att fördela trycket från hydraulpressen, säkert ytterligare en halv dag bara för att plana av och svetsa ihop dessa..
När man väl har lite stabil inkomst ska jag sluta samla på mig skrot och köpa vettigt material istället...
Printade en ny plugg på en större skrivare, tog ca 8h med större munstycke och lagerhöjd.
Även satt betydligt fler skruv för att hålla ihop formen, inte optimalt sett till slutresultatet men vill ge formen bästa förutsättningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7ba623712f304d67722ee102aa72e0ee.jpg

Vid ca 8 ton har plåten börjat deformeras på utsidan. Vänstra sidan buktar nedåt och fram/baksida korvar sig, dvs plåten glider fortfarande in i formen.
Släppte på trycket och tog isär allt för att kontrollera hur pressningen blivit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-90ae1c2618ae64625b92f71e22bc6a83.jpg

Så här mycket form blev det av 8 ton, kanske 6-7mm. Fickan är ca 17mm djup så finns gott om plats kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-346a541314de6febf08deb791bf12cde.jpg

Bytte ut alla skruv till M6 8.8 vilket lät mig pressa upp till ca 15 ton utan att plåten deformerade märkvärt mer på utsidan.
Hålen har definitivt blivit lite ovala men pressningen ser rätt bra ut. Hade dock blivit väldigt drygt att svetsa igen alla dessa hål efteråt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ddd45f27a3e4294f7ea0e0440a4eeb49.jpg

Nästa test blev att använda det mer som en hammarform. Med mer lokalt tryck behöver inte formen kämpa emot lika mycket..
Började med 6st skruv för att se om det räcker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-56db652c08057c30c00af11e6aab9a7f.jpg

Nedersta är vad jag åstakom med tryckluftshammaren på ca 30-40 min.
Förutom att ytan blev lite grov och väggarna för raka så känns ändå metoden rätt bra.
Hade nog blivit bättre om man hade mer anpassade bits till hammaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c4c24ba7e6822895acc8bc78a7306568.jpg

Sagt och gjort. Fräste, slipade och polerade fram ett nytt bits och pressade det på ett gammalt skaft.
Det här tror jag är väldigt nära "rätt koncept". Mycket lättare att få rätt form på fickan och gick rätt smidigt.
Behöver härda den nya biten bara då den trubbas av rätt fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a437b576e16706176d71f581a51a29e1.jpg

Efter forming med tryckluftshammaren pressade jag ner plastpluggen till ca 10ton och fick formen att fylla ut helt utan problem, så lite sträckning av metallen verkade räcka gott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-840bd67ecff87c5f12616bde835591da.jpg

Blev några sprickor i "bottenhörnen" men tror jag kan lösa det genom att göra fickan grundare, den är lite onödigt djup just nu ändå.
Tror nog jag ska våga ta tag i den "riktiga" plåten i nästa steg...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-030c56d0c15fa62caa8513b1ef2c9ace.jpg


517 Inlägg
16 december
#195
Hallå!
Fasen vilket grymt projekt, det här måste man ju följa.
Fint arbete du lägger ner.
Mvh///Micke.E


565 Inlägg
16 december
#196
fränt som 17 snart klart,


527 Inlägg
16 december
#197
kan du inte värma plåten lite innan du stopper in den i pressen
det ser väldans proffsigt ut med såna pressningar

481 Inlägg
fredag 18:46
Trådstartare
#198
MickeEng: Tackar! Kul att du hänger på!

Inken: Extremt mycket detaljer kvar att lösa men man kan ju alltid drömma, haha!

Doktorduett: Riktigt bra idé faktiskt, har funderat på det en hel del i veckan.
Problem 1:
Min övre pressbit är i plast och mjuknar vid redan ~55C, kan visserligen göra om den i aluminium.

Problem 2:
Även om jag gör om pressbiten i alu så behöver stålet upp i ~500C för att bli nämnvärt mycket svagare, under 400C är det tvärtemot ännu starkare än rumstemp..
Att värma det i sig är inget problem, går nog med gasolbrännaren, det stora problemet är att hinna få in det i formen, skruva åt allt och pressa innan det svalnat igen.
Säg att jag tar mig runt det genom att låta plåten redan vara fastskruvat i formen, då kommer antagligen formen värmas upp lika mycket eftersom den är så pass tunn/svag, så totalt kommer det krävas mindre tryck men troligtvis kommer min form deformeras också.
Nåt jag kom på när jag funderade på detta dock är att jag borde testa att anlöpa stålet efter jag arbetat klart med tryckluftshammaren, då bör risken att det spricker minska när jag pressar det sista med hydraulpressen.


481 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#199
Så var det där med att härda verktyget jag gjorde.
Använde något generiskt skitstål, antagligen S235JR, som inte är härdbart.
Därför tänkte jag testa uppkolning så det blir härdbart efteråt.
Krossade en rejäl hög med briketter och blandade i 5% bikarbonat enl. vikt, läst diverse lösa rykten om att det ska hjälpa kolet "vandra in" i stålet.
Det är ca 4-5cm kol runt hela verktyget som är i mitten av lådan jag svetsat ihop.
Överdelen sitter på plats med presspassning + najtråden som extra säkerhet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e035e298ac5752e2af24d5d219e3838a.jpg

Sen fick det stå i ugnen i 7 timmar, första timmen är i princip bara för att komma upp i temperatur men därefter har den hållt en bit över 900C.
Var lite mekigt att få bort najtråden och locket när allt glöder .. Men sen var det bara fiska upp verktyget ur allt kol och dunka det i olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-38deff96070bab2e4d631510d6ef67f2.jpg

Och så här ser det ut sen efter anlöpning, slipning och polering.
Trots 2h i ugnen @ 200C så är det fortfarande så pass hårt att en fil bara polerar ytan, bör fungera bra så länge den inte spricker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8c0d32bceede3d14646e655cb326aa24.jpg

Så var det dags att ta tag i plåten och göra det faktiska arbetet... Mild ångest att det här inte ska fungera nu när jag lagt så jäkla mycket tid på det.
Tog säkert 2h bara att få till alla mått på plåten, hade tydligen glömt hur man delar upp sträckor och lyckades rita upp allt fel 2 gånger...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bf82a44fb1ab0a52ebc0ef6653a84755.jpg

Använde formen som mall med 3 skruvar monterade, dessa hade framändan slipad till en spets och fick agera körnare för dom 3 hålen i varje hålbild som syns.
När formen väl är klämd på plats med 3 skruv kan dom sista 3 borras genom formen och sen skruvas ihop.
Nu är det bara hamra, anlöpa och pressa kvar så får vi se om jag tänkt rätt.
Formen i sig har jag förövrigt planat om och sänkt "toppen" med ca 1mm vilket bör ge en bättre toppradie och sedan lagt en distans i botten vilket tar bort ytterligare 4mm av djupet. Mao så kommer dom "nya" inpressningarna bli ca 12mm djupa istället för 17mm, förhoppningsvis slipper jag sprickor då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-57c610ba3dc267c987263d4972e1e236.jpg


527 Inlägg
för 4 timmar sedan
#200
du ska värma med gassvetsen då kan du koncentrera värmen bättre
då gör du bara precis det området som ska pressas rött


Sök