3803
Sök

Kan jag använda denna motorolja i en B230FK?

6 739 Inlägg
Igår 18:39
Trådstartare
#1
Hallå smile
Ska ha motorolja till en gammal 945 1996 med B230FK motor.
Pappa har tillgång till olja som han tycker jag ska använda, jag läste lite om oljan och blev lite osäker då det bla står ?dieselmotor-olja?, står även ?för tyngre fordon?
Vad tror ni? Kan jag hälla i denna? tongue

Q8 Formula Truck 7000 FE 10W-30

Användningsområde:

För Euro IV, Euro V och Euro VI dieselmotorer utrustade med dieselpartikelfilter (DPF) eller katalytiska efterbehandlingssystem (t.ex. SCR)som arbetar på lågsvavligt dieselbränsle (50 ppm eller lägre) och under svåra förhållanden.
Bränslebesparing upp till 1% eller mer.
Bra biobränslekompatibilitet och för utmärkta kallstartsegenskaper.
För ACEA E9 och API CK-4, CJ-4 och CI-4 applikationer.
Fördelar:

Speciellt formulerad för ACEA E9 och API CK-4 applikationer.
Minimerar igensättning av dieslpartikelfilter (DPF/CRT).
Skyddar katalytiskt efterbehandlingssystem (SCR).
Utmärkt skydd mot cylinderpolering och kamaxelslitage.
Ger minskade underhållskostnader genom långa bytesintervall.
Utmärkt motorskydd vid kallstart vilket medför lägre slitage på motorn.
Håller motorn ren från slam och sot, även under svåra driftsförhållanden.
Utmärkt bio-bränsle kompabilitet för optimerade kallstartsegenskaper.
Erbjuder bränslebesparing upp till 1%.
Låg viskositet SAE 10W-30 sparar bränsle under uppvärmningsfasen och under drift.
Ger förbättrat skydd och reducerar slitage och korrosion.
Specifikationer:

JASO DH-2
API CK-4/CJ-4/CI-4 Plus/ CI-4
ACEA E9
Deutz DQC III-10LA
Cummins CES 20086
MTU Type 2.1
Mack EO-S 4.5
Renault RLD-4
Volvo VDS-4.5
MB-Approval 228.31
Cummins CES 20081
Allison TES 439
MAN M3575 / MAN M3777
Mack EO-O PP
Renault RLD-3
Detroit Diesel DFS93K218
Ford WSS-M2C171-F1
Cat ECF-3/ECF-2
Volvo VDS-4/ Volvo VDS-5
Detroit Diesel DFS93K222


Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 176 Inlägg
Igår 18:58
#2
Den är förmodligen mycket bättre än vad som fanns när B230 fortfarande tillverkades. Duger flera gånger om.

6 279 Inlägg
Igår 22:03
#3
Du har ju en relativt ny bil du har så det är väl 5wx40 eller 0wx40 helsyntetolja du ska ha som klarar bl.a VW 50200-50500 kraven ex Biltemas. Sån olja  kör jag med i mina Audisar från 89 och 2004. Att använda en olja som börjar med så högt nummer som 10W innebär att den är mer trögflytande än en olja med 0W eller 5W i början. Lågt nr vill man ha på oljan därför då är den mer lättflytande vid lägre temperaturer, vilket är bra  när man startar motorn. Trögflytande olja har svårare att ta sig igenom alla oljekanaler i motorn vilket gör att motorn kan få sämre smörjning.
Den andra siffran anger att oljan smörjer (utan att förstöras) även vid högre temperaturer, ju högre siffra desto högre temp klarar oljan. Olja till en oljebrännare skulle jag inte använda förrän i nödfall och definitivt inte en olja med så högt nr i början som 10 och så lågt nr som 30 på slutet.
Senast redigerat av jaka54 (för 23 timmar sedan)


120 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Nä jag hade inte använt den i min B230FK iaf.
Du bör ha en 5w40 med ACEA A3/B3 klassning. Kör inte 0w40 det blir för tunt i dessa gamla motorer.

* Voff voff *
10 774 Inlägg
för 14 timmar sedan
#5
Henkix skrev:
Hallå smile
Ska ha motorolja till en gammal 945 1996 med B230FK motor.
Pappa har tillgång till olja som han tycker jag ska använda, jag läste lite om oljan och blev lite osäker då det bla står ?dieselmotor-olja?, står även ?för tyngre fordon?
Vad tror ni? Kan jag hälla i denna? tongue

Q8 Formula Truck 7000 FE 10W-30

Användningsområde:

För Euro IV, Euro V och Euro VI dieselmotorer utrustade med dieselpartikelfilter (DPF) eller katalytiska efterbehandlingssystem (t.ex. SCR)som arbetar på lågsvavligt dieselbränsle (50 ppm eller lägre) och under svåra förhållanden.
Bränslebesparing upp till 1% eller mer.
Bra biobränslekompatibilitet och för utmärkta kallstartsegenskaper.
För ACEA E9 och API CK-4, CJ-4 och CI-4 applikationer.
Fördelar:

Speciellt formulerad för ACEA E9 och API CK-4 applikationer.
Minimerar igensättning av dieslpartikelfilter (DPF/CRT).
Skyddar katalytiskt efterbehandlingssystem (SCR).
Utmärkt skydd mot cylinderpolering och kamaxelslitage.
Ger minskade underhållskostnader genom långa bytesintervall.
Utmärkt motorskydd vid kallstart vilket medför lägre slitage på motorn.
Håller motorn ren från slam och sot, även under svåra driftsförhållanden.
Utmärkt bio-bränsle kompabilitet för optimerade kallstartsegenskaper.
Erbjuder bränslebesparing upp till 1%.
Låg viskositet SAE 10W-30 sparar bränsle under uppvärmningsfasen och under drift.
Ger förbättrat skydd och reducerar slitage och korrosion.
Specifikationer:

JASO DH-2
API CK-4/CJ-4/CI-4 Plus/ CI-4
ACEA E9
Deutz DQC III-10LA
Cummins CES 20086
MTU Type 2.1
Mack EO-S 4.5
Renault RLD-4
Volvo VDS-4.5
MB-Approval 228.31
Cummins CES 20081
Allison TES 439
MAN M3575 / MAN M3777
Mack EO-O PP
Renault RLD-3
Detroit Diesel DFS93K218
Ford WSS-M2C171-F1
Cat ECF-3/ECF-2
Volvo VDS-4/ Volvo VDS-5
Detroit Diesel DFS93K222


Mvh

Volvo själva säger ju CCMC G5 som ersatts av A3. Så kör på en A3 så är du hemma. Även om dessa motorer tål det mesta så finns det ju noll och ingen anledning att aktivt välja en olja som inte stämmer med klassningen.

Det är inte så att "högre" klassning automatiskt ersätter lägre klassningar. Du kan tex inte byta ut en A3 mot en A5, då det handlar om olika egenskaper.

Här kan du se mer om vilka viskositeter Volvo rekommenderar:

https://www.bruksanvisni.ng/volvo/940-1 … ning?p=110
Senast redigerat av Brådhis (för 14 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

582 Inlägg
för 13 timmar sedan
#6
mu ha ha det klart det går använda den olja i en gammal volvo motor
när jag vi var unga o fattiga körde vi på spillolja, 60-70 o 80 tals bilar. o vi hade alldrig några ras pga det
så detta med olja på gamla motorer har blivit lite hysteriskt
däremott nya motorer där är det viktigt med rätt olja pga dom små tolerancer som dom har

6 279 Inlägg
för 9 timmar sedan
#7
0Wx40 är inte tunnare olja än 5Wx40! 0W betyder bara att den är mer tunnflytande vid lägre temperaturer än 5W olja, vilket är bra när en motor är kall då det innebär att oljan lättare tar sig fram (lägre viskositet) genom alla trånga oljekanaler än vad en 5W eller 10W olja klarar av..


6 176 Inlägg
för 8 timmar sedan
#8
Men nu är det fråga om 10W-30 vilket är alldeles utmärkt för B230. Det är bara att klassningen är fel, den är klassad för moderna dieselmotorer som ofta har små toleranser och är känsliga på dålig olja. Man jag skulle vilja veta på vilket sätt den inte skulle duga till en gammal B230.

6 279 Inlägg
för 7 timmar sedan
#9
Du har säkert rätt att den duger men...varför inte köpa en lämpligare olja?


120 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Alltså, slå i vad ni vill i era motorer, mest troligt går det bra.
Men om Volvo skriver helsyntet 5W40 ACEA A3/B3 varför ska ni då i med en olja gjord för dieselmotorer med fel klassning..?

Finns 100 oljor att välja bland med denna klassning, tror tom biltema har olja med rättklassning om det är tunnt i plånboken...
Senast redigerat av Lehto (för 5 timmar sedan)

* Voff voff *
10 774 Inlägg
för 3 timmar sedan
#11
Utmarks-Loke skrev:
Men nu är det fråga om 10W-30 vilket är alldeles utmärkt för B230. Det är bara att klassningen är fel, den är klassad för moderna dieselmotorer som ofta har små toleranser och är känsliga på dålig olja. Man jag skulle vilja veta på vilket sätt den inte skulle duga till en gammal B230.

Jag skulle ju hellre hälla i rätt olja i en turbomotor, men det är tydligen en smaksak. ;-)

Som jag skrev tidigare så är det inte automatiskt så att högre klassning är bättre eller ersätter en lägre. Olja kan ha en mängd olika egenskaper. Om det skulle funka lika bra som A3 med E9 skulle man troligen skriva att E9 kan ersätta A3. Eftersom man inte gör det kan man dra slutsatsen att E9 har egenskaper som inte är önskvärda i en motor som vill ha A3...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 176 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men nu är det fråga om 10W-30 vilket är alldeles utmärkt för B230. Det är bara att klassningen är fel, den är klassad för moderna dieselmotorer som ofta har små toleranser och är känsliga på dålig olja. Man jag skulle vilja veta på vilket sätt den inte skulle duga till en gammal B230.

Jag skulle ju hellre hälla i rätt olja i en turbomotor, men det är tydligen en smaksak. ;-)

Som jag skrev tidigare så är det inte automatiskt så att högre klassning är bättre eller ersätter en lägre. Olja kan ha en mängd olika egenskaper. Om det skulle funka lika bra som A3 med E9 skulle man troligen skriva att E9 kan ersätta A3. Eftersom man inte gör det kan man dra slutsatsen att E9 har egenskaper som inte är önskvärda i en motor som vill ha A3...

Oljan är ju godkänd för en modern dieselmotor med turbo, jag tror inte B230 med turbo är mera kräsen. Och jag hade inte tömt denna olja i en modern bensinmotor med klen kamkedja, underdimensionerade oljeringar, tajta toleranser osv. men B230 är inte känslig. Hade inte tvekat att använda den i gräsklipparen eller traktorn heller, trots att den inte är godkänd till dom.

* Voff voff *
10 774 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Utmarks-Loke skrev:
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men nu är det fråga om 10W-30 vilket är alldeles utmärkt för B230. Det är bara att klassningen är fel, den är klassad för moderna dieselmotorer som ofta har små toleranser och är känsliga på dålig olja. Man jag skulle vilja veta på vilket sätt den inte skulle duga till en gammal B230.

Jag skulle ju hellre hälla i rätt olja i en turbomotor, men det är tydligen en smaksak. ;-)

Som jag skrev tidigare så är det inte automatiskt så att högre klassning är bättre eller ersätter en lägre. Olja kan ha en mängd olika egenskaper. Om det skulle funka lika bra som A3 med E9 skulle man troligen skriva att E9 kan ersätta A3. Eftersom man inte gör det kan man dra slutsatsen att E9 har egenskaper som inte är önskvärda i en motor som vill ha A3...

Oljan är ju godkänd för en modern dieselmotor med turbo, jag tror inte B230 med turbo är mera kräsen. Och jag hade inte tömt denna olja i en modern bensinmotor med klen kamkedja, underdimensionerade oljeringar, tajta toleranser osv. men B230 är inte känslig. Hade inte tvekat att använda den i gräsklipparen eller traktorn heller, trots att den inte är godkänd till dom.

Att motivera att man vågar hälla i den med att "motorn är tålig" är ett rätt klent argument i min värld. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök