2741
Sök

Tjena jag behöver hjälp, Min A-traktor startar inte!

5 Inlägg
tisdag 20:35
Trådstartare
#1
Tjena har problem med traktorn. nån som kan hjälpa?

jo jag har en B230K som ej startar. jag har bytt tändstiften, tändkablar, rotor och mekanisk bensin pump. Men den startar fortfarande inte. jag har satt på rotorn rätt enligt en trovärdig källa. Men är fortfarande inte helt 100.

Lite saker jag tänkt på, är om det kan vara tändspolen som har gått och blivit dålig? Finns det något sätt jag kan kolla det på? Eller kan det vara något elektriskt? Jag vet inte så snälla hjälp

Mvh/ Teddy

6 228 Inlägg
tisdag 21:23
#2
Som vanligt...
Det är tre saker som får en (förbränningsdriven) bilmotor att fungera...
1. Bensin
2. Luft.
3 Gnista på stiften.
Så kolla de sakerna!


5 Inlägg
tisdag 22:06
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Som vanligt...
Det är tre saker som får en (förbränningsdriven) bilmotor att fungera...
1. Bensin
2. Luft.
3 Gnista på stiften.
Så kolla de sakerna!

Yes gör så!

4 183 Inlägg
Igår 09:51
#4
Klassisk grej på dom är att spridarrelät inte öppnar.

Försök starta och be en vän knacka lite försiktigt på spridarrelät med en skruvmejsel eller liknande.

Det sitter på framsidan av expansionskärlet.


5 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#5
zemet skrev:
Klassisk grej på dom är att spridarrelät inte öppnar.

Försök starta och be en vän knacka lite försiktigt på spridarrelät med en skruvmejsel eller liknande.

Det sitter på framsidan av expansionskärlet.

tack så mycket. får kolla på det med!

25 Inlägg
för 22 timmar sedan
#6
Hade en b230f som kallstartsventilen inte öppnade på så startade man den på startgas så startade den fint och lät man den bli varm och sen stängde av och startade igen så startade den utan några problem. När den blev kall igen så startade den inte igen.

Mätte på kontakten till ventilen och det gick ut 12 volt både där det skulle gå ut 12 volt men också där jord skulle gå ut. Slutade med att jag klippte den vitsvarta kabeln som ska vara jord och satte den på en knapp till jord.


6 133 Inlägg
för 13 timmar sedan
#7
B230K har förgasare så den har nog varken spridarrelän eller elektriska kallstartsventiler. Men här får man väl börja med att kolla om felet ligger i tändningen eller bränslet. Om bilen startar på startgas så vet man att det är något med förgasaren som krånglar och på den motorn satt det ju en förgasare som var lite ökänd för att krångla mycket

4 183 Inlägg
för 13 timmar sedan
#8
Utmarks-Loke skrev:
B230K har förgasare så den har nog varken spridarrelän eller elektriska kallstartsventiler. Men här får man väl börja med att kolla om felet ligger i tändningen eller bränslet. Om bilen startar på startgas så vet man att det är något med förgasaren som krånglar och på den motorn satt det ju en förgasare som var lite ökänd för att krångla mycket

Det missade jag helt, fick för mig det stog FK...

Bra att någon är vaken:)


* Voff voff *
10 708 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
Är väl nå´n halvmysko automatisk choke på K-motorn? Är ju inte omöjligt att den (eller vad som helst i övrigt när det gäller K-motorn) strular.

Men som redan skrivits i tråden, får den gnista, får den soppa...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Utmarks-Loke skrev:
B230K har förgasare så den har nog varken spridarrelän eller elektriska kallstartsventiler. Men här får man väl börja med att kolla om felet ligger i tändningen eller bränslet. Om bilen startar på startgas så vet man att det är något med förgasaren som krånglar och på den motorn satt det ju en förgasare som var lite ökänd för att krångla mycket

ja precis. den startar ej med startgas

6 133 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
VolvoTeddy skrev:
Utmarks-Loke skrev:
B230K har förgasare så den har nog varken spridarrelän eller elektriska kallstartsventiler. Men här får man väl börja med att kolla om felet ligger i tändningen eller bränslet. Om bilen startar på startgas så vet man att det är något med förgasaren som krånglar och på den motorn satt det ju en förgasare som var lite ökänd för att krångla mycket

ja precis. den startar ej med startgas

ok, har du gnista på stiften? Och om du har det, kommer den vid rätt tillfälle? Kolla så kamremmen står rätt och att alla tändkablarna sitter på rätt ställe

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
VolvoTeddy skrev:
Utmarks-Loke skrev:
B230K har förgasare så den har nog varken spridarrelän eller elektriska kallstartsventiler. Men här får man väl börja med att kolla om felet ligger i tändningen eller bränslet. Om bilen startar på startgas så vet man att det är något med förgasaren som krånglar och på den motorn satt det ju en förgasare som var lite ökänd för att krångla mycket

ja precis. den startar ej med startgas

ok, har du gnista på stiften? Och om du har det, kommer den vid rätt tillfälle? Kolla så kamremmen står rätt och att alla tändkablarna sitter på rätt ställe

ja alltså alla stiften är bytta och kablarna, och vi har snurrat t kamremmen så den sitter som den ska. Den startar en med startgas men det finns 3 saker som jag har kommit farm till. Det är att antigen är den undre kabeln till fördelaren dålig, tändspolen är dålig eller att det kan vara min förgasare. När man kör in fingret i förgasaren och trycker upp locket så är det först lätt, sen blir det mer motstånd. (av vad jag vet ska det vara lätt att dra upp den hela vägen) Men jag ska kolla om den undre kabeln får gnista om inte det, ska jag kolla om det är fel på tändspolen. Men hur kollar jag det?


Sök