3184
Sök

Trimma Volvo 940

5 Inlägg
lördag 08:17
Trådstartare
Hej! Finns säkert trådar ang ämnet. Men kände att jag vill göra en egen bara, det är ju kul. Jag funderar på att trimma en 940 lite "lätt" sådär. Jag kan typ inget/väldigt lite om bilar!! Men vill gärna lära mig:) Jag är lite osäker på om bilen är en fulltrycks eller lättrycks. Det är ju turbo på. Hur kan man se skillnad? Det är en 98 årsmodell(ganska säker just nu).Det jag har funderat på är ju lite större avgasrör( om det gör skillnad hp mässigt eller nått) läste något om wastgate, kanske något sånt. Sen har jag hört att det kan bli bra skillnad om man byter tryckplatta? Skall man ha intercooler/ större turbo? Jag vet jätte lite som sagt vad som funkar å byta tillsammans för å få nån samspel med grejerna^^ Men om nån vill ge tips på vart jag kan börja med? smile Chip å nån box kanske?

Mvh C

5 Inlägg
Igår 07:09
Trådstartare

Wow tack så jätte mycket för alla länkar å tipsen! Hehe måste ha tagit en tid^^ Skall se vad jag väljer för något:) Ha det super bra!! Tack igen

Fri fart för ett fritt folk!
14 417 Inlägg
Igår 08:35
Loater skrev:

Wow tack så jätte mycket för alla länkar å tipsen! Hehe måste ha tagit en tid^^ Skall se vad jag väljer för något:) Ha det super bra!! Tack igen

Nej då.  Det finns postat sedan lång tid tillbaka ett rescept för 300hk i en 940. Där man istort sätt använder dom nedersta grejerna. Förutom en mindre turbo.  Jag personligen  skulle försöka byta ut orginal turbon ganska tidigt för den är väldigt liten.   
Men har själv kört min ,91ans ,,740 med 98ans b230ft  med bara chipp och wastegate och det fungerade okej  v orginal är dom.rätt trötta.    Första jag skulle byta efter chipp ocb wg är ett komplett avgassystem   dels för att det låter för lite och sen ser tråkigt ut sen stryper det rätt mycket

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
Igår 15:53
Trådstartare
Growe skrev:
Loater skrev:

Nej då.  Det finns postat sedan lång tid tillbaka ett rescept för 300hk i en 940. Där man istort sätt använder dom nedersta grejerna. Förutom en mindre turbo.  Jag personligen  skulle försöka byta ut orginal turbon ganska tidigt för den är väldigt liten.   
Men har själv kört min ,91ans ,,740 med 98ans b230ft  med bara chipp och wastegate och det fungerade okej  v orginal är dom.rätt trötta.    Första jag skulle byta efter chipp ocb wg är ett komplett avgassystem   dels för att det låter för lite och sen ser tråkigt ut sen stryper det rätt mycket

Jaa okej då fattar jag:) Men nu känns det ju bättre när man vet vart man skall börja liksom. Det är väl kanske inte jätte aktuellt just nu. Behöver nog mecka ute så lite goare väder. Man kan ju iaf titta på lite videos och läsa om de olika delarna, hur man byter å så. Jag gillar 740.. Men kanske lite mer 940:) bägge är häftiga. Verkligen super schysst av dig att ge direkta råd så. Skall börja med wastgate iaf. Chip känns ju relativt enkelt också^^ Tack!

Fri fart för ett fritt folk!
14 417 Inlägg
Igår 16:16
Loater skrev:
Growe skrev:
Loater skrev:

Jaa okej då fattar jag:) Men nu känns det ju bättre när man vet vart man skall börja liksom. Det är väl kanske inte jätte aktuellt just nu. Behöver nog mecka ute så lite goare väder. Man kan ju iaf titta på lite videos och läsa om de olika delarna, hur man byter å så. Jag gillar 740.. Men kanske lite mer 940:) bägge är häftiga. Verkligen super schysst av dig att ge direkta råd så. Skall börja med wastgate iaf. Chip känns ju relativt enkelt också^^ Tack!

ja det är relativt enkelt. innan du köper något måste du ta reda på vad du har för boxar..  bränsleboxen sitter under a-stolpen på passagerar sidan under handsfacket typ man så man får ta bort plasten till höger under handsfacket  och styrboxen till tändingen sitter uppe vid pedalstället.. alla bilar har inte guld box..  eftersom det inte framgår vad det är för någon bil du exakt har så är det svårt att gissa smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök