4190
Sök

Felkod och åtgärder

1 Inlägg
för 8 timmar sedan
#41
Hej alla! Jag har en VW Golf GTE 2016 som precis haft samma problem med växellådan som beskrivs i denna tråden. Jag har under en månads tid själv kommit fram till vad problemet egentligen var, hittat lösning på det, köpt rätt delar och fått en verkstad att utföra arbetet. Jag tänkte summera allt för att förhoppningsvis kunna hjälpa någon som har samma problem.

Story:
Det började med att bilen varnade för bland annat "Fel: Växellåda" och "Hybridfel". Bilen fick nedsatt körprestanda. Till en början försvann alla varningar om man bara stannade och startade om motorn och den körde normalt igen. Dessvärre så kom dessa varningar upp igen några dagar senare och jag fattade att det var något fel på riktigt. Jag körde bilen till närmsta verkstad (VW/Din Bil Sisjön i Göteborg). De konstaterade att det endast var mjukvaran i växellådan som behövde uppdateras. De utförde uppdateringen och bekräftade att inga felkoder fanns kvar. Här trodde jag att jag kom billigt undan...

Därefter hämtade jag ut bilen och hann knappt köra i 10 minuter innan samma varningar kom upp igen! Det jag märkte då var att bilen gick att köra på el som vanligt utan problem. Dessvärre så hade jag inte mycket laddning i bilen vid tillfället och till slut, när elen tog slut, så tappade bilen all kraft och stannade vid sidan av vägen. Jag fick ringa bärgare och fick bilen bärgad till samma verkstad. Dagen efter hör de av sig från verkstan och säger att jag måste byta hela växellådan till en kostnad av 200 000 kr (!). De kunde konstatera att problemet var:

"En skada har hittats i frånkopplarens system. Därför måste hela växellådan bytas ut"

Notera att jag inte hade garanti på bilen vid tillfället, och att min helförsäkring via Trygg Hansa endast täckte motor/växellåda upp till 8 år, bilen var strax över 9 år vid tillfället.

Jag vägrade acceptera att den enda lösningen var att byta hela växellådan. Jag hade dessutom aldrig kunnat lägga de pengarna på en bil som var värd ca 180 000 kr... Jag började därför gräva i vad som egentligen kunde vara problemet. Jag hittade diverse trådar likt denna och flera andra, där problemet som beskrevs stämde exakt överens med det jag haft. Men den stora räddningen var framför allt en youtube-video och en tillhörande artikel:

Video: "DSG DQ400, p2884. Replace or easy fix?" av Diagnose Dan
Video-länk:

Artikel: https://atrremote.com/news/vag-0dd-p288 … engine-dis connect-clutch-is-open-position/

Här beskrivs problemet exakt och i videon visar Dan vad som behöver göras.

Efter dessa upptäckter var jag 99% säker på att just detta var det som hänt min bil. Jag pratade med verkstan och skicka över videon och artikeln, och han kag hade kontakt med tyckte det lät som det kunde vara det som var problemet. Han sa att det fanns ingen information från Volkswagen hur man skulle utföra denna reparation (hmm undra varför...) men att han skulle kunna tänka sig att försöka utan att lämna några garantier, bara jag kunde köpa delarna som behövdes.

Det jag behövde nu var att hitta rätt delar för att byta solenoiden. Enligt VW-verkstan gick det inte att beställa en ny solenoid (hmm undra varför...). Jag var alltså själv tvungen att leta reda på exakt den delen jag behövde (notera att jag inte alls har särskilt stor kunskap kring motorer eller växellådor). Jag bad om hjälp av både verkstan, växellådsspecialister, reservdelsföretag med mera, men jag fick aldrig något definitivt svar om vilken del jag behövde. Och jag ville inte att verkstan skulle börja skruva isär min växellåda innan jag hade en del att byta för att hitta artikelnumret på solenoiden (om det tex skulle vara slut överallt, och de skulle behöva ha bilen isärplockad i flera veckor hos sig). Efter mycket letande så fick jag till slut chansa och beställde ett repair kit härifrån:

4x4 Parte (i Slovakien)
0DD DSG DQ400 mechatronic repair kit
https://www.4x4parte.com/en/d/0dd-dsg-d … ir-kit-100 0195/

Hela kitet + frakt och VAT kostade mig ?303 (ca 3 500 kr)

VW gav en offert på 18 000 för arbetet. Det tyckte jag lät mycket, och bad därför en närliggande verkstad (Speedy Bilservice i Högsbo) om en offert som blev betydligt billigare. De hade dessutom utfört något liknande tidigare. Jag fick bilen bärgad dit och de utförde arbetet med delarna jag köpte. Arbetet var krångligare än vad de först trodde, enligt dem var det tydligen lättare att komma åt mechatroniken på en Passat eller Audi. Detta gjorde att priset steg med 2 500 kr ytterligare. Till slut kostade arbetet 14 900 kr.

De plockade ut solenoiden och bekräftade mitt antagande, det var mycket riktigt en sil som lossnat från packningen och kilat fast i solenoiden. Jag har som sagt hämtat ut bilen idag och än så länge kör den fint! Hoppas att det håller sig så!

Sammanlagt kostade detta mig 18 400 kr. Jag sparade alltså över 180 000 kr. Helt sjukt att man själv ska behöva diagnostisera problemet, hitta en lösning, köpa rätt delar och visa verkstan hur man utför reparationen...

Hoppas jag kan hjälpa någon med denna informationen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251183/251183-aae729cccda202b98b5c006d7839610d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251183/251183-f5a6ca771d2cae6fe8038fd82db70288.jpg

548 Inlägg
för 5 timmar sedan
#42
Ganska tydligt att problemet verkara vara vanligt...tydligen deras bäst-säljande artikel

Diagnostekniker
2 865 Inlägg
för 3 timmar sedan
#43
krambriw skrev:
Ganska tydligt att problemet verkara vara vanligt...tydligen deras bäst-säljande artikel

Har också hört att problem är VAGs bästsäljare.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

3 393 Inlägg
för 3 timmar sedan
#44
Kolossalt bra att du tar dig tiden att skriva detta på ett öppet forum.

Hatten av!


Sök