3374
Sök

Kan förälder stå på försäkringen?

25 Inlägg
tisdag 23:45
Trådstartare
Jag och en vän har haft en diskussion senaste dagarna då denne tänker köpa en lite dyrare bil men låta föräldern stå på den. Jag har sagt att denne måste stå själv på försäkringen men det nekar hen då båda ska stå på lånet.

Min fråga är egentligen detta:

Om personen i fråga fortfarande bor hemma och står på billånet och ena föräldern står med som medlånetagare, kan föräldern då även stå på försäkringen?

Vi är helt oense här, men när jag tänker efter så borde det vara lagligt tekniskt sätt då båda står på lånet och båda har ekonomisk intresse i bilen.

Kostar 19k/år på personen och 10k/år på föräldern så det är ändå skillnad.

Vad är era åsikter kring detta?
Senast redigerat av Techdice (onsdag 00:00)

5 742 Inlägg
onsdag 05:51
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och som försäkringstagare.

Finns risk att bli nekad ersättning/nedsatt ersättning vid olycka om det upptäcks att föräldern inte är huvudsaklige brukaren.

Verkar däremot vara väldigt liten risk när båda bor på samma adress.
Många föräldrar har ägt och försäkrat sina barns bilar i många utan att man hört att någon blivit nekad ersättning.

1 219 Inlägg
onsdag 07:59
Är väl ändå ägaren av fordonet som skall stå på försäkringen. Vem som står på ett eventuellt lån är ju oväsentligt, det är ju en ren och skär finansiell fråga.

* Voff voff *
10 744 Inlägg
onsdag 08:38
master_lars skrev:
Är väl ändå ägaren av fordonet som skall stå på försäkringen. Vem som står på ett eventuellt lån är ju oväsentligt, det är ju en ren och skär finansiell fråga.

Fast samtidigt är det så att man kan inte försäkra något man inte äger och med äger avses att man har det ekonomiska intresset i någonting. Så jag skulle säga att det i allra högsta grad är avgörande vem som står på lånet. Men det blir lite av ett moment 22 eftersom det även är så att den huvudsakliga brukaren ska vara den primära försäkringstagaren egentligen... Så det blir en snårig konstruktion där helt klart riskerna att något strular vid en skada ökar markant.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
onsdag 09:37
Trådstartare
simlar skrev:
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och som försäkringstagare.

Finns risk att bli nekad ersättning/nedsatt ersättning vid olycka om det upptäcks att föräldern inte är huvudsaklige brukaren.

Verkar däremot vara väldigt liten risk när båda bor på samma adress.
Många föräldrar har ägt och försäkrat sina barns bilar i många utan att man hört att någon blivit nekad ersättning.

Ja, det är det jag har också sagt till hen men han verkar vara fast besluten om att det inte är några problem då de bor på samma address och att båda två står på lånet för bilen där bilen är säkerhet för lånet. Så jag vet faktiskt inte vad som gäller här exakt.

25 Inlägg
onsdag 09:38
Trådstartare
master_lars skrev:

Båda kommer stå på billånet som sagt (inget blancolån), och båda bor på samma address, så jag fattar ändå hur hen tänker i detta fall då båda äger fordonet. Så om de tar lånet tillsammans där föräldern är medlånetagare och sedan skriver de bilen på föräldern så ska det funka enligt hen?

25 Inlägg
onsdag 09:40
Trådstartare
Brådhis skrev:
master_lars skrev:

Fast samtidigt är det så att man kan inte försäkra något man inte äger och med äger avses att man har det ekonomiska intresset i någonting. Så jag skulle säga att det i allra högsta grad är avgörande vem som står på lånet. Men det blir lite av ett moment 22 eftersom det även är så att den huvudsakliga brukaren ska vara den primära försäkringstagaren egentligen... Så det blir en snårig konstruktion där helt klart riskerna att något strular vid en skada ökar markant.

Ja, som jag har förstått det så ska hen stå på billånet där ena föräldern är medlånetagare med, så båda kommer ju stå på det, då har ju båda ekonomisk intressa av bilen och tekniskt sätt borde ju båda kunna stå på den och försäkra den hur man än väljer och göra där?

6 657 Inlägg
onsdag 10:05
Medlånetagaren är ingen ägare utan endast en säkerhet till låneutgivare på att en extra betalare finns om huvudägaren inte kan betala.

Ägaren som bilen är skriven på är den enda som kan försäkra bilen

De/Dem

* Voff voff *
10 744 Inlägg
onsdag 10:18
xXSammy skrev:
Medlånetagaren är ingen ägare utan endast en säkerhet till låneutgivare på att en extra betalare finns om huvudägaren inte kan betala.

Även en medlåntagare äger en del av fordonet rent praktiskt, tex i ett samboförhållande kan två personer köpa och därmed äga bilen gemensamt genom att tex dela på bilen ekonomiskt. Där gäller ju det omvända, dvs att man har två personer som har samma ekonomiska intresse (50% var) i bilen samt att man inte kan säkerställa en av parterna som huvudsaklig brukare men ändå måste välja en av dem som ägare i bilregistret.

Men i det här fallet är det ju tämligen uppenbart vad syftet med hela "konstruktionen" är, så därför skulle jag säga att risken är mycket stor att det blir strul vid en skada. I synnerhet om det handlar om en bil som uppenbart är tex "ungdomlig".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
onsdag 10:47
Bor de under samma tak så är det i praktiken inga problem. När jag var i den åldern så rekomenderade mitt försäkringsbolag att skriva bilen på min far istället.

I teorin så är det den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare.

25 Inlägg
onsdag 11:40
Trådstartare
xXSammy skrev:

Ja precis, hen har ju tänkt att föräldern ska stå på bilen som ägare isånafall. Så den egentliga risken är ju "huvudsakliga" användaren, allt annat är ju grönt ljus på.

25 Inlägg
onsdag 11:41
Trådstartare
Brådhis skrev:
xXSammy skrev:

Även en medlåntagare äger en del av fordonet rent praktiskt, tex i ett samboförhållande kan två personer köpa och därmed äga bilen gemensamt genom att tex dela på bilen ekonomiskt. Där gäller ju det omvända, dvs att man har två personer som har samma ekonomiska intresse (50% var) i bilen samt att man inte kan säkerställa en av parterna som huvudsaklig brukare men ändå måste välja en av dem som ägare i bilregistret.

Men i det här fallet är det ju tämligen uppenbart vad syftet med hela "konstruktionen" är, så därför skulle jag säga att risken är mycket stor att det blir strul vid en skada. I synnerhet om det handlar om en bil som uppenbart är tex "ungdomlig".

Ja, det är en hot hatchback hen kollar på, så inte super tydligt men samtidigt tydligt, if that makes sense.

25 Inlägg
onsdag 11:43
Trådstartare
SportPilot skrev:
Bor de under samma tak så är det i praktiken inga problem. När jag var i den åldern så rekomenderade mitt försäkringsbolag att skriva bilen på min far istället.

Ja, de bor ju under samma tak, därav hen säger att det inte kommer vara några problem. Jag sa ju emot det då jag inte är van vid det men har som sagt inte heller någon erfarenhet kring det.

Så det ser ut såhär då:
Personen och föräldern bor under samma tak.
Personen står som lånetagare och föräldern som medlånetagare (inte borgenär).
Föräldern ska registreras som ägare på bilen samt på försäkringen.
Personen ska betala föräldern som i sin tur betalar kostnaderna för bilen som försäkring, skatt, lån, serviceavtal med mera.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
onsdag 12:05
Techdice skrev:
SportPilot skrev:

Ja, de bor ju under samma tak, därav hen säger att det inte kommer vara några problem. Jag sa ju emot det då jag inte är van vid det men har som sagt inte heller någon erfarenhet kring det.

Så det ser ut såhär då:
Personen och föräldern bor under samma tak.
Personen står som lånetagare och föräldern som medlånetagare (inte borgenär).
Föräldern ska registreras som ägare på bilen samt på försäkringen.
Personen ska betala föräldern som i sin tur betalar kostnaderna för bilen som försäkring, skatt, lån, serviceavtal med mera.

Finns absolut inget att vara orolig över. När din kompis flyttar till eget boende så får man flytta över ägandet

Sök