2862
Sök

Utrustning då och nu.

519 Inlägg
Igår 19:07
#41
Hallå!
Jaha ja, min Taunus -78 central låset fungerar så att man låser upp förardörren/passargerardörren drar upp plupparna fungerar riktigt bra inget krångel alls, men måste gå runt och låsa/låsa upp bagageluckan(jobbigt). Vevar ned sidorutor fram/bak manuellt skulle säga att det fungerar riktigt bra, varför skulle inte det vara ett alternativ på dagens bilar.
Sidospeglarana justeras manuellt inga elfel där heller.
Något som fanns var att det fanns askkoppar bak/fram nu slänger man ut fimpen genom sidorutan.
Mvh////Micke.E


Diagnostekniker
2 768 Inlägg
Igår 19:40
#42
Xebers76 skrev:
Ja frågan var ju riktad till "Ni som är äldre eller ni som råkar gilla 90-talsbilar..." och jag faller under den andra halvan får jag väl tycka. tongue

Äger för tillfället tre Civic alla från samma år, 1998. Modernaste bilen jag ägt var en Accord från 2006 som jag köpte 2014 och sålde 2017 så den var inte allt för gammal vid inköp faktiskt.

Efter att ha läst era kommentaren inser jag kvickt att jag inte är så kräsen! lol Men det visste jag nog redan.

Krav på en bruksbil för min del:
-Nackstöd, bälten och airbag. Absolut ett krav för en bil man kör varje dag.
-Stolsvärme. Som tonåring var det inte hela världen att sätta sig ett kallt säte men nu som 30 åring så får det lite konsekvenser i ca en vecka efteråt tyvärr. lol
-Tygsäten. Skinn blir för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Det ska inte göra ont att sätta sig i bilen.
-Uppvärmda backspeglar. Utan värme i speglarna så får man antingen spola av spegelglasen med De-ice varje morgon eller skrapa av dem vilket gör att dem får justeras om. Det blir alltså en för stor säkerhetsrisk då man förr eller senare skiter i det.
-Framhjulsdrivet. Bakhjulsdrivet bidrar till att jag kör som en idiot och ångrar det efteråt. 4-hjulsdrivet är totalt onödigt där jag bor.
-Manuell växellåda. Automat drar mer bränsle i onödan (90 talsbilar) och jag tycket det är tråkigt med automat. Undantag är Amerikanska bilar där det i många fall är automat som är det självklara valet.
-Bromsservo och styrservo. Självklart för oss flesta tror jag.

Önska gärna ha:
-Kombi. Helst inget annat. Det är en bruksbil och det ska vara användbart. Sedan är okej men absolut ingen 2 dörrars. Asjobbigt att öppna en lång dörr om man parkerar tajt och komma in bak är extremt opraktiskt.
-ABS. Har inte det på nuvarande bruksbilen och då min generation inte fick lära sig att pumpbromsa på körskolan så kan det bli lite halvt nervöst dem få gånger man varit tvungen att panikbromsa.
-Farthållare. Vid längre resor är detta mycket bekvämt. Har ej detta heller i bruksbilen. Man kommer fram ändå, men med en lite trött högerfot.
-Enkeldin radio. Det är så mycket enklare att få det man vill ha jämfört med hur låst man blir på senare årsmodeller.
-Nära noll i värmeminskning. Åker så billigt som man bara kan helst.
-Eluppvärmd vindruta. Får nog drömma vidare där men det är en önskan.
-Vill gärna att bilen har AC. Men jag använder den sådär 2 gånger om året. Är det varmt ute så är rutorna nere. Även på motorvägen. Sistnämnda är dock inte så smidigt om man är två och försöker hålla en konversation.
-Något som inte är stöldbegärligt.

Vill inte ha/behöver inte. Mycket av det ni andra nämnt faktiskt.
-Keyless. Ser ingen poäng med det.
-Digitalt mätarhus. Ser ingen poäng med det.
-El-baklucka. Jag är 30 år gammal, jag kan öppna och stänga luckan utan problem. (El-bakluckor som krånglar är inte kul)
-Fjärrlås. Ja det är smidigt men det går utmärkt att låsa med fysisk nyckel också. Finns det fjärrlås så använder jag det.
-Touchskärm i mitten. Stort nej. Jag blir tokig av att behöva bläddra runt i en "mobilskärm" för att justera så enkla saker som temperatur och stolsvärme.
-Rattvärme. Det får bli rejält kallt innan mina händer har ont av kyla. För er som har ont av kylan har jag full förståelse, lite som det är för mig med stolsvärme.
-Adaptiv farthållare. Detta är extremt bekvämt får jag erkänna. Men jag behöver inte det.
-Luftfjädring. Haft haft det eftermonterat på en bil som var både bruksbil och entusiastbil (blir gärna så vid 19 års ålder) och det strulade konstant. Som original utrustning ser jag det också som onödigt. Främst pga kostnaderna vid reparation.
-Ljudisolering. En välisolerad bil är mycket bekvämt att åka i. Men jag har inte det som ett krav då jag inte har ont av däckbuller, än.

Säkert massa mer saker jag inte kommer på nu.

Mycket har kanske med min ålder att göra. Är något mer bekväm nu som 30 åring jämfört med när jag tog körkortet vid 18 års ålder och det kommer säkert fortsätta ändras. Har kört Civic 1998 som brukis sedan 2012 och nu på senare år börjar det bli mer av en utmaning då skrotarna inte längre lägger delar på hyllan utan bara slänger allt. Bilarna blir äldre och mer fel börjar uppenbara sig och det blir allt mer omständiga reparationer. Motorerna blir äldre och mer slitna. Har för tillfället ingen plan på att sluta åka just denna modell men det kan inte fortsätta hur länge som helst, det inser jag.

Kan också inflika att jag jobbar med bilar så är inte det minsta ovan vid moderna bilar. Ja det är häftigt på många sett men det har gått för långt. Det är i princip datorer vi åker runt med idag och vissa reparationer är helt -bortom denna värld- dyra.


Har folk fnyst åt mig att jag åker runt i något sånt här? Ja absolut. Har hänt många gånger. Men jag vill inte lägga en halv miljon på en bil som sedan ska ut i väder och vind och tappar ordentligt i värde varenda dag som går förbi. Trivs alldeles utmärkt bakom ratten med noll värdeminskning och billig försäkring. På jobbet är vi 2 som kör bilar från 90-talet och han andra har det som sin andrabil. Resten kör avsevärt modernare bilar och det har varit så ganska länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88f92c202e874db811d2151f8119d3fa.jpg

Detta är vägen.

Finns inget bättre än att ha en billig och  praktisk bil man inte behöver bry sig så mycket om.
Den gör precis samma jobb som den nyaste Audin, Teslan, osv, och är troligen lika tråkig.. bara det att man kan som sagt sula in massa bängel i bagaget utan att behöva bry sig.
Bättre att spara pengarna och köpa en frän sommarbil istället.

Min Fiorino går nu mer som pendlarbil.
Kostar mig ungefär 8kr/milen i bränsle, och två servicar per år á 450kr.
Visst är det en resonansburk som är otroligt tråkig att köra, MEN sett till storleken så får man in väldigt mycket i skåpet.
Klockan 06 så bryr jag mig inte heller speciellt i vad jag sitter i för bil, går ändå på autopilot fram till lunch.

Med det sagt så var min C-klass -12 en fenomenal bil på alla sätt.
Men det var lika mycket underhåll på den som alla de andra 76 rishögarna jag ägt, om inte mer.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 19:42)

Up the RA

2 431 Inlägg
Igår 20:34
#43
Krav: Praktisk(med andra ord, kombi), bekväm att köra, sköna mjuka stolar och inte nå äckel-parkbänkar nyare fordon verkar så förälskade i, inga skinnsäten, elhissar, centrallås, en motor som har någorlunda kraft i sig, lättlagad/bra tillgång till reservdelar. Knappar/vred.

Inte-riktigt-krav-men-nästan: Fjärrstyrt clås, AC, Manuell, enkelt utbytbar/uppgraderbar stereo/högtalare, ABS, servo.

Spelar-ingen-roll: Farthållare i någon form, "infotainment", backkamera/sensor, taklucka.

Aldrig-i-livet: Stora feta skärmjävlar som bländar och ser allmänt skit ut. Touchscreen-kontrol för tamemigfasen allt. System som aktivt tar över bilen utan vettig anledning och utan uppenbar avstäningsmetod, t ex "lane assist", "autobroms", "du-får-inte-stänga-bakluckan-för-jag-tror-något-är-i-vägen" osv...
Senast redigerat av Lucif3r (Igår 20:35)


7 412 Inlägg
Igår 20:49
#44
MickeEng skrev:
Hallå!
Jaha ja, min Taunus -78 central låset fungerar så att man låser upp förardörren/passargerardörren drar upp plupparna fungerar riktigt bra inget krångel alls, men måste gå runt och låsa/låsa upp bagageluckan(jobbigt). Vevar ned sidorutor fram/bak manuellt skulle säga att det fungerar riktigt bra, varför skulle inte det vara ett alternativ på dagens bilar.
Sidospeglarana justeras manuellt inga elfel där heller.
Något som fanns var att det fanns askkoppar bak/fram nu slänger man ut fimpen genom sidorutan.
Mvh////Micke.E

jag äger gamla fordar,, men nää inget jag skulle köpa nytt 2025 wink nu har jag utr mina gamla granador med både elhissar å annat lull lull,, så gillar sånt,,


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
402 Inlägg
för 14 timmar sedan
#45
Dagens bilar har ju såklart blivit mer utrustade i standardutförande när tekniken hela tiden går framåt.
På den Seat Leon jag har nu var det inte någon speciell utrustning som idag inte är standard jag egentligen var ute efter förutom dragkrok o där fick jag en som är elektriskt infälld vilket är smidigt, det är möjligen navigator som jag skulle vilja ha men inte fick men det löste sig genom Android Auto i media enheten. Media enheterna har ju blivit bättre även om man nu inte kan lyssna på CD skivor i dem längre men det är faktiskt smidigare att via bluetooth streama Spotify där det mesta man lyssnar på ändå finns.
Jag fick även på denna bil rattvärme vilket jag tidigare har tyckt är trams men faan vad skönt nu när det börjar bli kallare big_smile
Utrustning jag inte gillar är den elektriska handbromsen men man får ta det för vad det är. Det jag kan sakna från äldre bilar 90-tal o äldre är ask-kopp som inte har funnits i mina senaste bilar, jag röker inte men det var bra förvaring för småprylar som tvättpoletter o annat smått.
Senast redigerat av UrPeppe (för 14 timmar sedan)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

6 105 Inlägg
för 14 timmar sedan
#46
UrPeppe skrev:
...förutom dragkrok o där fick jag en som är elektriskt infälld vilket är smidigt...

Se till att köra den in och ut ofta och smörj alla rörliga delar, så det fortsätter vara smidigt

Forummoderator
18 080 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#47
Elektrisk handbroms som Urpeppe nämner... Helt klart bekvämt att bilen drar parkeringsbromsen när man lägger i P men att den ska göra samma sak vid backning och man (jag) vill titta ut igenom dörren samtidigt är helt klart överkurs. Numera har jag vant mig vid att backa med speglar istället.

Sen Urpeppe: Frivillig sjöräddare? Respekt+

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
402 Inlägg
för 10 timmar sedan
#48
Hybrid_ skrev:
Elektrisk handbroms som Urpeppe nämner... Helt klart bekvämt att bilen drar parkeringsbromsen när man lägger i P men att den ska göra samma sak vid backning och man (jag) vill titta ut igenom dörren samtidigt är helt klart överkurs. Numera har jag vant mig vid att backa med speglar istället.

Sen Urpeppe: Frivillig sjöräddare? Respekt+

Min bil är manuellt växlad så jag får aktivera o avaktivera handbromsen själv, kanske går att ställa in så bilen aktiverar handbromsen själv när jag parkerar men har inte satt mig in i det.

Apropå Sjöräddningssällskapet så är det flesta av oss frivilligt ideellt arbetande därav "frivillig sjöräddare".
Senast redigerat av UrPeppe (för 10 timmar sedan)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Forummoderator
18 080 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#49
UrPeppe skrev:
Hybrid_ skrev:
Elektrisk handbroms som Urpeppe nämner... Helt klart bekvämt att bilen drar parkeringsbromsen när man lägger i P men att den ska göra samma sak vid backning och man (jag) vill titta ut igenom dörren samtidigt är helt klart överkurs. Numera har jag vant mig vid att backa med speglar istället.

Sen Urpeppe: Frivillig sjöräddare? Respekt+

Min bil är manuellt växlad så jag får aktivera o avaktivera handbromsen själv, kanske går att ställa in så bilen aktiverar handbromsen själv när jag parkerar men har inte satt mig in i det.

Apropå Sjöräddningssällskapet så är det flesta av oss frivilligt ideellt arbetande därav "frivillig sjöräddare".

Är väl bekant med sjöräddningen. Vi ser Marstrands fästning från där vi bor och har båt. Självklart medlem. Kan tyvärr inte delta aktivt då jobbet dra mig runt hela landet. På tal om jobbet så besöker jag Lotsen på Koön ibland. Har även kört Lotsbåt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 412 Inlägg
för 8 timmar sedan
#50
jag gillar inte el p broms,, går ej göra handbromsvändningar,, sådana har räddat mig några ggr från att åka rakt fram i både korsningar och kurvor,,


2 431 Inlägg
för 7 timmar sedan
#51
granadadr skrev:
jag gillar inte el p broms,, går ej göra handbromsvändningar,, sådana har räddat mig några ggr från att åka rakt fram i både korsningar och kurvor,,

... Och själv har jag varit med om fotbromsbortfall där handbromsen var det enda som kunde stoppa bilen i tid. Något jag faktiskt förträngt tills nu... Ingen rolig upplevelse direkt big_smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
402 Inlägg
för 7 timmar sedan
#52
granadadr skrev:
jag gillar inte el p broms,, går ej göra handbromsvändningar,, sådana har räddat mig några ggr från att åka rakt fram i både korsningar och kurvor,,

Jag är inte heller jätteglad åt elektrisk p-broms men på min Seat är det faktiskt möjligt att slå till den när man kör, den kopplar ur ganska snart men momentant kan man slå till den. Har dock inte provat om det bara är möjligt upp till en viss hastighet. Här läst om att på många bilar händer inte så mycket när man försöker om bilen är i rörelse så därför vart jag förvånad när jag kunde få i p-bromsen under vanlig körning i stan.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

7 412 Inlägg
för 6 timmar sedan
#53
Lucif3r skrev:
granadadr skrev:
jag gillar inte el p broms,, går ej göra handbromsvändningar,, sådana har räddat mig några ggr från att åka rakt fram i både korsningar och kurvor,,

... Och själv har jag varit med om fotbromsbortfall där handbromsen var det enda som kunde stoppa bilen i tid. Något jag faktiskt förträngt tills nu... Ingen rolig upplevelse direkt big_smile

jag förlorade bromsar och koppling vid en elbrand,, brann vid just dessa ledningar så tömde all vätska,, tur jag körde sakta och var uppför,,


Fri fart för ett fritt folk!
14 179 Inlägg
för 5 timmar sedan
#54
granadadr skrev:
Lucif3r skrev:
granadadr skrev:
jag gillar inte el p broms,, går ej göra handbromsvändningar,, sådana har räddat mig några ggr från att åka rakt fram i både korsningar och kurvor,,

... Och själv har jag varit med om fotbromsbortfall där handbromsen var det enda som kunde stoppa bilen i tid. Något jag faktiskt förträngt tills nu... Ingen rolig upplevelse direkt big_smile

jag förlorade bromsar och koppling vid en elbrand,, brann vid just dessa ledningar så tömde all vätska,, tur jag körde sakta och var uppför,,

tappade ett belägg bak på min gamla 745a  svängde av motorvägen i 120-130 började närma mig ett stoppljus så började bromsa  eller försökte bromsa  jag bromsade dessutom redan väldigt sent så han pumpa till 2gånger och sen var det bara att ta 90gradersböjen vilket jag ville eller inte smile
pedal i golvet och kolven hoppade ur  det var väldigt spännande upplevelse..   men kört bromsbortfall säkert 7-8gånger..  alltid spännande många gånger har jag på ren tur bara känt att något var fel när jag stannat vid stoppljus och tryckt till hårt av bara fan på pedalen och pedal i golvet smile

bästa var iaf samma dag som bilen var nybes så trampade jag av ett bromsrör smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök