3156
Sök

Hur mycket hjälper det att tvätta en gammal bil som redan börjat rosta?

356 Inlägg
söndag 16:07
Trådstartare
Hej! Jag har lite funderingar ibland.
Man kan ju undra hur mycket det hjälper att tvätta en bil som redan börjat rosta?
Det borde ju gå att få ut några/flera år till på bilen om den inte är helt upprostad från början.
Tänk att låta all vägsalt sitta kvar år efter år borde ju gå rätt snabbt att det rostar vidare.

Min bil har rost i skärmkanter men dom får rosta på innan jag byter ut skärmarna. Golvet är i princip rostfritt, sparklådor utbytta för nå år sen.
Annars är dörrar baklucka huv etc rostfria kanske nått stenskott då.

Mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (söndag 16:08)

121 Inlägg
för 5 timmar sedan
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.
Senast redigerat av Koster (för 5 timmar sedan)

* Voff voff *
10 723 Inlägg
för 4 timmar sedan
Koster skrev:
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.

Att tvätta bort salt och smuts gör en hel del för att bromsa eländet. Låter man salt och smuts sitta kvar kommer det rosta fortare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

121 Inlägg
för 4 timmar sedan
Oxidation=reaktion med syre. Utan syre ingen rost.

* Voff voff *
10 723 Inlägg
för 4 timmar sedan
Koster skrev:
Oxidation=reaktion med syre. Utan syre ingen rost.

Så är det förstås, men förekomsten av syre kan vi ju inte påverka nämnvärt. Saker som vi däremot kan påverka är ju tex mängden salt som plåten utsätts för, tex genom att tvätta.

121 Inlägg
för 4 timmar sedan
Det kan vi visst, mycket enkelt dessutom!!!
På samma sätt som en bromsskiva hindras från att börja rosta med hjälp av den skyddande hinna av olja/fett som appliceras vid tillverkningen, så stoppas befintlig rost av att isoleras ifrån syre på samma vis!

* Voff voff *
10 723 Inlägg
för 4 timmar sedan
Koster skrev:
Det kan vi visst, mycket enkelt dessutom!!!
På samma sätt som en bromsskiva hindras från att börja rosta med hjälp av den skyddande hinna av olja/fett som appliceras vid tillverkningen, så stoppas befintlig rost av att isoleras ifrån syre på samma vis!

Fast olja in en bil full med salt känns som en halvbra idé...

7 490 Inlägg
för 4 timmar sedan
Koster skrev:

Men huvva, har du verkligen gjort det flera gånger?
Jag har också behandlat bilar med Biltemas linolja - men med den i literförpackningar - och tryckluftspruta.
Ett himla jobb att rengöra utrustningen, för att inte tala om golvet, trots att det täcktes med dagstidningar.
Linoljan fortsätter att droppa drygt ett år efter behandlingen, vilket kräver en ansenlig mängd mängd tidningar på garagegolvet.
3 flaskor/liter räcker till en normalstor bil.

Linolja som förebyggande rostskyddsmedel är helt överlägset konventionella rostskyddsmedel enligt långtidsprov som SP i Borås genomfört.
Den mekaniska slitstyrkan och den penetrerande förmågan samt åldersbeständigheten är i särklass bäst med linolja.

121 Inlägg
för 4 timmar sedan
Ok, du väljer att vilja ha rätt.

121 Inlägg
för 4 timmar sedan
torsen skrev:
Koster skrev:

Men huvva, har du verkligen gjort det flera gånger?
Jag har också behandlat bilar med Biltemas linolja - men med den i literförpackningar - och tryckluftspruta.
Ett himla jobb att rengöra utrustningen, för att inte tala om golvet, trots att det täcktes med dagstidningar.
Linoljan fortsätter att droppa drygt ett år efter behandlingen, vilket kräver en ansenlig mängd mängd tidningar på garagegolvet.
3 flaskor/liter räcker till en normalstor bil.

Linolja som förebyggande rostskyddsmedel är helt överlägset konventionella rostskyddsmedel enligt långtidsprov som SP i Borås genomfört.
Den mekaniska slitstyrkan och den penetrerande förmågan samt åldersbeständigheten är i särklass bäst med linolja.

Jag står ute på gården med sprayburk och lägger på där det behövs lite då och då under sommaren, balkar, skärmar och fjäderben mest. Absolut det bästa rostskyddet jag någonsin använt!. Min 5000kr bil har hållit i 12 år nu och jag HATAR att tvätta bilar. Jag avsaltar på våren bara och sedan sporadiskt under resten av året.

Linoljan som droppar ner i gruset försvinner efter vintern, helt utan miljöskada dessutom! smile

Sök