2281
Sök

Hyundai vs Kia

1 035 Inlägg
tisdag 23:32
Trådstartare
Jag vet att Hyundai äger Kia. Vilket märke är mest kvalitet/premium av dessa två märken? Såklart har båda flera olika modeller, men överlag, vilket märke vinner utan att tänka på inköpspriset?
Sen, service/reparation, vilket märke är mest ekonomiskt?

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 171 Inlägg
för 13 timmar sedan
candyweiss skrev:
Jag vet att Hyundai äger Kia. Vilket märke är mest kvalitet/premium av dessa två märken? Såklart har båda flera olika modeller, men överlag, vilket märke vinner utan att tänka på inköpspriset?
Sen, service/reparation, vilket märke är mest ekonomiskt?

Det är ju samma bilar så vad man väljer är en smaksak. Utanför Sveriges gränser anses Hyundai helt klart vara premium. Titta på KIA Optima och Hyudai i40 från ca 2020. Samma bilar men Hyndan är lite mer strikt inuti. KIA kör på med plastkrom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 176 Inlägg
för 11 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
Utanför Sveriges gränser anses Hyundai helt klart vara premium.

I Afrika kanske, men knappast i tex. USA. Både Hyundai och KIA är budget, det är deras tredje märke Genesis som skall vara premium.

Diagnostekniker
2 874 Inlägg
för 6 timmar sedan
Som sagt en smaksak.
Jag skulle ta Kia alla dagar i veckan enbart för att jag inte gillar designen på Hyundaier.
Sen beror det ju även på vad det gäller för modeller, osv.
En Picanto t.ex är ju inte mycket att hänga i granen, men å andra sidan är ju inte en i10 det heller.

Up the RA

Sök