3041
Sök

940 med mycket effekt till rimliga pengar

Min 940 ska få sig en hx35 och förhoppningsvis onödigt med effekt till en rimlig mängd pengar.

1 327 Visningar
Uppdaterades senast idag 09:49
17 Inlägg
18 februari
Trådstartare
#1
Tjena, efter att ha blivit inspirerad av andra användares projekttrådar här på garaget tänkte jag ge det ett försök skjälv.

Jag går sista året på gymnasiet och då garaget står på en annan ort kan jag enbart jobba vidare på helger, detta i kombination med återkommande ekonomiska åtstramningar gör att detta projektet inte kommer gå i någon rasande fart men förhoppningsvis alltid framåt, nu till projektet!

Bilen är en 940 som tidigare varit sugtrimmad av mig  men som nu sa bli överladdad med en hx35! Inte den bästa turbon för ändamålet men den är iallafall beprövad och dessutom billig vilket kommer vara en viktig del fortsättningsvis.
Jag har smyggejat en del redan och har endel  färdigt redan, så jag tänker att jag lägger ut lite bilder med förklaringar under så vi alla är på samma plan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-fe6218a45586b08fb868d3c52a6a7afe.jpg

Standard F block som jag köpte billigt i sommras, var inte tänkt att renovera som ny botten till mitt förra sugmotorprojekt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-5a3b9038218b4331e83e9975c5a41ed9.jpg

Jag får tag på denna hx35 men ett KL grenrör oanvänt och billigt i slutet på november och börjar därför smida planer för en turbomotor.


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-a86153464ee6cc1a0d079d4479ecfb1a.jpg

I samma veva bestämmer jag mig för att riva F motorn jag hade för att se om den skulle gå att bygga på, den visade sig vara förvånansvärt fräsch och därför bestämde jag mig att jag skulle klara mig utan oljekylda kolvar och köra på detta blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-4f306f3b5daa51506d0aed1dbcf6dd61.jpg

Blocket lämnades in för däckning, O-ringning samt upp borrning av Oljeretur från turbo detta var runt slutet på december



https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-c1220ac6213dcf69216cf98ba342b2c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-2f62d6e2fc341ac92773658cdf062632.jpg

Såhär står bilen för tillfället, har börjat prov montera och tillverka fästen för IC och kyl samt svetsat utlopp för separat WG på grenröret. Kommer bli ett maxxEcu v1 sprut som jag kom över billigt och m90 låda som jag redan hade liggandes, jag har inga interna motordelar bortsett från vev och packningar men ser inte det som ett större bekymmer än då jag praktiskt taget kan bygga klart allt med motorn som fortfarande sitter i.

Jag ska försöka  uppdatera imorgon med lite problem och funderingar jag har samt en mer komplett lista på vilka delar jag har och vad jag söker, uppskattar all input jag kan få önskar er alla en fortsatt bra vecka!


17 Inlägg
19 februari
Trådstartare
#2
Tjenare allesammans,
Har fortsatt pillat lite tryckrör idag och det verkar bli riktigt bra! Så nu är dom ivägskickade för svetsning av dump och givar fästen. Jag har även plockat ner kardan och växellåda och börjat bygga lite downpipe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-5bdb49a883239d4d0e5cb56597dccd9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-d41c7e135ad666d16ccdfc7011949f1d.jpg


Här nedan kommer även en lista på vad som finns och vad som sökes, så om ni har något ni vill bli av med hör av er! Lite feedback på specen hade inte varit helt fel heller.

Finns
-2200cc spridare (kanske aningen stora men jag hoppas kunna få till hyfsad låglast iallafall)
-Speedings special 044 pump för e85 tänker an8 slang både till tryck och sug
-Hx35 med svetsad intern dump, blir Biltemas 50mm som fått lite extra kärlek
- MSR ic och lilla kylet tillsvidare men jag förväntar mig inte att kylet ska palla hålla nere tempen även om turbon inte är vattenkyld
- alla motor lager och packningar
- maxxEcu v1 sprut

Sökes
-härva passande maxxECU v1 gärna för wasted spark
- h profil med FK kolvar eller eftermarknad lite beroende på vad jag hittar
Rundkuggsdrev, både aggregataxel och kamaxel
- kam, inte riktigt bestämt mig än men lär väl bli något som håller nere avgasmottrycket
- vettig koppling till m90 och enkelmasse
- m90kardan och balk

Det är väl det mesta! Lite feedback på detta hade inte varit fel.
Tills nästa gång!
Senast redigerat av Wbillestedt (19 februari )


17 Inlägg
måndag 10:38
Trådstartare
#3
Tjenare allesammans,
Jag har inte hunnit vara något i garaget de senaste helgerna men det betyder inte att det står helt still!
Jag har nämligen snöat in mig på 3d printing och har som mål att printa egna bussningar till bakvagnen i tpu men även lite fästen och annat små pill som är svårt att få tag på annars. https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-885c01ead6cc7199d124c1c906a9af35.jpg

3d printern i fråga, har prövat skriva ut lite grejer i petg men ska väl ge mig på lite tpu i veckan för o se om det beter sig.
Bild på lite grejer jag printat ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-afcb2e7e5051177dad14a94e12105d66.jpg
Regplåtshållare



https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-0982a37fe1d56507269bd805a69a3572.jpg
fäste så jag kan köra med 850 tps

Det var allt för nu, lite funderingar om printade bussningar hade varit uppskattat!


1 154 Inlägg
för 7 timmar sedan
#4
Spridarna är tok för stora!! Du kommer inte kunna få någon bra låglast alls. Sikta mot Bosch 630cc,870cc eller Lucas 846cc.
Kolla även att spridarna har samma sprutvinkel!

HX35 kommer vara rätt tråkig turbo att köra med, hade försökt hitta en mindre senare så du får lite mer körbarhet än ketchup effekten. Tex HE221w hade varit en rolig turbo för upp till 400hk bygge men laddar tidigt

Hade försökt hitta ett 940 orginal turbo grenrör, KLRacing grenrör är rent piss, flödar oerhört mycket sämre än orginal grenrör

17 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#5
amazinjoey skrev:
Spridarna är tok för stora!! Du kommer inte kunna få någon bra låglast alls. Sikta mot Bosch 630cc,870cc eller Lucas 846cc.
Kolla även att spridarna har samma sprutvinkel!

HX35 kommer vara rätt tråkig turbo att köra med, hade försökt hitta en mindre senare så du får lite mer körbarhet än ketchup effekten. Tex HE221w hade varit en rolig turbo för upp till 400hk bygge men laddar tidigt

Hade försökt hitta ett 940 orginal turbo grenrör, KLRacing grenrör är rent piss, flödar oerhört mycket sämre än orginal grenrör

Ja att inget direkt är optimalt har jag full koll på men grenröret va gratis och turbon va nästan gratis så det får duga tills jag får råd med något kullagrat, spridarna är väl inte helt enorma för e85? 870cc spridare lär väl bottna? Tänker att 1200cc hade vart optimalt men dessa nya Bosch spridare ska ju vara riktigt fina så jag hoppas det ska vara okej!
Att kl rören har en tendens att spricka vet jag men att de flödar sämre har jag alldrig hört!? Låter ju inge vidare alls faktiskt, får undersöka det.


1 154 Inlägg
för 6 timmar sedan
#6
Jo, de är abusrt för stora. Körbarheten kommer vara noll.
Du vill ha så bra automatisering som möjligt och 2200 är mer eller mindre en ren stråle.
De är spridare för 1500hk maskiner. Även 1200cc är för stora, de är för 700hk-1000hk maskiner

E85 begär runt 35% mer bränsle, så är ditt mål 500hk så behöver du 750cc på E85 eller 630cc på bensin (och då har du felmarginal)

Bosch 630cc kostar tex 300-400hk från Tyskland och mycket bättre sprutbild.

Viktigt dock att du hittar rätt spridare med SAMMA vinkel som din orginal spridare. Du vill att all bränsle åker in i cylindern och inte träffar väggarna på toppen m.m
Senast redigerat av amazinjoey (för 6 timmar sedan)

17 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#7
amazinjoey skrev:
Jo, de är abusrt för stora. Körbarheten kommer vara noll.
Du vill ha så bra automatisering som möjligt och 2200 är mer eller mindre en ren stråle.
De är spridare för 1500hk maskiner. Även 1200cc är för stora, de är för 700hk-1000hk maskiner

E85 begär runt 35% mer bränsle, så är ditt mål 500hk så behöver du 750cc på E85 eller 630cc på bensin (och då har du felmarginal)

Bosch 630cc kostar tex 300-400hk från Tyskland och mycket bättre sprutbild.

Viktigt dock att du hittar rätt spridare med SAMMA vinkel som din orginal spridare. Du vill att all bränsle åker in i cylindern och inte träffar väggarna på toppen m.m

Tack, ska kolla vidare på detta!



Sök