3847
Sök

Konstigt ljud höger framdäck

5 Inlägg
16 februari
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en Toyota Corolla -88 som det byttes hjullager fram höger sida i september, även drivknutar är bytt. Nu sista 2 månaderna har jag fått ett skumt ljud från höger framdäck, där alltså lagret byttes. Låter som wobblande "wow wow wow" ljud som ökar i styrka upp till 80km/h, efter det hörs nästan inget, kanske pga av andra ljud. Däcket går trögt att snurra, och låter som det skaver nåt gummi när man vrider det sakta fram och tillbaks, nåt gnissel ljud, typ. Men inget glapp. Har misstänkt hjullagret först men tycker det lät eljest än detta ljud och det är ju nybytt, så frågan är vad kan detta vara ? Har provat byta däck också men samma ljud är kvar. Bromsok och skiva blir ej varma heller. Så vad kan detta vara ?
Senast redigerat av jellybean (16 februari )

3 388 Inlägg
17 februari
#2
Hur trögt går det?
Drivna hjul kan inte frisnurra eftersom teansmissionen bromsar lite.
Men särskilt tungt ska det inte gå.

Nya lager kan fallera fort.
I synnerhet om sammanhållande centrummutter/skruv dras för hårt eller löst.
Även kompaktlager är två halvor som är lätt koniska mot varandra som behöver stöd.

Cordfel i däck kan ge skumma ljud, men skulle inte låta med upohissat hjul

4 506 Inlägg
17 februari
#3
TS, har provat annat hjul!

5 Inlägg
18 februari
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Hur trögt går det?
Drivna hjul kan inte frisnurra eftersom teansmissionen bromsar lite.
Men särskilt tungt ska det inte gå.

Nya lager kan fallera fort.
I synnerhet om sammanhållande centrummutter/skruv dras för hårt eller löst.
Även kompaktlager är två halvor som är lätt koniska mot varandra som behöver stöd.

Cordfel i däck kan ge skumma ljud, men skulle inte låta med upohissat hjul

Vänster framhjul går mycket lättare att snurra. Tycker att detta problem uppstod efter
det att jag gjorde en u-sväng på vägen, sen dök detta ljud upp. Svängde alltså kraftigt
åt vänster över vägen, helt om , typ. Men om verkstaden misslyckas med hjullager
bytet, ska det fenomenet uppstå 3 månader efter ? Jag ska in om en vecka på samma
verkstad för kontroll, då får vi se vad felet var, förhoppningsvis.

6 250 Inlägg
18 februari
#5
Har du kollat så inte skivan tar i beläggen?
Vill du mecka själv så skruva loss drivaxeln. Sitter väl med sex skruvar mot växellådan!? Låter det fortfarande så är det antingen drivknut, hjullager eller skivan som tar i belägget.


5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Har du kollat så inte skivan tar i beläggen?
Vill du mecka själv så skruva loss drivaxeln. Sitter väl med sex skruvar mot växellådan!? Låter det fortfarande så är det antingen drivknut, hjullager eller skivan som tar i belägget.

Skivan tar inte i beläggen.

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#7
Men nu ska jag uppdatera detta ärende ? Verkar vara 10000krs frågan vad detta kan vara för fel, för verkstaden hittade inget. Hjullager bra, bromsok tar ej i. Dock kunde dom inte svara på varför däcket gick trögt att snurra på. En annan teori las fram om att det var nåt med växellådan. Men jag är skeptisk till den teorin, ljudet kommer ju från höger framdäck !  Vad jag vet är det inte bytt växellådsolja på 15 år på denna bil, kan för lite eller gammal olja ge skumma ljud ? Ska kolla nivån om ett par dagar, men låter väl långsökt...?
Senast redigerat av jellybean (för 2 timmar sedan)

6 250 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
Det återstår för dig att ta bort drivaxeln! Låter det då ingenting när du snurrar på hjulet är det fel på något lager i växellådan eller i den den inre drivknuten! För den yttre drivknuten har du väl testat?!


5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Det återstår för dig att ta bort drivaxeln! Låter det då ingenting när du snurrar på hjulet är det fel på något lager i växellådan eller i den den inre drivknuten! För den yttre drivknuten har du väl testat?!

Yttre drivknut är bytt i samma veva som hjullagret för 5 mån sen. Men om det är den inre drivknuten, varför kommer ljudet från höger framdäck ? Jag har inga vibrationer i ratten vid högre hastigheter. Kör jag över 80 km/h hörs nästan inget "wow" ljud. Det hörs att det nåt som roterar under och som verkar gå igång beroende på vägunderlag. En annan mekaniker ska provköra den och kolla om en vecka, blir intressant. Jag är ju ingen mekaniker själv så börja ta bort en drivaxel är inget jag gör på rak arm....Men om felet ligger i växellådan, borde inte växlingen vara påverkad då ? Den fungerar som den ska.
Senast redigerat av jellybean (för 1 timme sedan)

6 658 Inlägg
för 33 minuter sedan
#10
Verkstaden borde vara villig att ta hjullagret på reservdelsgaranti

Om det finns stödlager till höger drivaxel kan den vara sliten annars, skulle lagret i växellådan vara dåligt hade du haft ett malande oljud

De/Dem


Sök