4896
Sök

Bmw e46 utan olja

15 Inlägg
tisdag 17:56
Trådstartare
#1
Min bmw 320i e46 har under min ägo läkt/tagit lite olja inga större mängder men sätt nån fläck på uppfarten. Så har fyllt på till som tätt då jag ej kör så mycket med bilen kollar jag inte olja jätteofta. Idag när jag åkte till jobbet började den plötsligt gå väldigt ryckigt och oroligt sen började de rycka kraftigt både under bilen och från motorutrymmet stannade snabbt på parkeringen och lätt bilen stå några timmar. När jag kom tillbaka ser jag en ganska stor pöl med olja under bilen. Så jag kollade oljan och upptäck att de i princip knappt fans någon olja i den fattades hela 4 liter olja försökte sedan starta men den gick runt nåt varv och klicka enbart har ett kasst batteri så ska prova me startkablar. Vad kan ha gjort så den plötsligt började läcka så mycket olja? Och är Motorn skrot eller kan den gå rädda trots jag kört med så lite olja? Mycket tacksam för svar

6 159 Inlägg
tisdag 18:37
#2
Hur har oljetryckslampan uppfört sig, har den tänt sig när du satt på tändningen och slocknat när du startat motorn? I såna fall har du haft oljetryck i alla fall och då skall det inte ha blivit några fel på motorn.

M54 hade ofta problem med oljeläckage, bland annat från ventilkåpspackningen och från packningen till oljefilterhuset. Du får försöka torka rent och se var det kommer ny olja.

15 Inlägg
tisdag 18:53
Trådstartare
#3
Många tack för svar. Har inte tänkt på att oljetrycks lampan har tänts dock har jag många lampor som lyser så kan ha missat.
De här med att den i riktigt går runt skulle de kunna vara att det går lite trögt inne i motorn?

6 159 Inlägg
tisdag 19:45
#4
Mer sannolikt är batteriet tomt på ström eller helt enkelt kass

15 Inlägg
Igår 00:46
Trådstartare
#5
Va bra många tack ska försöka me startkablar o hoppas han startar. misstänker ventilkåpspackning då det ser ut läcka därifrån. Dock är oljelocket mjölkigt vilken skulle kunna tyda på dåligt topplockspackning? Hur urskiljer jag om det är topplockspackning eller ventilkåpspackning?

6 244 Inlägg
Igår 15:35
#6
Om det är topplockspackningen så bubblar det i expansionskärlet eller att nivån på kylarvätskan varierar mycket.
Men i ditt fall låter det osannolikt att vare sig topplockspackning eller ventilkåpspackningen skulle ha orsakat att fyra liter motorolja läckt ut, snarare låter det som om en vevstake gått genom motorblocket...
Så lägg dig under bilen och kolla hur blocket ser ut!


15 Inlägg
Igår 20:28
Trådstartare
#7
Vet inte hur länge den har varit utan olja kan ju varit så att den läckt kraftigt under en längre tid. Antar om det är en vevstake så e de ny motor som gäller?

6 244 Inlägg
för 23 timmar sedan
#8
Om vevstaken har gjort ett stort hål i sidan på blocket så lär du se det om du tittar under bilen...


15 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#9
Ska kolla de är ny motor då antar ja

6 159 Inlägg
för 10 timmar sedan
#10
Men det finns inget som tyder på att vevstaken gått ut genom motorblocket. Det är troligtvis bara oljeläckage och dåligt batteri.

15 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#11
Kommer försöka starta den imon med startkablar o ska se om olja läckt ut

15 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#12
Om den inte går runt då heller e motorn skuren?

3 378 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
Hectore46 skrev:
Om den inte går runt då heller e motorn skuren?

Säkerställ först att du har bra ström innan du dömmer ut den.

Jag tycker det låter som om den ryckte och dog av strömbrist. Isf är nog generatorn paj.

Men så klart får du ha koll på oljevarningar när den startas.

Men!
Saknas hela 4lit är det verkligen inte bra så det KAN ha gått illa.

I synnerhet om den rykte (som I rök) och inte ryckte (som I misständningar)
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)


Sök