3558
Sök

Någon som testat Julas två starthjälper?

603 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … nk-028824/

1500:-

Startström: 750 A
Maximal startström: 1500 A


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/

600:-

Startström: 200 A
Maximal startström: 330 A


Det är ju rätt stor prisskillnad. Hur många ampere behöver man för en vanlig personbil?

Jag behöver bara kunna starta en, eller möjligen två, gånger mellan laddningarna och struntar i alla andra funktioner. Den bör ju funka även om den legat i bilen och det är -15 - -20°C ute (dvs batteriet i hjälpstarten är lite "trögt").

Diagnostekniker
2 859 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
Bara jag, men jag tror inte en sekund på att första kan skicka ur sig 1500A.

I en vanlig personbil brukar man ha ett batteri med en CCA på 450-800.
Beror givetvis på bil, motortyp, osv.

Jag har en gammal 400A Biltema dumbooster, dvs blybatteri och alltid aktiv.
Har funkat till det mesta då batterierna sällan är stendöda när starthjälp har behövts.
Har haft problem med transportbilar som krävt mer än 400A. smile

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
för 5 timmar sedan
#3
d-b skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/starthjalp-med-powerbank-028824/

1500:-

Startström: 750 A
Maximal startström: 1500 A


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/

600:-

Startström: 200 A
Maximal startström: 330 A


Det är ju rätt stor prisskillnad. Hur många ampere behöver man för en vanlig personbil?

Jag behöver bara kunna starta en, eller möjligen två, gånger mellan laddningarna och struntar i alla andra funktioner. Den bör ju funka även om den legat i bilen och det är -15 - -20°C ute (dvs batteriet i hjälpstarten är lite "trögt").

Jag tror nog att dom snart är urladdade om man låter dom ligga ute i bilen i -15 - -20 grader ute. Jag förvarar min NOCO BOOST gb70 inomhus så att den alltid ska varafulladdad. Dessutom så underhållsladdar jag den emellenåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
d-b skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/starthjalp-med-powerbank-028824/

1500:-

Startström: 750 A
Maximal startström: 1500 A


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/

600:-

Startström: 200 A
Maximal startström: 330 A


Det är ju rätt stor prisskillnad. Hur många ampere behöver man för en vanlig personbil?

Jag behöver bara kunna starta en, eller möjligen två, gånger mellan laddningarna och struntar i alla andra funktioner. Den bör ju funka även om den legat i bilen och det är -15 - -20°C ute (dvs batteriet i hjälpstarten är lite "trögt").

Har en själv, dock inte behövt använda den än.
Finns youtubers som testat den senare varianten.
Bl.a. Poppes Garage https://www.youtube.com/watch?v=Jg8yuy4ZVds

2 043 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
zezo skrev:
d-b skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/starthjalp-med-powerbank-028824/

1500:-

Startström: 750 A
Maximal startström: 1500 A


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/

600:-

Startström: 200 A
Maximal startström: 330 A


Det är ju rätt stor prisskillnad. Hur många ampere behöver man för en vanlig personbil?

Jag behöver bara kunna starta en, eller möjligen två, gånger mellan laddningarna och struntar i alla andra funktioner. Den bör ju funka även om den legat i bilen och det är -15 - -20°C ute (dvs batteriet i hjälpstarten är lite "trögt").

Har en själv, dock inte behövt använda den än.
Finns youtubers som testat den senare varianten.
Bl.a. Poppes Garage https://www.youtube.com/watch?v=Jg8yuy4ZVds

Intressant i videon när det står 40000 mWh (på lådan) och inte 40 Wh.
Tror aldrig jag sett kapaciteten nämnas i mWh, utan Wh som vanligtvis används när det kommer till mindre litiumjonbatterier, däremot är det tvärt om när det kommer till Ah och där är det mAh som oftast används.

Sen så är videon kanske lite missvisande när bilen och starthjälpen togs ur garaget 2-3 timmar före, samt att starthjälpen blivit fulladdad dagen före.
Vet inte hur mycket dom timmarna påverkar när det gäller temperaturen på motorn och starthjälpen, men hade varit mera intressant om bilen och starthjälpen stått utomhus minst 8 timmar. Och även om starthjälpen inte varit fulladdad utan kanske haft 75% laddning.
Men då igen så var det ju rätt så kallt (-21 grader) så det gör ju testet lite mera ''äkta'''.

Sen så är det kanske värt att nämna att man inte ska ladda starthälpen direkt om den varit ute i minusgrader, utan vänta någon timme så den värms upp före. Om den inte har inbyggt skydd som hindrar laddning före interna temperaturen stigit tillräckligt för att batterierna inte ska ta skada.
Gäller för övrigt allt som har litiumjon/litiumpolymerbatterier, exempelvis dagens fick/pannlampor och för att inte nämna smarttelefonen, men som tur är så laddar smarttelefonen inte batteriet om den tycker batteriets temperaturen är för låg.

6 165 Inlägg
för 22 minuter sedan
#6
Det räcker att titta på ledningarna som skall leverera de där 1500 ampererna. Kan de vara på 2,5mm2? 1,5mm2? Det räcker ungefär till en hundradel av den strömmen. För 1500A behöver man en kabel som är tjock som ett finger.


Sök