3237
Sök

V70n 01 hjälp (:-(

28 Inlägg
tisdag 18:49
Trådstartare
#1
Hej, jag skulle ha bilen körbar idag kväll? TRODDE JAG

Skiten vill bara inte vara glad efter bes med blanka papper. Den v70in måste ba jävlas.

Mitt problem var att jag skulle belöna bilskrotet med en service efter att vara duktig med besiktningen. AK SÅ FEL

När jag bytte tändstift märkte jag att kamremen låg snett över dreven till kamaxlarna.

Felet ligger i insugkamaxel eller vvtn eller kuggen. Den har ca 1cm glapp i sidled i VVt kuggen // vvt:n. Jag vet ej vad som ska inköpas.

Här är en video på problemet. https://youtube.com/shorts/ou_9KwMOJp8? … UHh5Hpy4If

Får nu åka i susse container samt cykla någon mil för att behålla jobbet.

Hjälp? jag klarar inte en vecka till av dehär.

Sökord:
Kamrem, kamrem snett, kamrem vandrar, v70n kugghjul glapp, kamremglapp, skrotbil, bör skrotas, VVT glapp, Insug Vvt glapp
Senast redigerat av AronHatarMotorer (tisdag 19:22)

3 378 Inlägg
onsdag 05:56
#2
Det är glapp I VVT drevet för det är slitet.  Så där är väldigt många och så länge det inte läcker skulle JAG köra när det är så gammal bil det handlar om.
(OBS JAG!)
Skulle ta en titt emellanåt, för börjar det komma olja bör den bytas snarast.

Men:
Ska man vara korrekt så bör den ju bytas givetvis, men det är lite pyssel och inte gratis. En Vvt kostade ca 3000kr för många år sen. 
En bil från 2001, bara DU kan bedömma hur korrekt du ska vara.

För:
Kan det busa olja plötsligt och få kamremmen att hoppa? Ja

Kan det hålla +10.000mil till? Ja.

Kan du få helt orelaterat fel snart på så gammal bil som gör att du ändå skrotar bilen? Ja.


Kamremmen låg som på filmen på den V70 jag hade förr också.  Ungefär lika glapp I VVT och jag körde den från 25.000mil till ca 48.000mil och såldes fullt fungerande orörd för ca 5år sen. Den rullar än. Ser den ibland.

Men VVT ska ha ett minimalt glapp.
EGENTLIGEN.
Hoppad kamrem = ventilsallad.

Bedöm själv och ta bilens totala skick i beaktande.
Bara DU kan bedömma om det är värt det.
Senast redigerat av Mossan1 (onsdag 06:07)

28 Inlägg
onsdag 19:22
Trådstartare
#3
Den har gått 29k mil med servad verkstad enligt intervallet (ibland tidigare)

Alla normalfel så som pcv, bränsleslang bak, glapp i center konsolen (antispin osv), ny abs enhet, ny koppling 2019, ny kam och multi samt spänn rullar vid 26k mil.

Den är rätt glassig, dricker ingen olja.


Jag ser på att bakom kuggen är det fuktigt av olja men inget total rass.

Jag har köpt in lite grejer redan men saknar en låsnings sats kamaxel, var kan man köpa de? (Biltema har inte)

Vvtn Kommer jag köpa en bättre begagnad från skroten. Men nya packningen och bulten från vparts.

Men de är som du säger, lite onödigt men kan göras. Visste bara inte att de är normal fel på vvtn. Jag kör på med bytet och ser vad som sker

Wish me luck
Senast redigerat av AronHatarMotorer (onsdag 19:24)

3 378 Inlägg
för 18 timmar sedan
#4
Du gör ju helt rätt som byter så klart.
Speciellt om bilen är påkostad och i skick.

Men du måste ha blockeringsverktyget 

Se också till att VVT är i bottenläget när allt är nollat med remmen på.

Tror Haynes beskriver det kanske bra.
Tror dom också har mått på kamblockeringen om man vill göra en egen.

Lossa inte kamaxelkåpan utan rätt verktyg för återmontaget heller.
Biltemas sats innehöll den också  men banne mig har den utgått hos dom.
Men den borde finnas på andra ställen med lite googlande. Om den inte utgått hos tillverkaren, för det är säkert inte många firmor som gör dom.

Jag är ganska säker på att man kan byta kamaxlarnas packboxar utan att lyfta kåpan, men har aldrig gjort det.
Klokt är ju att byta vevens packbox också när man ändå rivit allt.  Inte så mycket merjobb då, eller kostnad.

Jag har bytt andras VVT.(länge sedan) Struntade i min egna. Hade bara koll eftersom så många har glapp.
Senast redigerat av Mossan1 (för 18 timmar sedan)

28 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#5
Haynes inköpt, måste bara ha den låsnings satsen nu. Kostar ca 1000kr

Nåväl, kan hända att den kommer till användning när jag gör mina framtida projekt.

T.ex hade jag tänkte göra ett bygge på en s70 eller v70R. Siktar på ca 500hk. Men de är när man har samlat på sig lite mer erfarenhet ?
Senast redigerat av AronHatarMotorer (för 7 timmar sedan)

28 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#6
Tror denna satsen har allt?
https://www.skruvat.se/reservdelar/moto … pFEALw_wcB

Andra alternativet är från temu för 1000kr blankt ?


Sök