3504
Sök

Köpråd: Så problemfri bil som möjligt

21 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej forumet,

Har nu haft lite oflax igen med bil. Denna gång en Volvo C30 där kopplingen lade av. Koppling, slavcylinder, huvudcylinder behövde bytas. En dyr historia så det är dags för ny bil.

Tänkte därför be om råd kring detta. Det jag söker är en bil som är så problemfri som möjligt. Jag vet att det aldrig finns några garantier. Man kan ha oflax och bilen man köper kan vara ett måndagsexemplar. Jag vill gärna köpa en lite nyare bil med färre mil. Dels kan det finns något att hämta på garanti hos tillverkaren, dels kan försäkringen kliva in. Detta ger ju viss trygghet.

Ett par kandidater:

Opel Corsa. 2019, 11 000 mil.
Dacia Sandero. 2025, dvs helt ny.
Hyundai i20. Tittat på två olika: En från 2019, en från 2020.
Skoda Fabia 2017.

Det är inga vrålåk men det är inte heller prio.

Tacksam för all hjälp och alla tips!

Bästa hälsningar,
Kalle.

Forummoderator
18 181 Inlägg
för 4 timmar sedan
En nya bil är ju ny... Garantier. Annars har ju Hyundai 6-7 års nybilsgaranti så det finns ju kvar på en sådan. Gäller KIA med då bilarna är likadana under skalet. Däremot har jag börjat höra lite om problem med batterierna på ladd-hybriderna nu när de börjar bli till åren (nåja) så undvik dessa.

Opel? Nja. Jag hade passat på en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 300 Inlägg
för 4 timmar sedan
Det är som vanligt
Toyota eller Honda.
Om man inte vill eller har möjlighet att mecka själv!

Diagnostekniker
2 889 Inlägg
för 3 timmar sedan
Som ovan - Toyota eller Honda.

Annars Hyundai/Kia ett alternativ just p.g.a. 7år/15k mils garanti, de andra du radar upp är INTE ett alternativ

Up the RA

1 514 Inlägg
för 2 timmar sedan
Typ något sånt här kanske?
https://www.blocket.se/annons/1401722731

Nej, skojar bara. Som ovan nämnt, Toyota, Honda, Suzuki etc. är bra. Generellt tänker jag också att icke nödvändigt krimskrams som xenon, turbo, luftfjädring, taklucka och annat är sånt som inte ger några pluspoäng, Det som inte finns kan inte krångla...
Senast redigerat av trubbelturbo (för 2 timmar sedan)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

21 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Toyota och Honda vore finfint. Dock lite svårare att hitta om de ska vara nyare och med lägre mil till en hygglig prislapp. Jag var väl lite inne på cirka 120 000.

Hyundai verkar inte smälla så högt utifrån kommentarerna? Har fått för mig att de ska rulla på fint. Hade visserligen mycket problem med min i30cw från 2008 men tänkte att det var mest oflax. Morsan t ex har haft två Hyundai som gått felfritt i typ 20 år.

Diagnostekniker
2 889 Inlägg
för 1 timme sedan
i20 och Kia Rio är väl bra bilar på så sätt.
Lite bullriga och kanske inte jättemycket bil för pengarna, men det gäller väl det mesta om man har en förhållandevis låg budget och vill ha en nyare bil.

Kamkedjorna brukar kunna rassla satan i de mindre Kappamotorerna, annars inga större fel.
Tändspolar är hyfsat vanligt, och om en ger sig så brukar säkringen för samtliga spolar brinna vilket gör att bilen tvärdör.

Kablage till parkeringssensorer oxiderar vilket leder till att en eller flera sensorer lägger av.
Oftast inte fel på någon sensor.

Linsen till backkameran spricker vilket leder till fukt i kameran = kaputt.

Felkoder P0171 & P0172, motorlampa och bil går som den skall - beror oftast på sprucken katalysator eller kass bakre lambdasond.

Det är det vanligaste jag ser iallafall, dock så är kanske var 20e bil jag jobbar med en Rio. smile
Alla bilar är maskiner, och vad som helst kan hända när som helst.
Hyundai och Kia är bland de bättre vad gäller driftsäkerhet.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Up the RA

Sök