2780
Sök

Mitt första bilköp. Hjälp!

3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag står på mållinjen till mitt första bilköp: en Volvo c30 från 2008, 1.8 flexifuel med 125 hk med kamkedja. Bilen har gått 10 000 mil och kändes bra under provkörningen. Pris: strax under 60k, inklusive v+s däck, och säljaren tar på sig att besikta och åtgärda eventuella åtgärder.

Enligt serviceboken har den servats regelbundet sedan 2008. Enligt Bilia behöver den byta luftkupéfilter, hjälpaggregatsremmar, bromsvätska + en vanlig service, vilket skulle kosta 7-8 k på mekonomen.

Varudeklarationen är märkt med O på koppling, motor, bränslesystem, kylsystem och klimatanläggning. Resten är märkta som N. Säljaren rekommenderar AutoConcepts garanti på 12 månader för 4995k.

Lång text. Sorry. Summan totalt landar på ca 75 inkl. servicen. Är detta bra eller ska jag leta vidare?

Väldigt tacksam för era kloka synpunkter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 322 Inlägg
för 12 timmar sedan
jag skulle undvika 1.8f  motorn ingen vidare motor mycket strul med dom.   
även från fabrik gick dom ryckigt på e85 och mycket strul med dom motorerna. 
dom drar olja  dålig tomgång och går ryckigt..   kan snabbt kosta mycket pengar. 

hjulagerbyte är alltid runt hörnet på alla c30/s40/v50/focus.   
ett av dom största problemen på dom där bilarna..  det och tändingslåset. 
framskärmarna är oxå ett problem iallfall på s40/v50 ovanligare att se det på c30  vet inte om dom sköts bättre eller att dom inte rullar lika långa sträckor.   

annars tycker jag det är perfekt storlek på bil.  men tror man att man får samma kvalite på en sån bil och en gammal hedlig volvo när dom kunde bygga dom så kommer du bli väldigt besviken..

Kör fort så hinner inget hända...

6 652 Inlägg
för 5 timmar sedan
En Ford Focus III med 1.6 EcoBoost är ett mycket bättre alternativ

C30 byggs på Focus II platformen, 1.8 Duratech motorn som sitter i är en okej motor men den har en tendens att utan förvarning börja sörpla i sig olja, fördelen är att den behöver bara 1 liter i sig för att inte skära och har aldrig problem med kamkedjan.

De/Dem

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tack båda. Uppskattar att ni tog er tid!

545 Inlägg
för 2 timmar sedan
Och vad blev ditt beslut?

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
krambriw skrev:
Och vad blev ditt beslut?

Jag hoppar. Googlade om oljeproblemen och fick kalla fötter. Och det verkar ju som att man kan få mer bil för pengarna. Men det kan man säkert alltid. Har du några tips?

Sök