zezo skrev:
d-b skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/starthjalp-med-powerbank-028824/
1500:-
Startström: 750 A
Maximal startström: 1500 A
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/600:-
Startström: 200 A
Maximal startström: 330 A
Det är ju rätt stor prisskillnad. Hur många ampere behöver man för en vanlig personbil?
Jag behöver bara kunna starta en, eller möjligen två, gånger mellan laddningarna och struntar i alla andra funktioner. Den bör ju funka även om den legat i bilen och det är -15 - -20°C ute (dvs batteriet i hjälpstarten är lite "trögt").
Har en själv, dock inte behövt använda den än.
Finns youtubers som testat den senare varianten.
Bl.a. Poppes Garage
https://www.youtube.com/watch?v=Jg8yuy4ZVds
Intressant i videon när det står 40000 mWh (på lådan) och inte 40 Wh.
Tror aldrig jag sett kapaciteten nämnas i mWh, utan Wh som vanligtvis används när det kommer till mindre litiumjonbatterier, däremot är det tvärt om när det kommer till Ah och där är det mAh som oftast används.
Sen så är videon kanske lite missvisande när bilen och starthjälpen togs ur garaget 2-3 timmar före, samt att starthjälpen blivit fulladdad dagen före.
Vet inte hur mycket dom timmarna påverkar när det gäller temperaturen på motorn och starthjälpen, men hade varit mera intressant om bilen och starthjälpen stått utomhus minst 8 timmar. Och även om starthjälpen inte varit fulladdad utan kanske haft 75% laddning.
Men då igen så var det ju rätt så kallt (-21 grader) så det gör ju testet lite mera ''äkta'''.
Sen så är det kanske värt att nämna att man inte ska ladda starthälpen direkt om den varit ute i minusgrader, utan vänta någon timme så den värms upp före. Om den inte har inbyggt skydd som hindrar laddning före interna temperaturen stigit tillräckligt för att batterierna inte ska ta skada.
Gäller för övrigt allt som har litiumjon/litiumpolymerbatterier, exempelvis dagens fick/pannlampor och för att inte nämna smarttelefonen, men som tur är så laddar smarttelefonen inte batteriet om den tycker batteriets temperaturen är för låg.