Ja frågan var ju riktad till "Ni som är äldre eller ni som råkar gilla 90-talsbilar..." och jag faller under den andra halvan får jag väl tycka.
Äger för tillfället tre Civic alla från samma år, 1998. Modernaste bilen jag ägt var en Accord från 2006 som jag köpte 2014 och sålde 2017 så den var inte allt för gammal vid inköp faktiskt.
Efter att ha läst era kommentaren inser jag kvickt att jag inte är så kräsen!
Men det visste jag nog redan.
Krav på en bruksbil för min del:
-Nackstöd, bälten och airbag. Absolut ett krav för en bil man kör varje dag.
-Stolsvärme. Som tonåring var det inte hela världen att sätta sig ett kallt säte men nu som 30 åring så får det lite konsekvenser i ca en vecka efteråt tyvärr.
-Tygsäten. Skinn blir för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Det ska inte göra ont att sätta sig i bilen.
-Uppvärmda backspeglar. Utan värme i speglarna så får man antingen spola av spegelglasen med De-ice varje morgon eller skrapa av dem vilket gör att dem får justeras om. Det blir alltså en för stor säkerhetsrisk då man förr eller senare skiter i det.
-Framhjulsdrivet. Bakhjulsdrivet bidrar till att jag kör som en idiot och ångrar det efteråt. 4-hjulsdrivet är totalt onödigt där jag bor.
-Manuell växellåda. Automat drar mer bränsle i onödan (90 talsbilar) och jag tycket det är tråkigt med automat. Undantag är Amerikanska bilar där det i många fall är automat som är det självklara valet.
-Bromsservo och styrservo. Självklart för oss flesta tror jag.
Önska gärna ha:
-Kombi. Helst inget annat. Det är en bruksbil och det ska vara användbart. Sedan är okej men absolut ingen 2 dörrars. Asjobbigt att öppna en lång dörr om man parkerar tajt och komma in bak är extremt opraktiskt.
-ABS. Har inte det på nuvarande bruksbilen och då min generation inte fick lära sig att pumpbromsa på körskolan så kan det bli lite halvt nervöst dem få gånger man varit tvungen att panikbromsa.
-Farthållare. Vid längre resor är detta mycket bekvämt. Har ej detta heller i bruksbilen. Man kommer fram ändå, men med en lite trött högerfot.
-Enkeldin radio. Det är så mycket enklare att få det man vill ha jämfört med hur låst man blir på senare årsmodeller.
-Nära noll i värmeminskning. Åker så billigt som man bara kan helst.
-Eluppvärmd vindruta. Får nog drömma vidare där men det är en önskan.
-Vill gärna att bilen har AC. Men jag använder den sådär 2 gånger om året. Är det varmt ute så är rutorna nere. Även på motorvägen. Sistnämnda är dock inte så smidigt om man är två och försöker hålla en konversation.
-Något som inte är stöldbegärligt.
Vill inte ha/behöver inte. Mycket av det ni andra nämnt faktiskt.
-Keyless. Ser ingen poäng med det.
-Digitalt mätarhus. Ser ingen poäng med det.
-El-baklucka. Jag är 30 år gammal, jag kan öppna och stänga luckan utan problem. (El-bakluckor som krånglar är inte kul)
-Fjärrlås. Ja det är smidigt men det går utmärkt att låsa med fysisk nyckel också. Finns det fjärrlås så använder jag det.
-Touchskärm i mitten. Stort nej. Jag blir tokig av att behöva bläddra runt i en "mobilskärm" för att justera så enkla saker som temperatur och stolsvärme.
-Rattvärme. Det får bli rejält kallt innan mina händer har ont av kyla. För er som har ont av kylan har jag full förståelse, lite som det är för mig med stolsvärme.
-Adaptiv farthållare. Detta är extremt bekvämt får jag erkänna. Men jag behöver inte det.
-Luftfjädring. Haft haft det eftermonterat på en bil som var både bruksbil och entusiastbil (blir gärna så vid 19 års ålder) och det strulade konstant. Som original utrustning ser jag det också som onödigt. Främst pga kostnaderna vid reparation.
-Ljudisolering. En välisolerad bil är mycket bekvämt att åka i. Men jag har inte det som ett krav då jag inte har ont av däckbuller, än.
Säkert massa mer saker jag inte kommer på nu.
Mycket har kanske med min ålder att göra. Är något mer bekväm nu som 30 åring jämfört med när jag tog körkortet vid 18 års ålder och det kommer säkert fortsätta ändras. Har kört Civic 1998 som brukis sedan 2012 och nu på senare år börjar det bli mer av en utmaning då skrotarna inte längre lägger delar på hyllan utan bara slänger allt. Bilarna blir äldre och mer fel börjar uppenbara sig och det blir allt mer omständiga reparationer. Motorerna blir äldre och mer slitna. Har för tillfället ingen plan på att sluta åka just denna modell men det kan inte fortsätta hur länge som helst, det inser jag.
Kan också inflika att jag jobbar med bilar så är inte det minsta ovan vid moderna bilar. Ja det är häftigt på många sett men det har gått för långt. Det är i princip datorer vi åker runt med idag och vissa reparationer är helt -bortom denna värld- dyra.
Har folk fnyst åt mig att jag åker runt i något sånt här? Ja absolut. Har hänt många gånger. Men jag vill inte lägga en halv miljon på en bil som sedan ska ut i väder och vind och tappar ordentligt i värde varenda dag som går förbi. Trivs alldeles utmärkt bakom ratten med noll värdeminskning och billig försäkring. På jobbet är vi 2 som kör bilar från 90-talet och han andra har det som sin andrabil. Resten kör avsevärt modernare bilar och det har varit så ganska länge.