3022
Sök

Peugeot 307 07:a låter som en traktor!

6 Inlägg
lördag 20:01
Trådstartare
Skulle starta min gamla Peugeot häromdagen efter att den har stått still ca 1.5 vecka och då låter den såhär! Någon som har en tanke kring vad som har hänt och framförallt, vågar man köra med den till t.ex. verkstan? Det har varit minusgrader senaste dygnen så vet inte om det kan bero på det? Bilen är för övrigt servad som den ska, bytt olja osv och den fungerade som sagt bra sist jag körde med den.

Väldigt tacksam för alla tips och råd!

https://youtu.be/cb4CF3JM_TQ?si=5M9L-hgqY-b5m7Vn
Senast redigerat av Conny1981 (lördag 20:06)

6 112 Inlägg
lördag 20:49
Det där är inget bra ljud, det knackar. Har du kollat oljenivån?

6 Inlägg
lördag 22:25
Trådstartare
Ja oljenivån är bra. Inga fellampor syns heller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
lördag 22:47
hur länge har motorn gått där.. är den totalt varm? 

jag tror inte det är några fel alls bara någon lyftare som inte blivit fylld med olja ännu

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
lördag 23:45
Trådstartare
Den har gått på tomgång i ca 10-15 min som längst och då har ljudet inte försvunnit, men frågan är om man kanske behöver köra en stund för att det ska försvinna? ?

14 223 Inlägg
lördag 23:48
Conny1981 skrev:
Den har gått på tomgång i ca 10-15 min som längst och då har ljudet inte försvunnit, men frågan är om man kanske behöver köra en stund för att det ska försvinna? ?

5-10minuter är ju inget..     tycker det låter rätt normalt för en kall motor som stått ett tag..  kanske kan det vara dags för en service men jag personligen tycker inte det knackar så väldigt men samtigt ljud låter aldrig rätt.  men lyssnade via mina hörlurar för att få någoelunda ljud iaf..

14 223 Inlägg
lördag 23:52
Jag hade kört vidare och rasar det så rasar det..  för skulle det vara något allvarligt är det endå redan försent.. men jag tror det tystnar när motorn blir varm   ibland kan det ta en stund innan det tystnar även när tempmätaren står på normal..    det blir luftfickor i dom hydraliska lyftarna som måste bort.  men oavsätt är det totalt ofarligt..   det kan försämra prestandarn lite men oftast är det bara att det låter illa

hittade ett klipp med ett typiskt lagerras på en motor

https://www.youtube.com/watch?v=PjRqQr5 … lainOldJim
Senast redigerat av Growe (lördag 23:54)

6 Inlägg
Igår 00:00
Trådstartare
Ja det låter ju vettigt. Jag känner nog så också, får nog bli en testsväng och hoppas att det försvinner, tack för tipsen!

14 223 Inlägg
Igår 11:01
Conny1981 skrev:
Ja det låter ju vettigt. Jag känner nog så också, får nog bli en testsväng och hoppas att det försvinner, tack för tipsen!

Inte för att tala skit om din bil. Men är det ett allvarligt fel är det mest troligen endå inte värt att laga det iallfall.  Derför skulle jag köra.  Hade det varit en dyr bil hade jag varit mer försiktig  för att rädda det som kan räddas

7 467 Inlägg
Igår 17:50
Growe skrev:
Jag hade kört vidare och rasar det så rasar det..  för skulle det vara något allvarligt är det endå redan försent.. men jag tror det tystnar när motorn blir varm   ibland kan det ta en stund innan det tystnar även när tempmätaren står på normal..    det blir luftfickor i dom hydraliska lyftarna som måste bort.  men oavsätt är det totalt ofarligt..   det kan försämra prestandarn lite men oftast är det bara att det låter illa

Tror som Growe att det är en ventillyftare som låter lite för mycket.
Låter inte som ett lagerras.
Var det jättekallt när motorljudet spelades in?

14 223 Inlägg
Igår 17:58
torsen skrev:
Growe skrev:

Tror som Growe att det är en ventillyftare som låter lite för mycket.
Låter inte som ett lagerras.
Var det jättekallt när motorljudet spelades in?

ja det låter ju inte speciellt konstigt..  men så svårt med inspelade ljud..  för att veta exakt behöver man ju stå där brevid..

men tanke på tempraturer runt om i sverige så är den nog rätt kall.. vi har -15 här i örebro smile

6 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Det var nog ca 6 minus grader tror jag, och det hade nog varit det i några dygn innan. Ska köra en testsväng imorgon så får det bära eller brista smile  Tack för tipsen så länge.
Senast redigerat av Conny1981 (för 21 timmar sedan)

14 223 Inlägg
för 20 timmar sedan
Conny1981 skrev:
Det var nog ca 6 minus grader tror jag, och det hade nog varit det i några dygn innan. Ska köra en testsväng imorgon så får det bära eller brista smile  Tack för tipsen så länge.

ja det är nog det enda och göra..   tyvärr är dom ju inte speciellt dyra att ersätta med en likdan så inte värt att åka till verkstaden om det kostar mer än bilen är värd..  och det gör det direkt när det är ett motorproblem och framför allt om man inte besitter dom kunskaperna själv..

Sök