2988
Sök

Utrustning då och nu.

3 257 Inlägg
för 14 timmar sedan
Egentligen ingenting.
Men saker jag ändå söker vid köp av dyrare bil:
Styrservo. Finns ens någon utan idag?
Föredrar elektrisk, då den faktiskt är mer problemfri än hydrualisk.

AC. Behöver inte vara automatisk

Centrallås. Fjärr är bra, men inte nödvändigtvis

Fyrhjulsdrift. För att ta mig hem när det snöat mycket.  Minst ena bilen måste vi ha 4wd här på landet där det allmänna inte plogar.

Sen en massa saker man uppskattar:
Automat, handsfree och backsensorer

Tvärsom då: saker jag väljer BORT!

Elektriskt öppningsbar baklucka och taklucka och luftfjädring.
Alldeles för mycket problem med dom. Man blir att betrakta bilen som trasig innan den ens är det bara för man vet att drt kommer. Rena Schrödingers katt och är onödig plånboksvärk.

Glastak. Förstår inte....

7 406 Inlägg
för 14 timmar sedan
DennisCA skrev:
Jag tycker ju det är bättre med mindre, mindre saker att gå sönder. De funktioner jag verkligen gillar är att ha AC och vanlig farthållare. När det gäller audio har jag inte några större krav heller, men tycker då gamla bilar igen är bättre som saknar dessa fördömda infotainment system. Mycket bättre med en DIN öppning så det blir modulärt och man får installera det man själv vill ha i bilen.

förstår ej retoriken med att ju mindre saker, ju mindre går sönder,, om jag har utr som går sönder vs inte har den utr alls,, så står jag ju på samma ruta wink  bättre med att njuta av utr medans den fungerar smile och viss utr går att laga till vettiga pengar

Från Finland
355 Inlägg
för 14 timmar sedan
Ok

Professionell nybilshatare

6 638 Inlägg
för 12 timmar sedan
Krav:
Bästa strålkastarna tillverkaren erbjuder
Automatisk klimatanläggning
Kvalitetskänsla (Ingen specifik utrustning men hellre chansa och ha en trevlig bil än tråkig bil)

Önskemål:
Skinn
P-sensorer eller kamera
Så bra ljud som möjligt

Bra att ha:
App till bilen
Dragkrok

Standardiserade krav?
Farthållare
Keyless
Handsfree
AndriodAuto/Carplay

Kul att ha en gång för att visa funktionen:
Självparkering
Senast redigerat av xXSammy (för 12 timmar sedan)

De/Dem

1 008 Inlägg
för 12 timmar sedan
THEBADGUY skrev:
Rattvärme är det absolut viktigaste kravet jag. När man väl haft det så vill man inte vara utan det smile
Men även adaptiv farthållare är något jag verkligen gillar, riktigt bekvämt.

Men något som jag gärna ser att nästa bil har, men inget krav, är digitalt instrumentkluster. Haft det dom två senaste bilarna och gillar det smile

Håller med, rattvärme är absolut nummer ett. Även om jag har bensindriven parkeringsvärmare som är krav nummer två så värmer den ju inte upp ratten. Rattvärme är ett krav som är helt underbart. Jag använder min konstant från tidig höst till sen vår.
Adaptiv farthållare är också mycket svårt att klara sig utan numera.

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 066 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
När det gäller utrustning som går sönder så märkte jag en sak i våras: Dagens bilar behöver en fungerande AC för att inte imma igen. AC i min Caddy -18 la av. Den orkade inte hålla framrutan imfri när regn kom efter det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
för 11 timmar sedan
candyweiss skrev:
THEBADGUY skrev:
Rattvärme är det absolut viktigaste kravet jag. När man väl haft det så vill man inte vara utan det smile

Men något som jag gärna ser att nästa bil har, men inget krav, är digitalt instrumentkluster. Haft det dom två senaste bilarna och gillar det smile

Håller med, rattvärme är absolut nummer ett. Även om jag har bensindriven parkeringsvärmare som är krav nummer två så värmer den ju inte upp ratten. Rattvärme är ett krav som är helt underbart. Jag använder min konstant från tidig höst till sen vår.

Jag har inte rattvärmare men jag har ett par handskar i stället!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

749 Inlägg
för 11 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Egentligen ingenting.

Fyrhjulsdrift. För att ta mig hem när det snöat mycket.  Minst ena bilen måste vi ha 4wd här på landet där det allmänna inte plogar.

Alldeles för mycket problem med dom. Man blir att betrakta bilen som trasig innan den ens är det bara för man vet att drt kommer. Rena Schrödingers katt och är onödig plånboksvärk.

Håller med dig till fullo där, varför ska man ha taklucka när man har AC?
Det enda en taklucka eller ett glastak gör på en modernbil är att göra den mindre hållbar och mer farlig vid olycka. En taklucka(och glastak) är inte billigt att laga när det går sönder, sen skulle i alla fall jag inte vilja sitta i en bil som voltar med glastak, inte mycket huvudskydd där inte, speciellt inte om det dyker upp en stubbe eller sten..

Sen tror jag att den blir tyngre då taket kräver fler förstärkningar för att klara säkerhetskrav kontra ett vanligt tak. Men på denna punkt gissar jag, får gärna motbevisa mig!

Edit: När jag köpte min nuvarande Subaru valde jag aktivt bort taklucka och elektrisk baklucka just på grund av nämnda grejer. På köpet blev jag utan bästa ljudpaketet då det enbart kom med högsta utrustningsnivån, men man kan väl inte få allt här i livet..
Senast redigerat av MrHyde (för 10 timmar sedan)

Live long, and prosper.

1 008 Inlägg
för 10 timmar sedan
Vettemannen skrev:
candyweiss skrev:
THEBADGUY skrev:

/Benny

Handskar kan man glömma men det gör man aldrig med rattvärmen big_smile
Förr hade jag rattmuff och sen blev det handskar.  Men nu när det finns rattvärme så är det mycket behagligare och man blir varm om sina frusna fingrar direkt. Underbart att kunna köra utan handskar, man har mycket bättre känsla och kontroll på styrningen. Visst har jag också handskar, men dom ligger i orörda i handskfacket om jag skulle behöva lämna bilen och det är skitväder big_smile
Skulle aldrig att få för mig att byta till en bil utan rattvärme idag. Tror att dom som testat håller med mig, i varje fall alla jag känner säger så.
Senast redigerat av candyweiss (för 10 timmar sedan)

6 104 Inlägg
för 10 timmar sedan
MrHyde skrev:
Mossan1 skrev:
Egentligen ingenting.

Håller med dig till fullo där, varför ska man ha taklucka när man har AC?
Det enda en taklucka eller ett glastak gör på en modernbil är att göra den mindre hållbar och mer farlig vid olycka. En taklucka(och glastak) är inte billigt att laga när det går sönder, sen skulle i alla fall jag inte vilja sitta i en bil som voltar med glastak, inte mycket huvudskydd där inte, speciellt inte om det dyker upp en stubbe eller sten..

Sen tror jag att den blir tyngre då taket kräver fler förstärkningar för att klara säkerhetskrav kontra ett vanligt tak. Men på denna punkt gissar jag, får gärna motbevisa mig!

Edit: När jag köpte min nuvarande Subaru valde jag aktivt bort taklucka och elektrisk baklucka just på grund av nämnda grejer. På köpet blev jag utan bästa ljudpaketet då det enbart kom med högsta utrustningsnivån, men man kan väl inte få allt här i livet..

Vilket påminner om den Peugeot 5008 som mina arbetskamrater har och pendlar i. Takluckan läcker in vatten och Peugeot har inte lyckats få den tät trots flera försök. När det regnar medan man åker får de som sitter bak en massa vatten i knät

Fri fart för ett fritt folk!
14 175 Inlägg
för 10 timmar sedan
candyweiss skrev:
Vettemannen skrev:
candyweiss skrev:

/Benny

Förr hade jag rattmuff och sen blev det handskar.  Men nu när det finns rattvärme så är det mycket behagligare och man blir varm om sina frusna fingrar direkt. Underbart att kunna köra utan handskar, man har mycket bättre känsla och kontroll på styrningen. Visst har jag också handskar, men dom ligger i orörda i handskfacket om jag skulle behöva lämna bilen och det är skitväder big_smile
Skulle aldrig att få för mig att byta till en bil utan rattvärme idag. Tror att dom som testat håller med mig, i varje fall alla jag känner säger så.

har ni ingen värme i era bilar..  jag går ut när det är -15 utan jacka och sätter mig i bilen.. startar inte ens rövgrillen

Kör fort så hinner inget hända...

6 169 Inlägg
Forummoderator
18 066 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Rattvärme?? Här är det 10 grader varmt!

2021-02-12 gick jag ut och startade en bil på morgonen för att åka till jobbet. Då var det en smula kallt. Det var en helt ny Dodge Durango. Den var högst ovillig att gå på alla 8 i början men efter en stund på tomgång så gick den fint. Så det kan bli kallt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-efcd080fae44cbc18d0b548de9c7885c.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 766 Inlägg
för 8 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:

2021-02-12 gick jag ut och startade en bil på morgonen för att åka till jobbet. Då var det en smula kallt. Det var en helt ny Dodge Durango. Den var högst ovillig att gå på alla 8 i början men efter en stund på tomgång så gick den fint. Så det kan bli kallt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-efcd080fae44cbc18d0b548de9c7885c.jpg

Nån gammal VW 1.9Tdi;

https://i.imgflip.com/1exohj.jpg?a481704

Up the RA

2 330 Inlägg
för 7 timmar sedan
Ja frågan var ju riktad till "Ni som är äldre eller ni som råkar gilla 90-talsbilar..." och jag faller under den andra halvan får jag väl tycka. tongue

Äger för tillfället tre Civic alla från samma år, 1998. Modernaste bilen jag ägt var en Accord från 2006 som jag köpte 2014 och sålde 2017 så den var inte allt för gammal vid inköp faktiskt.

Efter att ha läst era kommentaren inser jag kvickt att jag inte är så kräsen! lol Men det visste jag nog redan.

Krav på en bruksbil för min del:
-Nackstöd, bälten och airbag. Absolut ett krav för en bil man kör varje dag.
-Stolsvärme. Som tonåring var det inte hela världen att sätta sig ett kallt säte men nu som 30 åring så får det lite konsekvenser i ca en vecka efteråt tyvärr. lol
-Tygsäten. Skinn blir för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Det ska inte göra ont att sätta sig i bilen.
-Uppvärmda backspeglar. Utan värme i speglarna så får man antingen spola av spegelglasen med De-ice varje morgon eller skrapa av dem vilket gör att dem får justeras om. Det blir alltså en för stor säkerhetsrisk då man förr eller senare skiter i det.
-Framhjulsdrivet. Bakhjulsdrivet bidrar till att jag kör som en idiot och ångrar det efteråt. 4-hjulsdrivet är totalt onödigt där jag bor.
-Manuell växellåda. Automat drar mer bränsle i onödan (90 talsbilar) och jag tycket det är tråkigt med automat. Undantag är Amerikanska bilar där det i många fall är automat som är det självklara valet.
-Bromsservo och styrservo. Självklart för oss flesta tror jag.

Önska gärna ha:
-Kombi. Helst inget annat. Det är en bruksbil och det ska vara användbart. Sedan är okej men absolut ingen 2 dörrars. Asjobbigt att öppna en lång dörr om man parkerar tajt och komma in bak är extremt opraktiskt.
-ABS. Har inte det på nuvarande bruksbilen och då min generation inte fick lära sig att pumpbromsa på körskolan så kan det bli lite halvt nervöst dem få gånger man varit tvungen att panikbromsa.
-Farthållare. Vid längre resor är detta mycket bekvämt. Har ej detta heller i bruksbilen. Man kommer fram ändå, men med en lite trött högerfot.
-Enkeldin radio. Det är så mycket enklare att få det man vill ha jämfört med hur låst man blir på senare årsmodeller.
-Nära noll i värmeminskning. Åker så billigt som man bara kan helst.
-Eluppvärmd vindruta. Får nog drömma vidare där men det är en önskan.
-Vill gärna att bilen har AC. Men jag använder den sådär 2 gånger om året. Är det varmt ute så är rutorna nere. Även på motorvägen. Sistnämnda är dock inte så smidigt om man är två och försöker hålla en konversation.
-Något som inte är stöldbegärligt.

Vill inte ha/behöver inte. Mycket av det ni andra nämnt faktiskt.
-Keyless. Ser ingen poäng med det.
-Digitalt mätarhus. Ser ingen poäng med det.
-El-baklucka. Jag är 30 år gammal, jag kan öppna och stänga luckan utan problem. (El-bakluckor som krånglar är inte kul)
-Fjärrlås. Ja det är smidigt men det går utmärkt att låsa med fysisk nyckel också. Finns det fjärrlås så använder jag det.
-Touchskärm i mitten. Stort nej. Jag blir tokig av att behöva bläddra runt i en "mobilskärm" för att justera så enkla saker som temperatur och stolsvärme.
-Rattvärme. Det får bli rejält kallt innan mina händer har ont av kyla. För er som har ont av kylan har jag full förståelse, lite som det är för mig med stolsvärme.
-Adaptiv farthållare. Detta är extremt bekvämt får jag erkänna. Men jag behöver inte det.
-Luftfjädring. Haft haft det eftermonterat på en bil som var både bruksbil och entusiastbil (blir gärna så vid 19 års ålder) och det strulade konstant. Som original utrustning ser jag det också som onödigt. Främst pga kostnaderna vid reparation.
-Ljudisolering. En välisolerad bil är mycket bekvämt att åka i. Men jag har inte det som ett krav då jag inte har ont av däckbuller, än.

Säkert massa mer saker jag inte kommer på nu.

Mycket har kanske med min ålder att göra. Är något mer bekväm nu som 30 åring jämfört med när jag tog körkortet vid 18 års ålder och det kommer säkert fortsätta ändras. Har kört Civic 1998 som brukis sedan 2012 och nu på senare år börjar det bli mer av en utmaning då skrotarna inte längre lägger delar på hyllan utan bara slänger allt. Bilarna blir äldre och mer fel börjar uppenbara sig och det blir allt mer omständiga reparationer. Motorerna blir äldre och mer slitna. Har för tillfället ingen plan på att sluta åka just denna modell men det kan inte fortsätta hur länge som helst, det inser jag.

Kan också inflika att jag jobbar med bilar så är inte det minsta ovan vid moderna bilar. Ja det är häftigt på många sett men det har gått för långt. Det är i princip datorer vi åker runt med idag och vissa reparationer är helt -bortom denna värld- dyra.

Har folk fnyst åt mig att jag åker runt i något sånt här? Ja absolut. Har hänt många gånger. Men jag vill inte lägga en halv miljon på en bil som sedan ska ut i väder och vind och tappar ordentligt i värde varenda dag som går förbi. Trivs alldeles utmärkt bakom ratten med noll värdeminskning och billig försäkring. På jobbet är vi 2 som kör bilar från 90-talet och han andra har det som sin andrabil. Resten kör avsevärt modernare bilar och det har varit så ganska länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88f92c202e874db811d2151f8119d3fa.jpg
Senast redigerat av Xebers76 (för 7 timmar sedan)

1 008 Inlägg
för 7 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Egentligen ingenting.

Taklucka och panoramatak går bort direkt. Tittar inte ens på en bil med det.

1 008 Inlägg
för 7 timmar sedan
Growe skrev:
candyweiss skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

har ni ingen värme i era bilar..  jag går ut när det är -15 utan jacka och sätter mig i bilen.. startar inte ens rövgrillen

Jodå, gott om värme är det också.
Parkeringsvärmaren går alltid innan avfärd, sen full rattvärme och stolsvärme. Underbart för en sliten kropp med värk i händer och rygg.

1 008 Inlägg
för 7 timmar sedan
jaka54 skrev:

Perfekt temperatur att dra igång rattvärmen.

Sök