12 november 2023
Trådstartare
Har inte varit en bra vecka för Transportstyrelsen:
1. 5/11 skulle jag ställa på en bil, men Transportstyrelsens tjänst för detta var nere från (minst) ca 09:30 till 16 = jag fick sitta och vänta i en bil en tre timmar. Inte så kul i november
2. 10/11 skulle jag logga in och kolla fordonets skulder men samma visa då - tjänsten var nere ett par timmar under eftermiddagen.
3. Igår (lördag lunch) skulle jag återigen ställa på en bil men även då var Transportstyrelsens tjänst för detta nere. Satt och väntade i fyra timmar innan jag gav upp. Enligt inlägg i sociala medier hade problemen börjat redan på fredagskvällen vid 18 (vet inte om de hängde ihop med (2), däremot gick det att kolla fordonets skulder igår när jag satt och väntade) och de löstes inte förrän 19-20 på lördagskvällen, alltså efter mer än ett dygn.
4. I februari tidigare i år var det samma visa, av-/påställning var nere, minst, en halv dag.
Jag använder inte dessa tjänster jätteofta, kanske 1-2 gånger/månad - vad sysslar de egentligen med? Och att samma tjänst (av/påställning) är nere många timmar två gånger på sex dagar??
Jag fick tag på någon presskontakt efter ca 4 timmar av otillgänglighet och denne trodde mig inte när jag sa att tjänsten var nere "massor av människor använder dessa tjänster dygnet runt, vi skulle direkt märka om det var problem", men de gjorde de uppenbarligen inte. Har Transportstyrelsen ingen automatisk övervakning? Som larmar när användningsmönstret avviker?