2737
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör vid start

97 Inlägg
16 januari
Trådstartare
#61
Ny film.

https://youtube.com/shorts/tgrYYIi6V8k? … _mz5TajuSZ

Justerat tändningen lite och nu poppar det inte eller suger från insuget.
Men den dör fortvarande.
Först är den igång några sekunder innan den dör, för att sen minska sekundrarna den är igång efter varje uppstart.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre

5 735 Inlägg
16 januari
#62
Låter mycket bättre, speciellt när den ändå går igång.

Oroväckande hur tvärt den stannar dock.

Lyser/blinkar någon varningslampa fortfarande?
Provat radera felkoder i så fall? (går inte att bara lossa batteripol, kräver radering med felkodsläsare)


6 218 Inlägg
17 januari
#63
Ja motorn låter mycket bättre nu men...hur är det med soppatillförseln? Har kollat att soppan kommer fram till spridarna?-Funkar bränslepumpen ordentligt? Har du luftat bränslesystemet så du inte har luft i rören till insprutningen?
Och vad händer om du tar bort det förskräckliga eftermarknads luftfiltret?


5 735 Inlägg
17 januari
#64
jaka54 skrev:
Ja motorn låter mycket bättre nu men...hur är det med soppatillförseln? Har kollat att soppan kommer fram till spridarna?-Funkar bränslepumpen ordentligt? Har du luftat bränslesystemet så du inte har luft i rören till insprutningen?
Och vad händer om du tar bort det förskräckliga eftermarknads luftfiltret?

Det är en Pumpeduse
Sitter ingen högtryckspump utan en tandempump bak på toppen.
Bränslerailen är inbyggd i toppen, finns inga spridarrör.
Eftersom den nu startar så kommer soppa fram till spridarna så man kan då utesluta problem med soppatillförseln.


3 338 Inlägg
17 januari
#66
Jag grejade med en gammal traktor som missade om det gick tungt och dog nästan om man tryckte fullgas.
Den läckte i bränsleslangen, så den sög in luft tillsammans med bränslet.

Har också varit med om goja i tanken som stoppar tillfödet tills det slutar suga. Då lossnar proppen till den suger igen en kort stund.
Men inte med så kort intervall som detta.

5 735 Inlägg
17 januari
#67
jaka54 skrev:
Hur funkar den pumpen? Elektrisk eller mekanisk?

Tandempump är bara en helt mekanisk bränslepump. Heter tandempump eftersom den har dubbla funktioner, ena sidan av pumpen är vakuumpump och andra sidan är bränslepump.
Den tar 0,5bar in från pumpen i tanken och pumpar sen mekaniskt ut den till en bränslekanal i toppen.
Sitter sen en liten "högtryckspump" i varje insprutare, därav namnet PumpeDuse (Pumpdirektinsprutare på svenska).


97 Inlägg
fredag 15:47
Trådstartare
#68
Hej.
Detta har nu stått stilla ett tag då det varit födelsedagsfirande och lite sådär.

Jag passade under tiden på att beställa ett nollningsverktyg, och igår så kom det med posten tillsammans med ett nytt bränslefilter, en ny tempgivare samt rengörningmums till partikelfiltret.

Men idag så var det ett bra tillfälle att montera nollningskittet.
Så monterade bort innerskärmen och nedre remhjulet.
Lossade skruvarna på övre remhjulet petade in den medföljande pinnen.

Såhär ser det ut nu.
https://i.ibb.co/j9tXtjwh/vre-hjul.jpg https://i.ibb.co/dJfd2ppy/undrehjul.jpg

Jag prövade att starta motorn, och den startar fint.
Lite segt till en början, men den har ju stått två veckor.
Fast det blev ingen skillnad ändå dock.
Den går jättefint någon minut, för att sen bara dö.
Ingen motorlampa lyste.
Och någon gång när jag gav den lite gas i början så började oljetryckslampan att lysa.
Fan alltså, jag hade lite förhoppning att den stod någon kugg fel och att det var det som var problemet.
Startar jag direkt efter den dött, så dör den snabbare och snabbare.
Men väntar jag någon minut, och sen startar, så är den igång någon minut, för att sen dö.
Den blir dessutom svårare att starta och dör snabbare om jag startar om den direkt efter för att sen dö direkt och inte går att starta alls.

Så nu har jag bytt bränslefilter, någon slang eller två, sprutat i lite partikelfiltermums, samt är på gång att montera den nya tempgivaren så uppdaterar jag under kvällen.

En vän säger till mig när han stod bredvid och lyssnade, att motorn vevhusventilerar.
Tror ni att det kan vara vevhusventilationen?
Hur kollar jag enklast om det är det?

EDIT:
Gasspjället rör sig inte och står nästan fullt uppe.
Är det något intressant?

https://i.ibb.co/XQBm6Ng/IMG20250131162144.jpg

https://i.ibb.co/wZhWK5NM/IMG20250131161729.jpg
Senast redigerat av Kattkatt (fredag 16:40)

5 735 Inlägg
fredag 18:25
#69
Gasspjället på en diesel ska stå fullt öppet. Det används för att reglera tillsammans med EGR, för mjukare avstängning av motorn samt för att kunna strypa luftflödet om motorvarvet skenar.

Din beskrivning med att den blir svårare och svårare att starta efter den tänt till känns väldigt mycket som en trasig turbo.
Men att oljetryckslampan blinkade efter lite gas är verkligen oroande om motorvarvtalet inte var väldigt lågt samtidigt.

Provat med oljelocket borta när du startar den?


97 Inlägg
fredag 18:37
Trådstartare
#70
simlar skrev:
Gasspjället på en diesel ska stå fullt öppet. Det används för att reglera tillsammans med EGR, för mjukare avstängning av motorn samt för att kunna strypa luftflödet om motorvarvet skenar.

Din beskrivning med att den blir svårare och svårare att starta efter den tänt till känns väldigt mycket som en trasig turbo.
Men att oljetryckslampan blinkade efter lite gas är verkligen oroande om motorvarvtalet inte var väldigt lågt samtidigt.

Provat med oljelocket borta när du startar den?

Det var en enstaka gång oljetryckslampan lös.
Efter första eller andra starten så svarar faktiskt inte gasen över huvudtaget, och nu startar den knappt alls, och det är precis som att batteriet vore slut igen.
Trotts att jag laddade det innomhus ordentligt förrförra veckan och vi nu använde hjälpstart från en annan bil.
Låter exakt som att batteriet är slut. Den har ju gjort såhär förut och haft detta problem.
Jag har startat den och den har varit igång med olje locket öppet.
Ingen skillnad.

Detta med turbon har jag hört förut.
Hur kollar jag turbon?

Tack för att du fortfarande hänger med

6 218 Inlägg
fredag 20:32
#71
Du tar bort turbon och kollar att fläkthjulen centrerar (att det inte är något glapp i axeln eller att axeln går trögt eller inte snurrar alls)


5 735 Inlägg
fredag 20:37
#72
Hmm, du har alltså annan bil som står igång och ger rejält med ström till din bil. Borde ju då inte bete sig som att batteriet är slut efter några startförsök.

Kan det vara att motorn nyper fast pga ingen oljesmörjning eller kanske ett vevlager som snurrat så motorn går extremt tungt runt och till slut tar stopp?

Det sitter även balansaxel med kedja på dessa 3cyl PD, sitter bakom bröstkåpan bakom vevaxeldrevet.
Kanske är något där som gått sönder så motorn går onormalt tungt.


Går motorn trögare att dra runt för hand efter den inte orkar starta längre jämfört med innan startförsöken?


97 Inlägg
fredag 21:17
Trådstartare
#73
simlar skrev:
Hmm, du har alltså annan bil som står igång och ger rejält med ström till din bil. Borde ju då inte bete sig som att batteriet är slut efter några startförsök.

Kan det vara att motorn nyper fast pga ingen oljesmörjning eller kanske ett vevlager som snurrat så motorn går extremt tungt runt och till slut tar stopp?

Det sitter även balansaxel med kedja på dessa 3cyl PD, sitter bakom bröstkåpan bakom vevaxeldrevet.
Kanske är något där som gått sönder så motorn går onormalt tungt.


Går motorn trögare att dra runt för hand efter den inte orkar starta längre jämfört med innan startförsöken?

Den har gjort så hela tiden. Först startat, sen betett sig som att den inte haft något kräm i batteriet.
Sen har jag ställt motorn.
Då har det gått att starta den, och istället dött efter någon minut.
Sen efter några start så går det inte längre och krämen i batteriet verkar vara slut igen.
Jag har kört fast ordentligt här.

Om den går trögare? Njaaa.....Nej inte direkt vad jag har tänkt på sådär.
Den har ju gått lite olika trögt beroende på hur jag ställt den
Trögare idag från att jag började till nu nu ikväll? Nja det vill jag väll inte direkt påstå.

4 489 Inlägg
fredag 23:24
#74
Får den verkligen bränsle?

70 Inlägg
för 9 timmar sedan
#75
Säker på att du beställde rätt låsverktyg? Kollar man på bilden där du låst vevaxeln så går den ju inte alls i kuggarna utan ligger ju mer på dom. När jag bytte på min Golf TDI så använde jag samma typ av verktyg och då låg den verkligen dikt an mot kugghjulet.

97 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#76
victorimba1 skrev:
Säker på att du beställde rätt låsverktyg? Kollar man på bilden där du låst vevaxeln så går den ju inte alls i kuggarna utan ligger ju mer på dom. När jag bytte på min Golf TDI så använde jag samma typ av verktyg och då låg den verkligen dikt an mot kugghjulet.

Nja, jag är ju inte helt säker såklart.
Men vad jag förstått så är min motorkod BMS, och det är vad det står att detta verktyg är till bland annat.

https://amzn.eu/d/3PKxTdy

Men jag håller med. Passformen var faktist inte alls okey. Den var svår att få i det lilla hålet med, precis som att "cylindern" på verktyget var för stort för hålet. Jag fick knacka i den.

97 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#77
zzr94092 skrev:
Får den verkligen bränsle?

Jag vet inte. Som tidigare användare skrivit, så ska det tydligen få det
Men borde jag montera en genomskinlig slang från bränslefiltret för att se?
För jag har ärligt talat slut på ideer och börjar befara det värsta, som topplockspackning eller oljepump.
Och iomed att downpipe och DPF sitter monterat helt galet krångliga, så känns det som att det skulle vara ett jobb som inte är alls lämpligt för en amatör som mig och som måste stå ute på en grusparkering i kylan med alla delar och skruvar.

97 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#78
simlar skrev:
Låter mycket bättre, speciellt när den ändå går igång.

Oroväckande hur tvärt den stannar dock.

Lyser/blinkar någon varningslampa fortfarande?
Provat radera felkoder i så fall? (går inte att bara lossa batteripol, kräver radering med felkodsläsare)

Inga felkoder.
Motorlampan lös ibland och ibland inte.
Oljetryckslampan lös vid något tillfälle och slocknade sen.

97 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#79
jaka54 skrev:
Du tar bort turbon och kollar att fläkthjulen centrerar (att det inte är något glapp i axeln eller att axeln går trögt eller inte snurrar alls)

Måste jag sänka motorn för att kunna göra det?

70 Inlägg
för 2 timmar sedan
#80
Kattkatt skrev:
victorimba1 skrev:
Säker på att du beställde rätt låsverktyg? Kollar man på bilden där du låst vevaxeln så går den ju inte alls i kuggarna utan ligger ju mer på dom. När jag bytte på min Golf TDI så använde jag samma typ av verktyg och då låg den verkligen dikt an mot kugghjulet.

Nja, jag är ju inte helt säker såklart.
Men vad jag förstått så är min motorkod BMS, och det är vad det står att detta verktyg är till bland annat.

https://amzn.eu/d/3PKxTdy

Men jag håller med. Passformen var faktist inte alls okey. Den var svår att få i det lilla hålet med, precis som att "cylindern" på verktyget var för stort för hålet. Jag fick knacka i den.

Jo, fast det står ju också Polo tdi 1.4/1.9 (2002-2008) och du har en från 2009? Så passar inget av verktygen för din vevaxel så är det troligtvis ett annat set för din motor. Menar att man kanske inte kan utesluta synkronisering mellan vev och kamaxlar förrän du är 100 på att den nollats på rätt sätt


Sök