2671
Sök

B230et

8 Inlägg
söndag 09:14
Trådstartare
Hej, Jag har köpt en Volvo b230 et och renoverat den. Ska har 300 hk undrar om blocket klara av de. smile

5 708 Inlägg
söndag 09:58
Själva motorblocket håller för betyldligt mer än så.

Komplett standard B230 håller utan problem för 300hk, åtminstone med dom grova stakarna.
Kanske håller även med klena stakarna, aldrig testat.

Det som dödar dom är spikningar så se till att tändning och bränsle är korrekt mappat för effekten.

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 11:18
simlar skrev:

Komplett standard B230 håller utan problem för 300hk, åtminstone med dom grova stakarna.

Det som dödar dom är spikningar så se till att tändning och bränsle är korrekt mappat för effekten.

et har dom klena stakarna.. 

jag hade aldrig byggt på ett sånt block utan monterat ett b230Fk/Ft block.   det är såååååå mycket bättre. och håller utan problem för 300hk

b230et blocken är kända för att skicka vevstakar genom blocket..   redan med orginal turbo

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
söndag 12:18
Trådstartare
Growe skrev:
simlar skrev:

et har dom klena stakarna.. 

jag hade aldrig byggt på ett sånt block utan monterat ett b230Fk/Ft block.   det är såååååå mycket bättre. och håller utan problem för 300hk

b230et blocken är kända för att skicka vevstakar genom blocket..   redan med orginal turbo

8 Inlägg
söndag 12:19
Trådstartare
För det sitter m-stakar i den men du hade ändå gått på en ft eller fk motor

14 223 Inlägg
söndag 12:24
Tim2005 skrev:

japp kolvkylning och lite sånt..   sen är koxiallagrena väldigt dåliga på et..  man kan modda och få i dubbla..

hade samma setup låg med et block  marinvev och dom starkare stakarna och dubbla koaxiallager  men  tiden rann ut så sålde allt  inkl min gamla 245turbo. 
men det är väll vägen att gå om man ska åka Et block.. men du har ju inte kolvkylningen då.. 

tycker det är enklare med ett helt komplett block än att hållas med ett et block.  men kanske har priset gått upp på ft/fk block.. när jag hölls kostade dom inga pengar..

8 Inlägg
söndag 13:45
Trådstartare
Growe skrev:
Tim2005 skrev:

japp kolvkylning och lite sånt..   sen är koxiallagrena väldigt dåliga på et..  man kan modda och få i dubbla..

hade samma setup låg med et block  marinvev och dom starkare stakarna och dubbla koaxiallager  men  tiden rann ut så sålde allt  inkl min gamla 245turbo. 
men det är väll vägen att gå om man ska åka Et block.. men du har ju inte kolvkylningen då.. 

tycker det är enklare med ett helt komplett block än att hållas med ett et block.  men kanske har priset gått upp på ft/fk block.. när jag hölls kostade dom inga pengar..

8 Inlägg
söndag 13:47
Trådstartare
Ska se om jag kan hitta ett fk eller ft block istället då tack för snabbt svar. smile
Men om man kör en fk motor som är
Borrad o honad
H-kam
H-profil
Hx35
Smidda kolvar
Nya lager/ringar
Så klarar den 350 häst ?

14 223 Inlägg
söndag 14:07
Tim2005 skrev:
Ska se om jag kan hitta ett fk eller ft block istället då tack för snabbt svar. smile
Men om man kör en fk motor som är
Borrad o honad
H-kam
H-profil
Hx35
Smidda kolvar
Nya lager/ringar
Så klarar den 350 häst ?

ja annars är något knas..   blocket klarar nog över 500hk då..

14 223 Inlägg
söndag 14:26
så här skulle jag tänka..

är Et komplett och bara att köra med låt den vara tills den rasar..  du har bättre stakar så det håller.. 

ska du göra samma sak som med Fk motorn välj fk motor. utan minsta tvekan

8 Inlägg
söndag 20:09
Trådstartare
Klarar m90 lådan av 350 hk, om jag tar det lite lugnare med växlingarna?

14 223 Inlägg
söndag 21:34
Tim2005 skrev:
Klarar m90 lådan av 350 hk, om jag tar det lite lugnare med växlingarna?

Lådorna är starka men karateväxlibgarba dödar dom lätt.   Sett många klaga men än så länge har jag inte sett en låda som gått sönder av ren effekt   alltså klyvit lådan eller rensat dreven ?. Oftast 3ans växel som går åt skogen.  Har själv gjort det på en orginal 16v 740 ?

Sök